S Stadsarkitekten skrev:
Jag menar ingenting. Jag uttrycker mig med insikter i stället för åsikter.
"förhandsbesked" infördes i juli 1987 i den numera äldre plan- och bygglagen, ÄPBL (1987:10). Läs i prop. 1985/86:1. Läs specialmotiveringen till 8 kap 34 § ÄPBL.(s.751-754). Där står om hur förhandsbesked hanteras. Samtidigt infördes förbud mot att överklaga lagakraftvunnet förhandsbesked.

I nu gällande PBL (2010:900) står det förbudet högt och tydligt i 13 kap.2 § punkt 8 PBL. Om lovansökt åtgärd inte överensstämmer med förhandsbeskedet får lovet dock överklagas. Vad som får överklagas är de frågor som inte är avgjorda i förhandsbeskedet. Där står i tillämplig del:
"Kommunala beslut enligt denna lag får inte överklagas i den del de avser [---] 8. en fråga som redan är avgjord genom [---] ett förhandsbesked." Därför är det viktigt att förhandsbeskedet är tydligt formulerat och att däri prövade beskrivningar, kartor och ritningar m.m. är tydliga. Observera att en mängd detaljfrågor inte prövas i förhandsbesked men ska prövas i bygglov.
Allt detta förutsätter att grannen har hörts, yttrat sig, körts över av BN, överklagat förhandsbeskedet och förlorat i högre instans. .
Tänkte låta bli, men eftersom du själv börjat märka ord så kan vi väl konstatera att det är ju inte det här du skrev i det tidigare inlägget (som MetteKson besvarade) -- där generaliserade du att ett förhandsbesked gör byggnadsnämnden ovillkorligt skyldig att ge bygglov och att en överklagande, men förlorande, granne inte får överklaga lovbeslutet. Det är viktigt att vi inte generaliserar här. Då blir det inga missförstånd i vare sig debatten, i ärenden eller i juridiken.
 
  • Gilla
Petrusmilli och 4 till
  • Laddar…
A asa-nesse skrev:
Om det nu är så att kommunen beviljar bygglov och en granne överklagar på vad man bedömer vara helt felaktiga grunder kan man inte då bara strunta i detta och fortsätta bygga i enlighet med det beviljade bygglovet. På så sätt försenas ju inte bygget och grannen står där med lång näsa.
Nej, du måste få ett startbesked o det får du inte förrän grannen gett upp eller du passerat alla instanser i värsta fall. Bygger du innan får du straffavgift. I vårt fall var BN på vår sida o vi var helt på det klara med att vi skulle få bygga men överklagandet var tvunget att väntas ut. Dessa okynnesöverklaganden är alltför vanliga enligt BN.
 
Jetkokos Jetkokos skrev:
Tänkte låta bli, men eftersom du själv börjat märka ord så kan vi väl konstatera att det är ju inte det här du skrev i det tidigare inlägget (som MetteKson besvarade) -- där generaliserade du att ett förhandsbesked gör byggnadsnämnden ovillkorligt skyldig att ge bygglov och att en överklagande, men förlorande, granne inte får överklaga lovbeslutet. Det är viktigt att vi inte generaliserar här. Då blir det inga missförstånd i vare sig debatten, i ärenden eller i juridiken.
Förutom den besvärsavskärande funktion som förhandsbesked har mot sakägare som kan misstänkas överklaga bygglov, är meningen med förhandsbesked är att förenkla för byggintressenter att utan påkostade lovritningar få BN:s svar på om valet av lokalisering (= valet av trakt) är godtagbar i ett område utan detaljplan. Man kallar detta även för lämplighetsprövning enligt 2 kap. PBL. Inga detaljer enligt 8 kap. PBL alltså. Även placering på tomt och inverkan på stads- och landskapsbild, eller på hushållning med jordbruksmark etc. enligt miljöbalken, kan vara frågor som avgörs i förhandsbesked.

Inom detaljplan brukar förhandsbesked användas även till att fråga om man kan påräkna att få göra små avvikelser från planen. Därför ar det väldigt viktigt att samma sakägarkrets som vid bygglov får yttra sig i ärenden om förhandsbesked och att underrättelser till grannar m.fl. sköts felfritt av BN enligt 9 kap 41-42 §§ PBL. .
 
Eftersom det tydligen finns kommuner som beviljar startbesked (jag ber tusen gånger om ursäkt för att jag använde fel ord men tydligen förstod de flesta vad jag menade) innan överklagandet är slutligt avgjort så hävdar jag fortfarande med en dåres envishet att det bara är att bygga om man är hundraprocentigt säker på att överklagandet kommer att avslås i högsta instans. Och på så sätt slipper man att förlora en massa tid och pengar eftersom byggkostnaderna hela tiden tenderar att skjuta i höjden.
 
M MetteKson skrev:
Nu rör det sig ju om ett förhandsbesked och de behandlar (oftast) platser belägna utanför detaljplanelagt område, te x inför en avstyckning.
Nej - absolut inte "t.ex. inför en avstyckning"!
Förhandsbesked är helt fel väg att medge en omfrågad avstyckning. Ett sådant beslut om förhandsbesked ska upphävas om beslutet överklagas. Rättsfall finns. Och det står i prop. 1985/86:1, s.285 även att förhandsbesked inte ska ersätta långsiktiga planbeslut: Förhandsbesked ska avgöras på rådande förhållanden, fastighetsgränser, m.m. Att avstycka och bebygga en ny tomt får inte avgöras i ett beslut om förhandsbesked. Då bör BN avvisa eller avslå ansökan. Avstyckning är nämligen en fråga för Lantmäteriet.
 
  • Gilla
Rolle314
  • Laddar…
S Stadsarkitekten skrev:
Nej - absolut inte "t.ex. inför en avstyckning"!
Förhandsbesked är helt fel väg att medge en omfrågad avstyckning. Ett sådant beslut om förhandsbesked ska upphävas om beslutet överklagas. Rättsfall finns. Och det står i prop. 1985/86:1, s.285 även att förhandsbesked inte ska ersätta långsiktiga planbeslut: Förhandsbesked ska avgöras på rådande förhållanden, fastighetsgränser, m.m. Att avstycka och bebygga en ny tomt får inte avgöras i ett beslut om förhandsbesked. Då bör BN avvisa eller avslå ansökan. Avstyckning är nämligen en fråga för Lantmäteriet.
Det hade onekligen skapat ett moment 22. Det känns som att du blandar lite hejvilt här men du har iaf förstått att förhandsbesked inte prövar frågan om avstyckning.
 
M Malimy skrev:
Stämmer inte tyvärr. Granne kan fördröja av vilket godtyckligt skäl som helst. Du kommer att få bygga, ja, men långt senare än vad du tänkt. Problemet är de långa handläggningstiderna. För oss fördröjde grannens " jag tycker det blir fult" byggstarten med ett helt år.
Att grannar kan fördröja är tråkigt och en realitet, men bygglovet kommer med största sannolikhet att beviljas.
Uthållighet gäller.
Gransämjan förmodligen splittrad.
 
A asa-nesse skrev:
Eftersom det tydligen finns kommuner som beviljar startbesked (jag ber tusen gånger om ursäkt för att jag använde fel ord men tydligen förstod de flesta vad jag menade) innan överklagandet är slutligt avgjort så hävdar jag fortfarande med en dåres envishet att det bara är att bygga om man är hundraprocentigt säker på att överklagandet kommer att avslås i högsta instans. Och på så sätt slipper man att förlora en massa tid och pengar eftersom byggkostnaderna hela tiden tenderar att skjuta i höjden.
Jag har ibland rått kunder som drabbats av okynnesöverklaganden att bygga vidare. Du har rätt och har sedan 2018 stöd i 9 kap. 42a § PBL: Paragrafen innehåller bestämmelser om när ett beslut om bygglov, rivningslov eller marklov får verkställas:
Verkställbarhet av beslut om lov
K9.png42 a § Ett beslut om att ge bygglov, rivningslov eller marklov får verkställas fyra veckor efter det att beslutet har kungjorts enligt 41 a §, även om det inte har fått laga kraft.
S2.pngTrots första stycket får byggnadsnämnden bestämma att ett sådant beslut får verkställas tidigare, om ett väsentligt allmänt eller enskilt intresse kräver det. Lag (2018:674).


:
 
  • Gilla
asa-nesse
  • Laddar…
S Stadsarkitekten skrev:
Nej - absolut inte "t.ex. inför en avstyckning"!
Förhandsbesked är helt fel väg att medge en omfrågad avstyckning. Ett sådant beslut om förhandsbesked ska upphävas om beslutet överklagas. Rättsfall finns. Och det står i prop. 1985/86:1, s.285 även att förhandsbesked inte ska ersätta långsiktiga planbeslut: Förhandsbesked ska avgöras på rådande förhållanden, fastighetsgränser, m.m. Att avstycka och bebygga en ny tomt får inte avgöras i ett beslut om förhandsbesked. Då bör BN avvisa eller avslå ansökan. Avstyckning är nämligen en fråga för Lantmäteriet.
Uttrycker jag mig så otydligt att du känner att du måste påpeka mitt ordval och mina formuleringar?

I mitt inlägg skrev jag inte att frågan om avstyckning behandlas i ett förhandsbesked. Det vet jag att det inte gör. Jag skrev att förhandsbesked ofta söks inför en avstyckning.

Däremot vill Lantmäteriet att en lokaliseringsprövning är gjord, med syfte att utreda platsens lämplighet för åtgärden (vilket ett förhandsbesked behandlar som du påpekar) innan de går vidare med avstyckningsärende utifrån den lagstiftning de har att förhålla sig till. Dessutom vill den som planerar att bygga veta om de kan få bygglov innan de går vidare med avstyckningsprocessen.

Det är inte min åsikt utan min insikt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Petrusmilli och 6 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Uttrycker jag mig så otydligt att du känner att du måste påpeka mitt ordval och mina formuleringar?

I mitt inlägg skrev jag inte att frågan om avstyckning behandlas i ett förhandsbesked. Det vet jag att det inte gör. Jag skrev att förhandsbesked ofta söks inför en avstyckning.

Lantmäteriet vill att en lokaliseringsprövning är gjord, med syfte att utreda platsens lämplighet för åtgärden (vilket ett förhandsbesked behandlar som du påpekar) innan de går vidare med avstyckningsärende utifrån den lagstiftning de har att förhålla sig till. Dessutom vill den som planerar att bygga veta om de kan få bygglov innan de går vidare med avstyckningsprocessen.

Det är inte min åsikt utan min insikt.
Hej!
Inte sällan fastnar sökande mellan stolarna när Lantmäteriet vill ha BN:s klartecken men BN inte tar ställning till avstyckning. Enligt numera gällande regler i fastighetsbildningslagen har BN inte längre vetorätt vid avstyckningar. Det hade BN när Lantmäteriet hade skyldighet att inhämta yttrande från BN. Det ankommer nu på Lantmäteriet att som självständig myndighet göra de utredningar som behövs. .
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S Stadsarkitekten skrev:
Hej!
Inte sällan fastnar sökande mellan stolarna när Lantmäteriet vill ha BN:s klartecken men BN inte tar ställning till avstyckning. Enligt numera gällande regler i fastighetsbildningslagen har BN inte längre vetorätt vid avstyckningar. Det hade BN när Lantmäteriet hade skyldighet att inhämta yttrande från BN. Det ankommer nu på Lantmäteriet att som självständig myndighet göra de utredningar som behövs. .
...och vid behov samråda med andra myndigheter eller förelägga sökanden att ansöka om ett visst tillstånd eller dispens. Så sett till den lagstiftning Lantmäteriet har att förhålla sig till har Lantmäteriet fortfarande skyldighet att inhämta yttrande från BN, i alla fall i de fall som avhandlas här, dvs avstyckning av bostadsfastighet som vid ansökan är obebyggd.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Nu känns det som vi vandrar från frågeställningen. Jag har fått det jag behöver men bra och sakliga svar även om det inte var det jag önskade.
Tycker vi kan stänga tråden.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
...och vid behov samråda med andra myndigheter eller förelägga sökanden att ansöka om ett visst tillstånd eller dispens. Så sett till den lagstiftning Lantmäteriet har att förhålla sig till har Lantmäteriet fortfarande skyldighet att inhämta yttrande från BN, i alla fall i de fall som avhandlas här, dvs avstyckning av bostadsfastighet som vid ansökan är obebyggd.
Bra formulerat. Det tar jag till mig.
Är texten din eller hämtad någonstans?
 
S Stadsarkitekten skrev:
Bra formulerat. Det tar jag till mig.
Är texten din eller hämtad någonstans?
Nej men det följer av LMs utredningsplikt. LM måste utreda fastighetens lämplighet utifrån ändamål. Eftersom frågan om bygglov avgörs av BN måste LM ta in någon form av yttrande från BN, oftast i form av förhandsbesked, men även samråd kan räcka. LM är inte bunden av någon ev. uppgiven fastighetsutformning i förhandsbesked BN prövar bara platsen lämplighet för bostad (i detta fall) LM avgör om det är lämplig utformning av en bostadsfastighet. Fastighetsindelning är inte bestående utan föremål för förändring. LM avstyckar INTE för bostadsändamål utan förhandsbesked (ev positivt samråd). BN har rätt att överklaga alla LMs beslut inom detaljplan och tar del av besluten. Samma gäller för länsstyrelsen utom plan.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Att tillägga är ju, och detta är en viktig skillnad, grannar kan överklaga förhandsbesked och bygglov, men de kan inte överklaga LMs beslut. Fastighetsindelning är inte en fråga för grannar.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.