Hej!
Måste man dreva inifrån eller kan man göra det på nåt annat sätt utifrån?

Vi har precis renoverat klart inne och inser att det drar så förbenat runt fönsterna. Men allt är nymålat och vill helst inte förstöra väggarna
 
  • Ett fönster på en rödfärgad trävägg med spegling av ett träd och himmel, tecken på drag runt fönsterkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Det går att dreva från båda hållen, men du kommer ju få ta bort en hel del panel och fönsterbleck för att komma åt ordentligt utifrån.

Konstigt att det missades vid installationen. Har du kontrollerat om fönstrets tätlister är ok? De kanske behöver bytas.
 
  • Gilla
Twistsugersaw
  • Laddar…
Ja och vi ska dreva runt alla fönster vilket då leder till panelen på 2 långsidor måste tas bort.

Vi har satt vanliga tätningslister runt fönsterna men det blåser in vid fönsterfodret på insidan.

B BSOD skrev:
Det går att dreva från båda hållen, men du kommer ju få ta bort en hel del panel och fönsterbleck för att komma åt ordentligt utifrån.

Konstigt att det missades vid installationen. Har du kontrollerat om fönstrets tätlister är ok? De kanske behöver bytas.
 
T Twistsugersaw skrev:
Ja och vi ska dreva runt alla fönster vilket då leder till panelen på 2 långsidor måste tas bort.

Vi har satt vanliga tätningslister runt fönsterna men det blåser in vid fönsterfodret på insidan.
När du drevar behöver du göra det runt hela fönstret, dvs du måste dreva topp och botten och båda "långsidorna" att fuska och bara ta bort panelen på långsidorna kommer förmodligen inte minska draget men kanske flytta och koncentrera det till de odrevade delarna.
 
Ja jag vet att man ska dreva runt hela fönstret men jag vet inte hur jag tar mig dit utan att riva hela väggen.
F fribygg skrev:
När du drevar behöver du göra det runt hela fönstret, dvs du måste dreva topp och botten och båda "långsidorna" att fuska och bara ta bort panelen på långsidorna kommer förmodligen inte minska draget men kanske flytta och koncentrera det till de odrevade delarna.
 
ända du behöver riva inne är ju listerna runt fönster?
 
När jag tar bort fodret runt fönsterna är det limmade spånskivor‍♀️ Finns ingen luft alls bakom fodret bara skivor.

D Daniel__s skrev:
ända du behöver riva inne är ju listerna runt fönster?
 
En bild hur det ser ut när fodret är borta är inte fel, går skivorna tätt mot karmen och fodret täcker skarven. Prova då med att gräva ut ett litet hål i skivan och och känn om det är ett mellanrum där.
 
  • Gilla
Twistsugersaw
  • Laddar…
T Twistsugersaw skrev:
När jag tar bort fodret runt fönsterna är det limmade spånskivor‍♀️ Finns ingen luft alls bakom fodret bara skivor.
Om jag var i den situationen hadde jag öppnat ett spår 1cm brett och 10cm långt längskarmen där fodret suttit och kollat om det finns plats och möjlighet att dreva mellan karm och regel.
Verktygsförslag: multicutter om du har eller varför inte morakniv?
 
Tack! Will do!
F fribygg skrev:
Om jag var i den situationen hadde jag öppnat ett spår 1cm brett och 10cm långt längskarmen där fodret suttit och kollat om det finns plats och möjlighet att dreva mellan karm och regel.
Verktygsförslag: multicutter om du har eller varför inte morakniv?
 
Du kan ju dra lite fog runt listerna på insidan om du inte vill plocka bort dem.
 
listerna runt fönstret går lätt att plocka bort, det är innanför det sitter limmade spånskivor. Finns inga öppningar, skruvar eller dyl.
raveper raveper skrev:
Du kan ju dra lite fog runt listerna på insidan om du inte vill plocka bort dem.
 
Då kan du ju foga där med.
 
då tar du multiverktyg och sågar upp runt fönstret 2-3cm? listerna kommer sen att dölja det ändå.
 
T Twistsugersaw skrev:
Tack! Will do!
Har du öppnat och kollat?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.