Hej alla kunniga människor därute!

Vi har ganska nyligen köpt ett hus där samtliga fönster är byta, förutom i vardagsrummet. Nu har vi rivit det gamla uterummet och ska sätta dit ett inglasat istället. Vilket har fått oss att fundera på om vi ska byta fönsterparti och altandörr i vardagsrummet, just nu är dörren lite uppruten och listerna runt fönstren är bruna, till skillnad från övriga huset som har vita. Huset har bärande ytterväggar så eventuellt är fönster- och altandörr bärande? Är det jätte komplicerat att byta detta mot nytt? Mycket extra kostnader? Finns andra alternativ om man inte kan ta bort karmar? Huset är från 1965. Vi tänker inte byta själva vill bara ha lite koll innan jag kontaktar fackman om vad som är möjligt. Gärna också om någon gjort samma sak och kanske vill delge kostnaderna för fönsterbyte. En ny dörr och fönsterpartiet i märker vi har ligger på 28 000 kr. Så mer kostnad för lister och arbete.

Med vänliga hälsningar, smått förvirrad och nyfiken individ.
 
  • Vardagsrum med gamla bruna fönsterlister och altandörr som behöver renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönster och altandörrar är aldrig bärande. Vi hade en liknande vägg i vårt vardagsrum och bytte till ett skjutparti så vi kan öppna två skjutdörrar i mitten och har så klart fasta partier på sidorna. Värmen löste jag genom att köra golvvärme på en yta från sljutpartiet och in mot rummet 1 meter ungefär. Där har jag full radiatorvärme och klinker. Vill ni bara byta fönster och dörr är det ganska enkelt och den befintliga radiatorn kan sitta kvar.

Dörrar och fönster har idag s.k. modulmått. Det innebär att ett standardförnster som heter 13x13 är strax under 13 x 13 decimeter. Genom att mäta lite själva kan ni säkert hitta ersättningsfönster med rätt mått. De ni har verkar vara öppningsbara. År det något ni egentligen behöver? Dörren går ju att öppna.

Eventuellt går det att sätta in en bredare dörr utan att byta radiator men en liten bit av väggen måste då bort. på höger sida vid radiatorn. På vänster sida om dörren är väggen säkert bärande så där är det knepigt att bredda öppningen.
 
Visst kan fönster och dörr vara en del av en bärande konstruktion så det krävs viss ombyggnad för att byta till andra fönster.
Vad är det för hus?
Har du ritningar?
Annars kan man öppna upp så man ser konstruktionen.
Är det flera våningar eller är det takstolar ovanför?
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Visst kan fönster och dörr vara en del av en bärande konstruktion så det krävs viss ombyggnad för att byta till andra fönster.
Vad är det för hus?
Har du ritningar?
Annars kan man öppna upp så man ser konstruktionen.
Är det flera våningar eller är det takstolar ovanför?
Hej!
Tack för återkoppling, det är en enplans villa med självbärande takstolar, huset är 105 kvm och rektangulärt. Men det är ändå möjligt då men eventuellt med lite ombyggnad? Vi är inte riktigt överens här hemma, jag anser att det är bättre att byta ut 60-tals fönstren och altandörren som ändå är rätt dålig i skick. Förra ägarna bytte inte dessa fönster och dörr eftersom det stod ett tak med skjutparti och panel med öppningar för fönster, fast utan glas. Min man hävdar att det blir ett jätte projekt att bygga om och att vi ska låta det vara eftersom vi ändå ska ha ett nytt uterum där. Hur hade du tänkt? Har nog tyvärr inga ritningar på det. Däremot är alla fönster byta för övrigt i huset, men dessa är 1200 x 1000 mm utan problem men kanske skillnad när dessa i vardagsrummet är större yta.
 
F fb35523 skrev:
Fönster och altandörrar är aldrig bärande. Vi hade en liknande vägg i vårt vardagsrum och bytte till ett skjutparti så vi kan öppna två skjutdörrar i mitten och har så klart fasta partier på sidorna. Värmen löste jag genom att köra golvvärme på en yta från sljutpartiet och in mot rummet 1 meter ungefär. Där har jag full radiatorvärme och klinker. Vill ni bara byta fönster och dörr är det ganska enkelt och den befintliga radiatorn kan sitta kvar.

Dörrar och fönster har idag s.k. modulmått. Det innebär att ett standardförnster som heter 13x13 är strax under 13 x 13 decimeter. Genom att mäta lite själva kan ni säkert hitta ersättningsfönster med rätt mått. De ni har verkar vara öppningsbara. År det något ni egentligen behöver? Dörren går ju att öppna.

Eventuellt går det att sätta in en bredare dörr utan att byta radiator men en liten bit av väggen måste då bort. på höger sida vid radiatorn. På vänster sida om dörren är väggen säkert bärande så där är det knepigt att bredda öppningen.
Hej!
Tack för återkopplingen.
Ja, i sådana fall är det bara aktuellt att byta dessa två glas träfönster till tre glas aluminium som i resterande rum. Samt då altandörren.

Nej, de nya behöver inte vara öppningsbara eftersom vi har dörren, däremot antar jag att man får använda samma märke på fönsterparti och dörr som i övriga huset, för blir väl konstigt annars? Och har bara hittat de öppningsbara, men man kanske bara hoppar över gångjärn och handtag så de blir fasta ? Är det lättare att sätta in fasta fönster än öppningsbara?

Vi är inte riktigt överens här hemma, jag anser att det är bättre att byta ut 60-tals fönstren och altandörren som ändå är rätt dålig i skick. Förra ägarna bytte inte dessa fönster och dörr eftersom det stod ett tak med skjutparti och panel med öppningar för fönster, fast utan glas. Min man hävdar att det blir ett jätte projekt att bygga om och att vi ska låta det vara eftersom vi ändå ska ha ett nytt uterum där. Hur hade du tänkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.