useless useless skrev:
Huruvida cam-out eller slinta är rätt beror på kontexten. Ska man bara beskriva fenomenet att mejseln hoppar ur spåret när man tar i så funkar slinta. Ska man göra en mer vetenskap jämförelse och gå in på vilka vridmoment olika profiler är designade för så ska man nog prata om cam-out.
cam-out är aldrig en korrekt översättning till svenska. Slinta ur, eller hoppa ur är betydligt bättre.
 
Staffans2000
H hapazard skrev:
cam-out är aldrig en korrekt översättning till svenska. Slinta ur, eller hoppa ur är betydligt bättre.
Verkligen. "cam-out" är definitivt inget vedertaget begrepp bland allmogen. inte heller vet de flesta att stjärnskruvmejsel och Philipsmejsen är detsamma.

Så mitt tips. -Använd "Stjärnskruvmejsel" och "slinta", så fattar alla.

Staffans
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Verkligen. "cam-out" är definitivt inget vedertaget begrepp bland allmogen. inte heller vet de flesta att stjärnskruvmejsel och Philipsmejsen är detsamma.

Så mitt tips. -Använd "Stjärnskruvmejsel" och "slinta", så fattar alla.

Staffans
Problemet med att översätta Philips driver med stjärnskruvmejsel är att det är mindre specifikt än ursprunget.
 
Staffans2000
H hapazard skrev:
Problemet med att översätta Philips driver med stjärnskruvmejsel är att det är mindre specifikt än ursprunget.
Ja. Men betydligt mer lättbegripligt för de breda massorna. Vi som svarar i denna tråd, är nog inte ett slumpmässigt urval av befolkningen.

Staffans
 
P
Jag föreslår "stjärnmejsel (Phillips)" i inledningen och sen kan man fortsätta med "stjärnmejsel" i texten.

Jag har dock alltid kallas en Phillipsmejsel för en kryssmejsel och alltid blivit förstådd. Stjärnmejsel känns lite ovant.
 
Pozi ser väl mer ut som en stjärna än Phillips.

De vanligaste utrycken jag hört från de som inte riktigt förstått att det finns olika sorters och förstör både skruvar och mejsel i ordning är:
  • Stjärnmejsel/skruv
  • Kryssmejsel/skruv
  • Plusmejsel/skruv (i kombination med Minusmejsel/skruv)
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
F fribygg skrev:
GRABBER har en egen skalle 'TREX' på vissa trallskruv då de anser att den är bättre så möjligheten finns men inte verkar någon skruvtillverkare hitta någonting som överträffar PH2 till gips, jag är helt övertygad att GRABBER skulle våga saluföra vilken skruv som helst om de tyckte den var tillräckligt överlägsen.

Torx passar ju inte alls till gips men finns som spånskruv för den som har problem att överföra tillräcklig kraft med PH2.
Det finns gipsskruv med Torx. Jag var en gång på en husvisning, där bygget förmodligen blivit försenat, så de fick visa ett hus som inte var riktigt klart. Det vara bara gipsat inne, ingenting annat, så alla gipsskruvarna var synliga. Och i hela det huset var gipsen skruvad med skruv med Torx-spår.

På den där trallskruven ser man en tydlig fördel med specialskallen, att skallen blir så liten det bara är tänkbart. Det behovet finns inte för gipsskruv.

Så det är väl helt enkelt så att gipsskruv med Phillips-spår är tillräckligt bra. Även om spåret inte är designat för gips så fungerar det, eftersom man aldrig kommer upp i de moment som krävs för att utstötningsfunktionen ska träda i kraft. Så det finns ingen anledning för något företag att utveckla en ny skruvskalle.

Phillips ställer till mycket mera problem på andra ställen, där skruvarna sitter hårdare fast.
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ja. Men betydligt mer lättbegripligt för de breda massorna. Vi som svarar i denna tråd, är nog inte ett slumpmässigt urval av befolkningen.

Staffans
Är texten riktad till de breda massorna då? Att bara skriva "en stjärnmejsel slinter lättare" kan ju bli rätt fel beroende på vad texten handlar om.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.