Hej i forumet! Ny här! Vi ska bygga ett fritidshus på Gotland (bygglov klart). Generell fråga: Hur tycker ni man ska tänka när man väljer byggföretag? En mindre lokal firma eller en större även om längre bort? Vi ska ta fram ett offertunderlag. Men det är ju inte bara priset som är viktigt, kvalité, hålla tidsplan och möjlighet att koordinera bygget. Specifik fråga: Om någon kanske vill rekommendera en firma? Tack på förhand!
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
  1. Hej! Ja tycker du ska satsa på en lokal firma. Men det är ju värt att kolla upp referenser och se så tidigare kunder e nöjda och att det är en seriös firma. Jag är själv gotlänning bor dock på fastlandet nu men firman Alvar Hallgren bygg AB har ja enbart hört gott om (y)
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för bra tips! Och roligt att höra, just den firman har vi nämligen hört om från annat håll och planerar kontakta dem. Nu när vi funderat vidare tänker vi också att det är bättre att hålla sig lokalt. Då kan man också förhoppningsvis få ett lokalt hantverkarnätverk som man kan hålla kontakten med framåt i tiden och be om hjälp när det dyker upp grejer. Tack!
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Va kul att ni oxå hört att dom e bra! Jo precis de e smart tänkt (y) även om större firmor som finns på fler orter oxå säkert är bra så känns det ändå som att dom lokal på ön måste tänka på sitt rykte. Iom att det är en liten ö så går ryktet snabbt om man gör dåliga jobb och då så får man till slut inga fler jobb.

Lycka till!
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
A
E Eva CS skrev:
Hej i forumet! Ny här! Vi ska bygga ett fritidshus på Gotland (bygglov klart). Generell fråga: Hur tycker ni man ska tänka när man väljer byggföretag? En mindre lokal firma eller en större även om längre bort? Vi ska ta fram ett offertunderlag. Men det är ju inte bara priset som är viktigt, kvalité, hålla tidsplan och möjlighet att koordinera bygget. Specifik fråga: Om någon kanske vill rekommendera en firma? Tack på förhand!
Mitt tips är att välja en större firma. Har erfarenhet (inte själv) av hur osäkra mindre firmor är. Om någon blir sjuk, förseningar, mindre marginaler på allt (menar inte pengar).

För mig är det självklart att man väljer ett stort byggföretag, som vi gjorde för drygt ett år sedan vid nybygge. Super med projektledare på kontoret, konstruktör, det fanns växeltelefonist som alltid svarade och kunde svara på en del. Resurser, märks inte när någon är sjuk, kapacitet när det behövdes. Och allt klart i tid. Inga diskussioner eller krångel.

Men givetvis kostade det kanske 10-15% mer kanske. Väl värda pengar än att prata med någon snickare utomhus utan dator i väder och vind i tid och otid.
Pratade aldrig med någon snickare, allt gick via två projektledare.
 
  • Gilla
Snickarkirre och 1 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Mitt tips är att välja en större firma. Har erfarenhet (inte själv) av hur osäkra mindre firmor är. Om någon blir sjuk, förseningar, mindre marginaler på allt (menar inte pengar).

För mig är det självklart att man väljer ett stort byggföretag, som vi gjorde för drygt ett år sedan vid nybygge. Super med projektledare på kontoret, konstruktör, det fanns växeltelefonist som alltid svarade och kunde svara på en del. Resurser, märks inte när någon är sjuk, kapacitet när det behövdes. Och allt klart i tid. Inga diskussioner eller krångel.

Men givetvis kostade det kanske 10-15% mer kanske. Väl värda pengar än att prata med någon snickare utomhus utan dator i väder och vind i tid och otid.
Pratade aldrig med någon snickare, allt gick via två projektledare.
Det är faktiskt en aspekt som ja inte tänkte på! De har du helt rätt i. Men som snickare kan ja säga att det inte är en garanti att bygget blir klart i tid bara för att det är en större firma även om sannolikheten är att en större firma förmodligen har större chans att bli klar i tid. Skiter det sig med leverans av nått specifikt så spelar det ingen roll om det är en stor eller liten firma. Men dock så kan en större firma sätta in mer personal för att ändå försöka hålla tidplanen. Jag har erfarenhet av att jobba både på stor och liten firma och det är lätt hänt att leveranser och annat strular och tidplanen skiter sig.

Firman som ja tipsade om är dock en ganska stor firma även om den är lokal. Men absolut en fördel om det finns en projektledare som man enbart behöver prata med och hålla kontakt med (y) vilket jag tror att dom har men det är ju bara att fråga dom.
 
  • Gilla
Eva CS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.