Hej,
vi har under sommaren skissat och spånat på en bra planlösning för ett hus till vår sluttningstomt och kommit en bra bit med rummens placering tycker vi själva i alla fall. Så nu tänkte jag höra om det är några här som har lite ideer och tankar på saker vi kan förbättra eller om det är någonting annat vi borde tänka på? Vi kan tänka oss att skjuta på eller flytta vissa väggar för att få bättre nytta av ytan, ex väggen mellan hallen och badrum på övervåningen. Vi önskar att ha en stor hall med mycket yta för kläder och barnvagn(-ar) eftersom vi inte ser framför oss att vi kommer använda tvättstugan som entre med avhängning. Längre fram tänker vi att vi kanske bygger en innervägg för en klk i hallen eller bara en skjutdörrsgarderob, beroende på vad vi tror vi har bäst nytta av.

Bortse gärna från all typ av möblering, exvis i badrummen är ingenting placerat på rätt ställe (duschen ska så klart inte vara mitt framför ett fönster osv), vi har mest bara låtit det vara några möbler i respektiver rum för att få ett hum om vad som ska vara var. Vi önskar få in badkar och kan i något av badrummen ändra måtten lite för att det ska passa in på ett bra sätt med både dusch och bad i ett av badrummen.

Vi har gjort en klk mellan sov och bad på övervåningen och funderar på vilka mått vi borde ha för att den ska vara rimligt stor med plats att röra sig men heller inte för stor? och är det bättre att sätta en vanlig dörr istället för skjutdörr som är inritat nu? Jag är egentligen mer för vanliga dörrar men vet inte hur bästa sättet att öppna den skulle vara så det inte blir för trångt varesig i klk eller i rummet utanför.

Vad gäller köket så tänker vi att vi har skåpen ungefär som det syns på ritningen, bara att vi inte har placerat ut det helt ordentligt, mer än att vi gärna vill ha en halvö mellan kök och matplats. Vad vi klurat en del på är väggen mittemot trappen där vi satt ett underskåp och överskåp på kökssidan, om vi ska ha den väggen där eller inte och hur det kommer uppfattas i matplatsen och från vardagsrummet.

Om någon har bra ideer på hur vi kan placera nödvändiga möbler i badrum och planering av kök så är det fritt fram att komma med ideér på det, men där har vi som sagt inte kommit så långt än så det är inte hela världen om vi väntar med det ett tag till.


Planritning av ett hus med markerade rum som sovrum, klädkammare, badrum, kök och vardagsrum anpassade för en sluttningstomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av en husplan för en sluttningstomt med markerade rum och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Kan du förtydliga väderstrecken?
Nu ser det lite knepigt ut när det står två väderstreck på en och samma sida av huset. En pil som pekar mot norr är bra t.ex.

Är sovrummet där uppe tillgänglighetsanpassat för en dubbelsäng?
En vanlig dörr är enklare att öppna och stänga än en skjutdörr så på det där stället får man nog räkna med att skjutdörren lämnas öppen för det mesta. En vanlig dörr sätter man nog bäst närmare trappan.

Gällande klädkammarens storlek så tar hängande kläder 60 cm på djupet så om man har det på två motstående sidor går det bort 120 cm och sen bör det vara minst 90 cm mellan de två raderna, helst 120 cm om två personer ska kunna röra sig obehindrat och kunna dra ut lådor utan att hindra den andra personen att komma förbi. Sen kan man också planera för att bara ha hängande kläder på ena sidan och grundare hyllor och lådor på den andra.

Direkt en gäst kommer in genom ytterdörren bör personen kunna se ut genom ett fönster på andra sidan huset (siktlinje) men nu ser det mer ut som att man kommer att se rakt in i väggen mot trappan i stället. För en bra hall så gäller det inte bara att det finns mycket golvyta utan det ska också finnas mycket förvaring av olika slag och det är viktigt att det är nära till stället där skorna ska stå så att inte onödigt mycket golv blir blött och smutsigt. Det kan vara bra med en dörr till köket för att förhindra att grus sprider sig in i köket alltför lätt. Jag ser inte riktigt nyttan med att ha så bred hall till höger om gästtoaletten, den ytan är svårutnyttjad.

När det gäller köket så vill man inte ha hällen framför ett fönster.
Jag tycker nog de där skåpen "ovanför" ugnen ser lite konstiga ut, det normala är att köket tar slut i och med halvön. Kan se bättre ut att använda den väggen till fristående förvaring t.ex. ett vitrinskåp eller sideboard. Eller flytta halvön närmare matplatsen för nu blir det en oanvänd yta där.

När det gäller kaminen så finns det krav på avstånd till brännbara ytor, kan ev. betyda att den inte kan placeras så nära ett räcke.

Barnrum bör om möjligt vara lika stora.

I en tvättstuga bör det man använder mest, normalt tvättmaskin/tumlare och städskåp, vara närmast dörren och sånt som värmepanna längst bort.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du förtydliga väderstrecken?
Nu ser det lite knepigt ut när det står två väderstreck på en och samma sida av huset. En pil som pekar mot norr är bra t.ex.

Är sovrummet där uppe tillgänglighetsanpassat för en dubbelsäng?
En vanlig dörr är enklare att öppna och stänga än en skjutdörr så på det där stället får man nog räkna med att skjutdörren lämnas öppen för det mesta. En vanlig dörr sätter man nog bäst närmare trappan.

Gällande klädkammarens storlek så tar hängande kläder 60 cm på djupet så om man har det på två motstående sidor går det bort 120 cm och sen bör det vara minst 90 cm mellan de två raderna, helst 120 cm om två personer ska kunna röra sig obehindrat och kunna dra ut lådor utan att hindra den andra personen att komma förbi. Sen kan man också planera för att bara ha hängande kläder på ena sidan och grundare hyllor och lådor på den andra.

Direkt en gäst kommer in genom ytterdörren bör personen kunna se ut genom ett fönster på andra sidan huset (siktlinje) men nu ser det mer ut som att man kommer att se rakt in i väggen mot trappan i stället. För en bra hall så gäller det inte bara att det finns mycket golvyta utan det ska också finnas mycket förvaring av olika slag och det är viktigt att det är nära till stället där skorna ska stå så att inte onödigt mycket golv blir blött och smutsigt. Det kan vara bra med en dörr till köket för att förhindra att grus sprider sig in i köket alltför lätt. Jag ser inte riktigt nyttan med att ha så bred hall till höger om gästtoaletten, den ytan är svårutnyttjad.

När det gäller köket så vill man inte ha hällen framför ett fönster.
Jag tycker nog de där skåpen "ovanför" ugnen ser lite konstiga ut, det normala är att köket tar slut i och med halvön. Kan se bättre ut att använda den väggen till fristående förvaring t.ex. ett vitrinskåp eller sideboard. Eller flytta halvön närmare matplatsen för nu blir det en oanvänd yta där.

När det gäller kaminen så finns det krav på avstånd till brännbara ytor, kan ev. betyda att den inte kan placeras så nära ett räcke.

Barnrum bör om möjligt vara lika stora.

I en tvättstuga bör det man använder mest, normalt tvättmaskin/tumlare och städskåp, vara närmast dörren och sånt som värmepanna längst bort.


Tack för svar. Här kommer en nu bild med pil mot norr. Lyckads inte göra en diagonal pil i datorn, det var lättare på telefonen.


Oklart om sovrummet på övervåningen är tillgänglighetsanpassat, just nu tycker jag också det känns aningen litet, kanske därför vi funderat på hur stort utrymme klk behöver ha för att sovrummet varken ska kännas för litet eller för stort och ödsligt.


Håller med om att vanlig dörr lättare stängs, får nog bli en sån i klk men närmre väggen som du föreslog :).


Siktlinjen borde väl gå att ha över trappräcket (blir förmodligen inget räcke förvisso utan en halvvägg där), eller skulle det se konstigt ut med halvvägg där? Bör siktlinje vara från golv till tak eller funkar halvvägg?


Ang bredden till höger om wc vill vi egentligen skjuta bak hela den väggen med k/f in mot hallen men funderar på om det ser konstigt ut eftersom den nu är i linje med ytterväggen vid vardagsrummet (blått streck på bilden).


Apropå hällen är det en sån sak i köket som inte är planerad ordentligt än. Kanske hamnar hällen där men i så fall flyttar vi så klart på fönstret, eller tar bort det helt.


Vi borde alltså klura vidare på lilla väggen vid trappen. Vi har faktiskt ett vitrinskåp som vi tänkte tanken att det kanske kunde stå där. Största anledningen att vi vill ha en vägg är för att skärma av trappen från köket men det kanske får bli helt öppet mot trappen istället. Håller med om att det blir en konstig glugg vid halvön där man inte roligt får plats att skjuta upp och ställa matbordet.


Kaminen har den där placeringen i orginalritningen från husleverantören (Tryggö från Anebyhus) så jag hoppas det ska funka att ha den så men vi har också funderat på om det kanske finns en bättre/trevligare placering.


Oj! vi som tyckte att vi fått till barnrummen i samma storlek! Är det alltså så viktigt att alla rum är exakt lika stora? 12,5-13,3 är mindre än en kvm skillnad på största och minsta rummet. Men i så fall borde man väl kunna skjuta väggen mot klk på nedervåningen en liten bit för att få ytterliga lite yta i det minsta sovrummet. Det kan nog inte krävas många cm för att det sovrummet ska bli över 13kvm.


Menar du alltså att tvättmaskin/torktumlare borde vara närmast dörren in mot huset? Då skulle vi i princip kunna byta plats så att sakerna står på motsatt vägg mot hur de står nu?
Husritning med röd diagonal pil mot norr, möblering, och blått streck vid vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Ett sovrum med stora fönsterdörrar i sydväst blir väldigt varmt på kvällen sommartid om det inte är tak över balkongen.

Här är bra broschyr om tillgänglighet med exempelritningar: https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf

Eftersom det var inritat ett svart streck mellan hallen och trappan antog jag att det var tänkt en vanlig vägg där. Blir det i stället en halvvägg eller räcke så blir det ju mycket bättre.

Ang. flytt över köksväggen så blir jag mer fundersam över om det inte kommer att kännas som en väldigt trång passage för att komma ut från hallen samtidigt som jag inte tycker att det förbättrar köket eftersom det blir ändå längre från t.ex. kylskåpet till diskhon (vilket redan är långt).

Jag tycker det är bra med en vägg mellan trappan och köket utan det enda jag tyckte var konstigt var att låta köksskåpen fortsätta förbi köksön. Det går ju också att flytta dubbeldörrarna mot balkongen uppåt och låta kökshalvön flytta uppåt. Kökshalvön kan också vara bredare, oavsett om man har en överhängande bänkskiva där folk kan sitta eller låter det vara förvaring vänd mot matplatsen (för dukar, servetter, ljus etc.). Om ni vill ha lite halvöppen planlösning förstås, om ni vill ha väldigt öppen planlösning är det ju bra att ta bort väggen.

Nu vet jag inte mycket om kaminer men om de i stället placeras snett ovanför matbordet där det är inritat en stor krukväxt så ser man den bättre både från matbordet och soffan.

Att hålla barnrum lika är mest för att undvika avundsjuka mellan barnen. Sen tycker jag väl att även 12,5 kvm är onödigt stort för barnrum när det också finns ett stort allrum. Tvättstugan skulle ju kunna vara större i stället så att den går att använda som entré oavsett för barnen när de är stora eller för den som är lerig efter att ha jobbat i trädgården.
 
Jag hade börjat med att spegelvända planlösningen på hela huset..

Eller om det går vridit hela huset..

Att ha sovrum i ett "sydläge" är definitivt ingen hit..
 
Jag är inne på samma spår. Byt plats på kök och sov/wc/klk och ha sovrummet mot "entrén". Låt trappan vara som den är, men ändra riktningen istället så att man går ner från entrén och slipper springa runt hela trappan på ovanvåningen.

Då kan ni även minska hålet lite ner till trappan (typ över 1-2 steg) vilket gör att öppningen mot matplatsen blir marginellt mindre.

Ni kan även ha ingång till köket från entrén, bara att man då får passera kapprummet.

Sovrumsdörren kan ni ha ut mot gästwcn och ni får således en hel vägg i vardagsrummet.

En annan sak jag retar mig på är att huset är symmetriskt ritat förutom entrepartiet som om något borde vara centrerat...

Hur man löser det bäst är en bra fråga dock. Eventuellt hade kanske en annan sorts trappa alternativt annan placering gjort det bättre :)
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
BirgitS
J Jarlsgård skrev:
Låt trappan vara som den är, men ändra riktningen istället så att man går ner från entrén och slipper springa runt hela trappan på ovanvåningen.
Jag fick uppfattningen att entrén är där uppe eftersom det är balkong där.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag fick uppfattningen att entrén är där uppe eftersom det är balkong där.
Jag fick också den uppfattningen, men den är inte centrerad där uppe och det gör ont i mina ögon :crysmile:

Jag menade att nergången till undervåningen skulle vara ifrån entré/Hall istället för vid sovrumsdörren, dvs så som det är inritat nu? :)
 
BirgitS
J Jarlsgård skrev:
Jag fick också den uppfattningen, men den är inte centrerad där uppe och det gör ont i mina ögon :crysmile:

Jag menade att nergången till undervåningen skulle vara ifrån entré/Hall istället för vid sovrumsdörren, dvs så som det är inritat nu? :)
Så vitt jag vet ska en pil på trappan peka uppåt och då går man neråt i trappan från hallen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag vet ska en pil på trappan peka uppåt och då går man neråt i trappan från hallen.
Du har rätt, tankevurpa av mig!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ett sovrum med stora fönsterdörrar i sydväst blir väldigt varmt på kvällen sommartid om det inte är tak över balkongen.

Här är bra broschyr om tillgänglighet med exempelritningar: [länk]

Eftersom det var inritat ett svart streck mellan hallen och trappan antog jag att det var tänkt en vanlig vägg där. Blir det i stället en halvvägg eller räcke så blir det ju mycket bättre.

Ang. flytt över köksväggen så blir jag mer fundersam över om det inte kommer att kännas som en väldigt trång passage för att komma ut från hallen samtidigt som jag inte tycker att det förbättrar köket eftersom det blir ändå längre från t.ex. kylskåpet till diskhon (vilket redan är långt).

Jag tycker det är bra med en vägg mellan trappan och köket utan det enda jag tyckte var konstigt var att låta köksskåpen fortsätta förbi köksön. Det går ju också att flytta dubbeldörrarna mot balkongen uppåt och låta kökshalvön flytta uppåt. Kökshalvön kan också vara bredare, oavsett om man har en överhängande bänkskiva där folk kan sitta eller låter det vara förvaring vänd mot matplatsen (för dukar, servetter, ljus etc.). Om ni vill ha lite halvöppen planlösning förstås, om ni vill ha väldigt öppen planlösning är det ju bra att ta bort väggen.

Nu vet jag inte mycket om kaminer men om de i stället placeras snett ovanför matbordet där det är inritat en stor krukväxt så ser man den bättre både från matbordet och soffan.

Att hålla barnrum lika är mest för att undvika avundsjuka mellan barnen. Sen tycker jag väl att även 12,5 kvm är onödigt stort för barnrum när det också finns ett stort allrum. Tvättstugan skulle ju kunna vara större i stället så att den går att använda som entré oavsett för barnen när de är stora eller för den som är lerig efter att ha jobbat i trädgården.
BirgitS BirgitS skrev:
Ett sovrum med stora fönsterdörrar i sydväst blir väldigt varmt på kvällen sommartid om det inte är tak över balkongen.

Här är bra broschyr om tillgänglighet med exempelritningar: [länk]

Eftersom det var inritat ett svart streck mellan hallen och trappan antog jag att det var tänkt en vanlig vägg där. Blir det i stället en halvvägg eller räcke så blir det ju mycket bättre.

Ang. flytt över köksväggen så blir jag mer fundersam över om det inte kommer att kännas som en väldigt trång passage för att komma ut från hallen samtidigt som jag inte tycker att det förbättrar köket eftersom det blir ändå längre från t.ex. kylskåpet till diskhon (vilket redan är långt).

Jag tycker det är bra med en vägg mellan trappan och köket utan det enda jag tyckte var konstigt var att låta köksskåpen fortsätta förbi köksön. Det går ju också att flytta dubbeldörrarna mot balkongen uppåt och låta kökshalvön flytta uppåt. Kökshalvön kan också vara bredare, oavsett om man har en överhängande bänkskiva där folk kan sitta eller låter det vara förvaring vänd mot matplatsen (för dukar, servetter, ljus etc.). Om ni vill ha lite halvöppen planlösning förstås, om ni vill ha väldigt öppen planlösning är det ju bra att ta bort väggen.

Nu vet jag inte mycket om kaminer men om de i stället placeras snett ovanför matbordet där det är inritat en stor krukväxt så ser man den bättre både från matbordet och soffan.

Att hålla barnrum lika är mest för att undvika avundsjuka mellan barnen. Sen tycker jag väl att även 12,5 kvm är onödigt stort för barnrum när det också finns ett stort allrum. Tvättstugan skulle ju kunna vara större i stället så att den går att använda som entré oavsett för barnen när de är stora eller för den som är lerig efter att ha jobbat i trädgården.


Så även om den utsikten vi vill åt är mot väst, det är därför vi tänkt placera huset så. I den sydöstra tomtgränsen är det skog medan det i sydväst och väst är öppet och trevlig utsikt.


Men du skulle ändå alltså tro att det är mer värt att spegelvända huset med tanke på solen/värmen i sovrummet?


Håller nog med nu när jag tittar lite noggrannare på köket om att skåpen borde linjera med köksön, ska kolla lite noggrannare på förslag av köksplaneringen. Kan försöka lägga upp ett nytt förslag när vi klurat lite mer själva.


Bra tanke med placering av kamin i hörnet istället för trappen, så kan det nog bli istället. Det känns mysigt om man kan se den både från kök och vardagsrum!


Ska kolla lite om det går att flytta väggen mellan sovrum och tvättstugan, det ska visst vara en bärande vägg så är inte säker på att de går med på det. Men vore absolut skönt med mer förvaring i tvättstugan trots att den inte primärt kommer användas som ingång, även om det säkert kommer hända emellanåt.
 
Violina Violina skrev:
Jag hade börjat med att spegelvända planlösningen på hela huset..

Eller om det går vridit hela huset..

Att ha sovrum i ett "sydläge" är definitivt ingen hit..
skulle du spegelvända trots att utsikten vi vill åt är från balkongen utanför matplatsen. Vid sovrummet är det mest skog.

Ska klura lite på hur det skulle kännas på tomten att spegelvända huset. Är absolut ingen omöjlighet, vi har spegelvänt det från ursprungsritningen just för att vi tyckte det passade tomten bättre.
 
J Jarlsgård skrev:
Jag är inne på samma spår. Byt plats på kök och sov/wc/klk och ha sovrummet mot "entrén". Låt trappan vara som den är, men ändra riktningen istället så att man går ner från entrén och slipper springa runt hela trappan på ovanvåningen.

Då kan ni även minska hålet lite ner till trappan (typ över 1-2 steg) vilket gör att öppningen mot matplatsen blir marginellt mindre.

Ni kan även ha ingång till köket från entrén, bara att man då får passera kapprummet.

Sovrumsdörren kan ni ha ut mot gästwcn och ni får således en hel vägg i vardagsrummet.

En annan sak jag retar mig på är att huset är symmetriskt ritat förutom entrepartiet som om något borde vara centrerat...

Hur man löser det bäst är en bra fråga dock. Eventuellt hade kanske en annan sorts trappa alternativt annan placering gjort det bättre :)
J Jarlsgård skrev:
Jag är inne på samma spår. Byt plats på kök och sov/wc/klk och ha sovrummet mot "entrén". Låt trappan vara som den är, men ändra riktningen istället så att man går ner från entrén och slipper springa runt hela trappan på ovanvåningen.

Då kan ni även minska hålet lite ner till trappan (typ över 1-2 steg) vilket gör att öppningen mot matplatsen blir marginellt mindre.

Ni kan även ha ingång till köket från entrén, bara att man då får passera kapprummet.

Sovrumsdörren kan ni ha ut mot gästwcn och ni får således en hel vägg i vardagsrummet.

En annan sak jag retar mig på är att huset är symmetriskt ritat förutom entrepartiet som om något borde vara centrerat...

Hur man löser det bäst är en bra fråga dock. Eventuellt hade kanske en annan sorts trappa alternativt annan placering gjort det bättre :)




Tack för tips!

Verkar som ni är rätt eniga om att spegelvända huset, ska känna efter om det skulle kännas bra på tomten. I den sydöstra tomtgränsen är det skog medan det mot sydväst och väst är öppet det är därför vi tänkt som vi gjort med matplatsen åt det hållet och den stora balkongen ditåt.

Precis som du klurade ut går trappen ner från hallen från entrévåningen.

Håller absolut med om att det stör att entrédörren inte är centrerad på huset. Den går helt säkert att flytta så det blir symmetriskt, men om man nu ska tänka siktlinjer som BirgitS var inne på så kommer det inte bli nån siktlinje genom huset om vi centrerar entrédörren, samtidigt som vi tappar möjligheten att bygga en klk i hallen om vi vill, där har vi inte bestämt oss än. Tar gärna emot smarta idéer på hur entrén kan centrerad och samtidigt få en bra insida :)
 
BirgitS
F Fabaa skrev:
Men du skulle ändå alltså tro att det är mer värt att spegelvända huset med tanke på solen/värmen i sovrummet?
Nu har jag inte föreslagit att huset ska spegelvändas men visst kan just värmen i sovrummet bli lägre om man flyttar omkring rummet eller så planerar man för andra sätt att hålla värmen ute som tak (markis) över balkongen, fönsterglas som stoppar en del solljus eller att man kan sova där nere under de veckor det är värmebölja. Sen är det ju olika hur känslig man är för värme när man ska sova, själv har jag numera inga problem förrän det är 30 grader i rummet.

När det gäller centrering av ytterdörren så blir ju behovet av det mindre om inte resten av väggen är så symmetrisk. Placerar man fönstren i badrummet och köket osymmetrisk och inte har sidoljus på båda sidorna av ytterdörren så stör det ju inte på samma sätt att ytterdörren inte är mitt på.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har jag inte föreslagit att huset ska spegelvändas men visst kan just värmen i sovrummet bli lägre om man flyttar omkring rummet eller så planerar man för andra sätt att hålla värmen ute som tak (markis) över balkongen, fönsterglas som stoppar en del solljus eller att man kan sova där nere under de veckor det är värmebölja. Sen är det ju olika hur känslig man är för värme när man ska sova, själv har jag numera inga problem förrän det är 30 grader i rummet.

När det gäller centrering av ytterdörren så blir ju behovet av det mindre om inte resten av väggen är så symmetrisk. Placerar man fönstren i badrummet och köket osymmetrisk och inte har sidoljus på båda sidorna av ytterdörren så stör det ju inte på samma sätt att ytterdörren inte är mitt på.
Nej det är sant, det gjorde du visst inte :) Sorry, det var nog för att jag läste att några andra skrivit det.

Bra tänkt med fönstren, ska fundera några vändor hur vi kan ändra för att få ihop en vettig fasad på entresidan, trots att dörren inte är centrerad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.