Nybyggt sommarhus på Västkusten. 45 grader taklutning, ena sidan rakt i söder, ca 60 kvm.
Mycket folk juni-aug. barnbarnen har kompisarna där, ibland hela fotbollslag. På vintern befolkat max två veckor.
Luft-luft VP sköter värme o underhållsvärme (ca 14 grader, snitt ca 350 kWh/månad) när huset är obebott.
Jag är inte skriven i kommunen där stugan ligger.
Önskar förslag på hur jag skall kunna utnyttja taket på bästa sätt.
Solfångare för mkt varmvatten sommartid?
solceller och sälja el året runt, utom det vi förbrukar själva?
Någon kombination av dessa?
Är det krav att man skall vara skriven på fastigheten för att få bidrag, kan tänka mig att tillfälligt skriva mig på fastigheten för att utnyttja förmåner?

Tacksam för input!
 
B
Från skatteverket, (solceller)
Installationen ska avse:

  • ett småhus eller en ägarlägenhet som ägs av dig
  • en lägenhet som upplåtits med bostadsrätt och som innehas av dig
  • en byggnad under uppförande som ägs av dig och som när den är uppförd ska vara ett småhus eller en ägarlägenhet.
Installationen ska förse det aktuella hushållet med el. Småhus, garage och komplementhus är exempel på byggnader som kan räknas till hushållet. Om installationen även ger el till exempelvis ett uthyrt småhus eller en ekonomibyggnad där näringsverksamhet bedrivs, så kan skattereduktion inte medges.

Detta räknas som bostad
För att räknas som bostad ska fastigheten vara inredd och utrustad för boende och ingå i ditt hushåll. Det gäller även fritidshus eller stuga som du äger

Så jag tolkar det som att du inte behöver skriva dig på fritidshuset.

Skulle utan tvekan satsa på solceller bara. Solcellerna har blivit billigare och är skattemässigt gynnsamma. Solvärmen ger många kWh som går förlorade för att man inte har möjlighet att lagra den länge. Bättre att skaffa en värmepumpsberedare och använda solelen via den, än att trassla med en solvärmelösning.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Min tanke var att eftersom vi behöver mkt varmvatten under ungarnas sommarlov, uteduschen går jämt, efter att badat i ån i närheten, kan dom sitta i duschen o värma sig. Har för mig att verkningsgraden för solfångare (vatten) är ca 80% och elpaneler ca 20%, men det är gamla uppgifter jag har i huvet.

Har du mer info om värmepumpsberedare?
 
Är sommarhuset anslutet till allmänna elnätet? Det är en viktigt detalj.

Ja, verkningsgraden för omvandling av ljuset som träffar en panel, är ca 80 % för solfångare(gör varmvatten) och ca 20 % för solcellspanel(som gör ström).
Emellertid är ström mycket mer användbart än varmvatten. Du kan värma vatten med ström solcellerna ger.

På 60 m2 får ca 30 paneler på ca 375 Wp plats. Men beror på takbredden och takfallslängden. Alltså installerad paneleffekt ca 11 kWp, som ger ca 11000 kWh/år. Du kan med dem göra ca 470 m3 varmvatten 35 gradigt. Det kanske finns störföremål på takytan, ventilationshuvar, takfönster, antenner, avloppsutluftning, skorstenar, sotarstegar, osv. http://solcellforum.207.s1.nabble.c...Wp-foto-beskriv-klar-sept-2021-tp5019056.html
45 graders taklutning, brant, är litet svårare att montera paneler. Takbeläggning?
 
Redigerat:
Eriksgatan
B BGA skrev:
Nybyggt sommarhus på Västkusten. 45 grader taklutning, ena sidan rakt i söder, ca 60 kvm.
Mycket folk juni-aug. barnbarnen har kompisarna där, ibland hela fotbollslag. På vintern befolkat max två veckor.
Luft-luft VP sköter värme o underhållsvärme (ca 14 grader, snitt ca 350 kWh/månad) när huset är obebott.
Jag är inte skriven i kommunen där stugan ligger.
Önskar förslag på hur jag skall kunna utnyttja taket på bästa sätt.
...
Tacksam för input!
För skattereduktionen gäller följande där stycke 2 väl sätter en vettig gräns för dimensionering av anläggningen. Allt över det kostar mer än vad det smakar så länge skatteavdraget finns kvar:
"Skattereduktionen innebär att du kan få tillbaka 60 öre/kWh för den el som matas ut till elnätet och du kan få maximalt 18 000 kr/år. Detta betyder att du maximalt kan få skattereduktion för 30 000 kWh och detta gäller både per person och per anslutningspunkt.
Det rapporterade antalet kWh som du matat ut på nätet får för ett kalenderår inte överstiga den mängd som du själv har plockat ut från anslutningspunkten. Alltså, du måste själv förbruka mer el än vad du producerar sett över kalenderåret."
För mer information se:
Skattereduktion för mikroproduktion av förnybar el – Skatteverket
 
A Arnodt skrev:
Är sommarhuset anslutet till allmänna elnätet? Det är en viktigt detalj.

Ja, verkningsgraden för omvandling av ljuset som träffar en panel, är ca 80 % för solfångare(gör varmvatten) och ca 20 % för solcellspanel(som gör ström).
Emellertid är ström mycket mer användbart än varmvatten. Du kan värma vatten med ström solcellerna ger.

På 60 m2 får ca 30 paneler på ca 375 Wp plats. Men beror på takbredden och takfallslängden. Alltså installerad paneleffekt ca 11 kWp, som ger ca 11000 kWh/år. Du kan med dem göra ca 470 m3 varmvatten 35 gradigt. Det kanske finns störföremål på takytan, ventilationshuvar, takfönster, antenner, avloppsutluftning, skorstenar, sotarstegar, osv. [länk]
45 graders taklutning, brant, är litet svårare att montera paneler. Takbeläggning?
På en sommarstuga kommer det ta längre tid innan en solelsanläggning lönar sig. Du konsumerar mindre el och då sjunker lönsamheten. Tycker solvattenvärmare låter spännande. Vad finns det på marknaden?
 
Eriksgatan
Kan tillägga att om du nu sköter underhållsvärme under vinterhalvåret med en luft-luft värmepump som du ställer på 14 grader, så blir det intressant att styra den med tidur (gärna astrour) så att du låter den vara avstängd medan det är mörkt och startar den för att låta den gå upp till underhållsvärmetemperatur enbart när det är ljust och solpanelerna producerar. Är du rädd för frostskada så ställ upp temperaturen till 16 grader. Men du kan ju se temperaturen med en smart termometer och lätt hitta en bra minsta godkända natttemperatur som passar stugan och dess isolering.
 
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Kan tillägga att om du nu sköter underhållsvärme under vinterhalvåret med en luft-luft värmepump som du ställer på 14 grader, så blir det intressant att styra den med tidur (gärna astrour) så att du låter den vara avstängd medan det är mörkt och startar den för att låta den gå upp till underhållsvärmetemperatur enbart när det är ljust och solpanelerna producerar. Är du rädd för frostskada så ställ upp temperaturen till 16 grader. Men du kan ju se temperaturen med en smart termometer och lätt hitta en bra minsta godkända natttemperatur som passar stugan och dess isolering.
Det innebär att runt vintersolståndet när det är ljust 6 tim om dagen kommer värmen stå avstängd 18 tim per dygn samtidigt som det kan vara riktigt kallt. Här på västkusten blåser det också mycket så du får en avkylningseffekt. Skulle gissa att huset långsamt kallnar.
 
Eriksgatan
D Dr Jumping Jack skrev:
Det innebär att runt vintersolståndet när det är ljust 6 tim om dagen kommer värmen stå avstängd 18 tim per dygn samtidigt som det kan vara riktigt kallt. Här på västkusten blåser det också mycket så du får en avkylningseffekt. Skulle gissa att huset långsamt kallnar.
Japp huset svalnar långsamt. Självfallet beroende på hur isolerat det är. Sedan värms det upp igen. Och det fortare eftersom den värmen distribueras ut inuti huset. Det går fort att värma upp 60 m2 med en luft-värmepump. Vår egen (Mitsubishi, som kostade 9995 kr inkl installation) värmer upp våra 140 m2 utan problem.
Men detta är ju inget att argumentera och gissa om. Det är ju bara att flytta dit en uppkopplad termometer så kan du själv studera hur det blir under vintern. Med en uppkopplad "smart plug" för 100-150 kr kan du slå på och av vp manuellt eller över schema, och då också låta värmepumpen kompletteringsgå några timmar på natten när elen är som billigast om du är orolig. Sitter själv och skriver detta i mitt hus 30 meter från havet på bohusländska västkusten, och har snart 60 års erfarenhet av boende här. Och det är sällan kallast runt vintersolståndet utan i skiftet januari/februari. Då det är minst 9 ljusa timmar. Solen skiner då även mer från molnfria himlar längs kusten än inåt landet och värmepumpen behöver sällan mer än 400-500 W vilket dina solpaneler troligen klarar att fixa galant även under gråmulna dagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.