Hej!

Vad har ni för dimension på stommen till lavarna och hur lång är laven? Funderar på hur kraftigt virke man bör ha de för att laven inte ska svikta för mycket.

Mina lavar skall vara 190 långa.
 
Jag gjorde an ram av vanliga fanerreglar, är de inte 32x64? Klädde dem sedan med Abachi. Bredden på våra lavar är 160cm vill jag minnas.
 
är bastun redan byggd?
jag har lite oandvänd bastu inredning att sälja. men det är till ett utrymme som är 185 cm
det är endast ett våningsplan, men går snyggt i en vinkel & har en snygg gavel
 
Har skaffat allt material utom till lavarna. Arbetsmässigt håller jag på med reglarna till bastun.

Bygger dessutom bastun i al. Annars lät ju både vinkel och snygg gavel intressant...

Vad är det för träslag? Har du fler mått och kanske någon bild?
 
Här finns mer info: http://www.byggahus.se/forum/bastu/49592-carman-s-bastu-klar.html

det vart felnär jag byggde min bastudet vart en 50 cm djup lave, men skulle ha en 60 cm djup. (bilderna är på min färdiga bastu = 60 cm djup lave)

så den som är tillsalu är 50 djup.
det är bara övre laven + gaveln som jag hängt mitt bastuagrigat på som finns (övre laven slutar efter den värmebehandlade delen, sen kommer insynings skydder som alltså inte är tillsalu.
den övre laven läggs på regglar du fäster i väggen + att det sitter en regelbit på gavel, vilket enkelt kan justeras för annan höjd.

detta kan ju ge dig lite insperation åt minstånde.

om intresse finns så tar jag givetvis bilder på dom grejor som är tillsalu.
 
Algen skrev:
Hej!

Vad har ni för dimension på stommen till lavarna och hur lång är laven? Funderar på hur kraftigt virke man bör ha de för att laven inte ska svikta för mycket.

Mina lavar skall vara 190 långa.
På mina 210cm lavar körde jag med 2"x4" ram med ca cc600 för lavbräder med tjocklek 28mm.
byhu-IMG0002.JPG
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.