Hej!

Vår kran i köket har börjat läcka och droppa och jag vet inte vad man kan göra åt det. Är inte så vass på vatten, så tänkte att jag kan ställa frågan här innan jag ringer en rörmockare.

Det kanske är en packning eller något som är kass, men är inte säker på var man stänger av vattnet under vasken eftersom jag inte hittar ballufix att stänga av det (se bilder).

Är det någon som vet om jag kan göra något själv?

Är grymt tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh Erik
 
  • Kökskran i metall mot kakelvägg som läcker och behöver lagas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy under köksvasken visar röranslutningar och vattenledningar utan synlig avstängningsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation under köksvask visande rör, avstängningsventiler och flexibla anslutningar, ingen ballufix synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har två Ballofixar närmast golvet. Det röret som avgrenar sig efter en av Ballofixarna måste gå till diskmaskinen så du har inget tryck där. För övrigt är det bara att testa - stäng av Ballofixarna och öppna kranerna, då vet du om det funkar :)

Annars är det säkert någon packning som måste bytas ut men jag känner inte till den modellen av blandare. Brukar inte vara så svårt.
 
  • Gilla
Erik12345
  • Laddar…
Det ser ut att vara en Damixa Venus.
Här är en video som visarhur du byter insatsen.

/Höghus
 
  • Älska
janusz_w
  • Laddar…
Så det var Damixa!
Bara ett (kanske onödigt) påpekande till TS - dina Ballofixar saknar handtag, den vänstra får du ta med skiftnyckel och den högra med en vanlig stor skruvmejsel. Lycka till :)
 
  • Gilla
Erik12345
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Det ser ut att vara en Damixa Venus.
Här är en video som visarhur du byter insatsen.
[media]
/Höghus
Höghus Höghus skrev:
Det ser ut att vara en Damixa Venus.
Här är en video som visarhur du byter insatsen.
[media]
/Höghus
Kanon! Stort tack. Detta är nog problemet!
 
Du kan alltid vända dig till FM Mattssons kundsupport om det trasslar. Damixa är ett varumärke i FM Mattsson Mora Group sedan 2014 och har en svensk kundsupport.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.