H
G Gabbe1 skrev:
Japp, jag är säker.
Reglerna ändrades eftersom det var svårt att på ett säkert sätt montera manschetter på rör som satt c-c 40 mm, det blir för trångt helt enkelt. Därav ökningen till minst c-c 60 mm.

Branschregler 2021:1
  • För rör mindre eller lika med 32 mm ska rörens centrumavstånd vara minst 60 mm
  • För rör större än 32 mm ska avståndet mellan rör eller skyddsrör vara minst 60 mm
Se där! Låter ju mer rimligt.
Fick min info från gvk säkra våtrum 2021:1 och där verkar inte den ändringen vara med.
tank77 skrev:
Kan verkligen inte förstå varför man uttalar sig om sådant man inte har en aning om:thinking:

Som sagt du hade fel och det kan ju vara kul att veta du egentligen jobbar med om du nu inte är rörmokare?:rolleyes:
Tyckte jag var ganska ödmjuk och öppen med att jag inte var säker. Utgick från att de regler gvk länkar till på sin sida är aktuella men så var inte fallet.

Jag är forskare på ett av våra universitet, men vad jag arbetar med känns rätt irrelevant.
 
Johhhan
Badkarsblandaren behöver förstås flyttas till en vägginfästning, som samtidigt kan få bättre placering över badkaret. Vid väggenomföringarna måste man se till att tätning görs korrekt och någon form av kopplingsbricka eller dylikt bör man hitta. Därefter kan man montera nya avstängningsventiler och fortsätta med rör som sedan förgrenas. Ser att det redan avgår en horisontell kallvattenledning nedtill; då kan ju varmvattnet förgrenas och följa den, så kan rören komma upp bakom badkaret till badkarsblandaren.
 
Redigerat:
Johhhan
Den pluggade rörstumpen allra längst ned har tidigare kanske gått till/från en radiator?
 
Det här är troligtvis ett badrum av den gamla HSB-standarden. Då satte man en badkarsblandare med lång pip mellan badkar och handfat, så man kunde svänga över pipen till handfatet när man ville ha vatten där.
Därför är blandaren lite malplacerad, då man inte har öppnat upp väggen och dragit om rören.

Antingen får blandaren hamna där den är eller så sätter man två vinklar och drar ner rören mot golv och T-ar av mellan handfat och badkar. Det blir mycket rör men blandaren hamnar centrerat ovan badkaret.
Oavsett hur man gör så sätter man ju någon form av väggbrickor/blandarfäste där rören kommer ut.
De där T-ventilerna som sitter där, hör inte dit.

Om de har tätskiktat mot de anslutningarna som sticker ut från väggen så ska det inte vara någon fara för fuktskada iallafall.
 
  • Gilla
Emelie84
  • Laddar…
Johhhan
L lordi skrev:
Det här är troligtvis ett badrum av den gamla HSB-standarden. Då satte man en badkarsblandare med lång pip mellan badkar och handfat, så man kunde svänga över pipen till handfatet när man ville ha vatten där.
Det förklarar ju en del. Hittade den här bilden på en sådan lösning:
Tvättställ ovanför badkarskant med kran och kaklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Tack igen för all feedback!

Johhhan Johhhan skrev:
Den pluggade rörstumpen allra längst ned har tidigare kanske gått till/från en radiator?
Nej, jag tror att den gick till toaletten. De drog nya ledningar till den av någon anledning. Det gamla elementet sitter kvar på kortsidan av badrummet, valde att behålla det.

L lordi skrev:
Det här är troligtvis ett badrum av den gamla HSB-standarden. Då satte man en badkarsblandare med lång pip mellan badkar och handfat, så man kunde svänga över pipen till handfatet när man ville ha vatten där.
Därför är blandaren lite malplacerad, då man inte har öppnat upp väggen och dragit om rören.
Det stämmer.

L lordi skrev:
Antingen får blandaren hamna där den är eller så sätter man två vinklar och drar ner rören mot golv och T-ar av mellan handfat och badkar. Det blir mycket rör men blandaren hamnar centrerat ovan badkaret.
Oavsett hur man gör så sätter man ju någon form av väggbrickor/blandarfäste där rören kommer ut.
De där T-ventilerna som sitter där, hör inte dit.
Jag vill behålla den där den är, tycker det är charmigt. Vore bra om det gick ta bort de fula T-ventilerna, men kan det bli problem om det inte finns någonstans att stänga av vattnet? Flytta dem längre ner? Men då går det inte stänga av vattnet till blandaren...

Krilleman Krilleman skrev:
Befintlig anslutning 160 c/c? har man gått vidare med att använda sig av T-rörs ballofixer från Vatette. Efter 20 år i branschen så trodde jag att man sett "allt"...

Jag hade fel...
Det här är inte bra utfört ur en fuktsäkerhetssynpunkt.

Således sitter duschblandaren ENDAST fast i röranslutningens gänga, ej i blandarfästet!
Hittade faktiskt en bild där den gamla blandaren syns. De måste ha kastat de gamla fina fästena/brickorna som syns på bilden tyvärr. Förstår jag er rätt att huvudproblemet (förutom att det ser fult ut) är att blandaren ska sitta i sådana?

Äldre badrum med beige tapet med gul blomstermotiv ovanför vita kakelplattor, en tvättställsblandare och T-ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hikkadu
E Emelie84 skrev:
Hej! Har renoverat badrummet. Som syns på bilderna ser det fult ut där vattenledningarna går in i väggen. Det fattas någon slags ringar/plattor. Finns det något jag kan sätta dit på egen hand eller behöver jag ta dit rörmockare?
Fästet i väggen är 30 mm i diameter. Själva röret 20 mm. Ca 5 mm från kakel till vredet. Tacksam för alla tips!
Hej Är nu mera pensionär men har haft eget golvfirma och varit ansluten till GVK sedan i början av 90 talet.Hade jag utfört ett sådant arbete så hade GVK vid kontroll icke godkänt detta. Kopplingen sitter inne bakom keramiken och du har ingen överblick om det det uppstår ett läckage där bakom. Tycker synd om dig att du råkat ut för klåpare och hoppas du får rätt på detta.
E Emelie84 skrev:
Hej! Har renoverat badrummet. Som syns på bilderna ser det fult ut där vattenledningarna går in i väggen. Det fattas någon slags ringar/plattor. Finns det något jag kan sätta dit på egen hand eller behöver jag ta dit rörmockare?
Fästet i väggen är 30 mm i diameter. Själva röret 20 mm. Ca 5 mm från kakel till vredet. Tacksam för alla tips!
 
  • Gilla
Emelie84
  • Laddar…

Bästa svaret

E Emelie84 skrev:
Tack igen för all feedback!

Jag vill behålla den där den är, tycker det är charmigt. Vore bra om det gick ta bort de fula T-ventilerna, men kan det bli problem om det inte finns någonstans att stänga av vattnet? Flytta dem längre ner? Men då går det inte stänga av vattnet till blandaren...
I det här fallet så skulle man kunna sätta dit ett par sådana här med inbyggd avstängning

Kromad rörkoppling med inbyggd avstängning för badkarsblandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sedan ett par sådana här mellankopplingar

Kromad vinkelkoppling med inbyggd avstängning för badkarsblandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kommer att bygga ut en del från väggen, men det gör ju även den lösningen du har idag.

Man kan lösa det så det bygger lite mindre, med ett 160 cc blandarfäste, men då försvinner avstängningsmöjligheten till badkarsblandaren
 
  • Älska
Emelie84
  • Laddar…
L lordi skrev:
I det här fallet så skulle man kunna sätta dit ett par sådana här med inbyggd avstängning
Det här ser riktigt bra ut. Snyggt och enkelt och jag kan behålla avstängningen. Att det bygger ut från väggen tycker jag inte stör. Ska köpa hem delarna och få det fixat. Så tacksam att du tagit dig tiden att titta på detta och komma med förslag!
 
E Emelie84 skrev:
Det här ser riktigt bra ut. Snyggt och enkelt och jag kan behålla avstängningen. Att det bygger ut från väggen tycker jag inte stör. Ska köpa hem delarna och få det fixat. Så tacksam att du tagit dig tiden att titta på detta och komma med förslag!
Det är lugnt. Delarna hittade jag hos Trio Perfecta men en vvsfirma kan säkert ta hem dem om du inte hittar dem själv.

Det kan hända att rören som går neråt kanske behöver bockas till lite och anpassas för att det ska passa ihop.
 
  • Gilla
Emelie84
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det kan hända att rören som går neråt kanske behöver bockas till lite och anpassas för att det ska passa ihop.
Ja precis, de sitter lite för nära väggen nu. Har hittat delarna, ska bli fint att få detta på plats!

Tack igen för alla svar i tråden!
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.