Jag ska montera nya fönster. Vanligt drev för isoleringens skull (brukar använda lindrev) men jag vill komplettera med något tätt för att minimera ljud och drag. Nån slags kletig massa alltså, men vad? Enda stället jag handlar på är Byggmax, så gärna något ur deras sortiment.
 
Åsa Lund
Polyuretanfog brukar väl användas utvändigt?
Invändigt döljer du skarven med lister.
 
Utvändigt blir det puts eftersom huset är putsat, invändigt list, men den tätar ju inte. I flera beskrivningar jag läst står att man drevar med typ glasull, ev diffusionstät fog på utsidan och på insidan bottningslist och tät fog. Men vilken sort ska det vara?

Exempel på beskrivning: https://spfonster.se/inspiration/sa-gar-det-till-att-dreva-fonster/
 
D
Var läser du att det ska vara diffusionstätt på utsidan?
 
D Derbyboy skrev:
Var läser du att det ska vara diffusionstätt på utsidan?
D Derbyboy skrev:
Var läser du att det ska vara diffusionstätt på utsidan?
Det är min telefon som autokorrigerar diffusionsöppen till tät.Om du läser i länken jag la in så ser du att det ska vara öppet ut och tätt in. (Precis som det mesta på huset).

Tack för svaren hittills, men båda handlar om fog för utsidan, jag söker alltså lämplig fog för INSIDAN av drevningen. Insidan alltså.
 
D
På insidan har jag använt Essve 25
 
  • Gilla
KungAnka
  • Laddar…
Använd svällande fogband istället
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Använd svällande fogband istället
Tack, det har jag använt på en dörr förut i ett nyare hus, men hålen för fönster i detta hus (1922, stående plank) är så ojämna att jag inte tror det funkar. Det kan vara 20 mm upptill, 1 mm mitt på och 10 längst ner.
 
Åsa Lund
Med så ojämn fodbredd är det tveksamt om det blir snyggt med mjukfog. Bättre att sätta plåt då?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Med så ojämn fodbredd är det tveksamt om det blir snyggt med mjukfog. Bättre att sätta plåt då?
Ska jag ha plåt på insidan av huset? Det tror jag inte blir snyggt.
Jag ska alltså täta mellan karm och vägg på insidan, tätningen är för att göra drevningen luft och ljudtät, fönstren sitter mot en väg. På utsidan kommer drevningen att täckas av puts och på insidan en trälist.
 
  • Gilla
Lasse Zatan och 1 till
  • Laddar…
D
Diffusionstät tejp?
 
  • Gilla
Tjrex
  • Laddar…
latexfog
 
D
Är det nödvändigt att ha något annat än drev om huset inte är plastat?

Jag menar i äldre hus med typ vindpapp i väggarna
 
Åsa Lund
Nej, du ska inte ha plåt invändigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.