Har en fråga :
Grannen ska bygga om sin altan, den gamla betong plattan 6*4*1,5 meter ska bilas bort och en ny ska gjutas, så långt är det inga konstigheter.

Problemet är att min fastighet har en carport (bygglov) som ligger 2-3 meter från tomtgränsen och hans altan. I samband med att han bygger den nya altanen ska denna också breddas och kommer då att ligga ca2 meter från tomtgränsen.

Min fråga är, då jag vet vilken byggfirma han kommer använda och således vet att dom skiter i allt vad det gäller att se till att det det tex inte dammar en massa när dom river och gjuter den nya plattan. Vilka rättigheter har jag ifall jag märker att det tex trängt in betongdamm i mitt hus eller att dom lyckats skita ner min fasad (nymålad vit för två år sedan).
 
Ingen.

Stäng ventilerna och passa på att tvätta huset efter dom är klara.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nåja, det finns allmänna hänsynsregler i jordabalken som din granne ska följa. Men det finns ingen jordabalkspolis så det handlar om att du har en öppen kommunikation med din granne. För fram din farhåga och fråga om de kan väta plattan innan de bilar den.

Du kan ju också fundera på att sätta upp byggplast på fasaden mot bygget om du är övertygad om att det kommer att damma och stänka betong där.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.