Hej, jag har ett dilemma som jag gärna skulle vilja få synpunkter på.
Vi har ett 2-1/2-planshus som har ett problem (läget, tomten, huset i övrigt är jättebra trots renov.behov, men just detta är ett problem) - vi har inget badrum eller toalett på nedervåningen. På mellanplanet finns en orenoverad toalett/duschrum i en del av allrummet, och på vindsvåningen finns ett badrum.

Enda sättet man kan få in ett badrum i nedervåningen (som inkluderar glasveranda, v-rum, kök o matrum) utan att bygga ut (vilket är svårt med tanke på planen i övrigt tror jag) är att lägga det i det som idag är källaringången från nedre plan. Då skulle man bara kunna nå källaren utifrån, runt hörnet från ytterdörren (ingen trapp dock pga hög grund och en slänt vid husgaveln). Men är inte det ett mindre problem är att sakna badrum i nedervåningen??

Jag och min fru har helt olika åsikter här, kanske pga att hon sköter tvätten och inte vill gå ut för att tvätta mitt i vintern.... Och inte hjälper det att man lovar att helt ta över tvättandet heller!

Bör vi kontakta en arkitekt för att kolla på totallösningen, eller kan man använda sunt förnuft??

Till saken hör att om vi fick till ett badrum på plan 1, skulle man nog kunna skippa renoveringen av bef. duschrum/toa på plan 2, riva bort det, och där få ett större allrum istället. (Dock skulle vi förstås ha kvar badrummet på vindsplan, som är rätt ok planerat).


Mvh/
Alko
 
Båda alternativen låter jobbiga, men ett mellanting är att byta till en trappa som tar mindre utrymme som tex en spiraltrappa, så får ni ett litet badrum men ändå trappa.
 
Jag håller med din fru, gå ut är sämsta tänkbara. Se till att fixa lösning med att slippa gå ut. Kontakta en arkitekt om det är svårt att se lösningen för er.
 
Kan du inte peta upp en bild på planlösningen för bottenplanet så att vi får chansen att se vad som går att göra?
 
Här ser ni (snabbskiss i Paint :) ) varför spiraltrappa inte funkar, den skulle isåfall ligga innanför toaletten. Dessutom pratar vi liten toa nu... Det är ett gammalt tjugotalshus kanske jag ska säga också.

Funderar också att kontakta arkitekt, men tänkte kolla av detta kloka forum först!

Mvh/
Alko
 
  • plan_nedervåning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst skulle det vara bekvämt att ha toan på denna våning men jag skulle inte envisas. Skulle inte röra den planlösningen.
Tycker ni att det behövs som en gästtoa eller är ni själva som saknar den? Finns det en möjlighet att anordna en drömbad i källaren?
gaia
 
Det enda rimliga i mina ögon, om man skall ha ett badrum på detta plan, är att slå ihop köket och matrummet, och ta en del av det som idag är kök till badrum. Kanske får ni då också flytta altandörren en liten bit, och ta upp ett fönster på väggen bredvid altandörren för att få in ljus i köket.
 
Kan ni inte offra lite av hallen?
Så var det i vårt hus, fast vi har rivit den nu...
 
  • plan_nedervåning2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svar!!!
Hallen är tyvärr alldelles för liten, och köket har vi precis gjort om, så det vill man inte röra. Blir väl utbyggnad, bort med invändig källartappa, eller helt enkelt acceptera att man ej har toalett på bottenplan :(

/Alko
 
Att offra trappen är verkligen ett rejält offer. Farmors 20 tals hus hadde ingen inre trappa och därmed användes källaren som förråd och inget mer därför att det var för bökigt.
 
En annan variant vore att göra om källartrappan från U-form till L-form så man kommer upp i vardagsrummets övre vänstra hörn, så blir det plats för en liten toa med ingång där man nu går ner i källaren. Kanske kan flytta den väggen vid trappan några decimeter (neråt i bilden) så det inte blir allt för litet. Blir svårare att möblera vardagsrummet men nånting måste nog offras för att få till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.