Hej,

Vi håller på att bygga ett lusthus (isolerat) som vi kommer ha delvis uppvärmt under höst/vinter/vår.

Min fråga gäller luftspalt och ventilation i taket.

1. Är det viktigt att ha en masonitskiva mot luftspalten? Just nu har jag lagt isoleringen så att den gränsar mot luftspalten. Takstol är 145mm och isolering 120mm så det blir en luftspalt på ca 25mm. För att säkerställa luftspalt har jag skruvat upp läkt (vita på bild nedan).
2. Vent.luft kommer in i takfot och går ut i nocken, har någon ett förslag på hur man på bästa sätt kan isolera toppbeslaget för att minimera köldbrygga och risk för kondens? Inneluften kommer ventileras ut i mitten på toppbeslaget och luft i luftspalten går ut vid sidan av toppbeslag (se bild).

Är detta en hållbar konstruktion eller finns det risker?

Mvh
Joakim
 
  • Lusthus med grönt tak och vit konstruktion, markerade luftspält och ventileringsvägar nära vattenkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild av lusthusets takfot och nock med synlig ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett lusthus under konstruktion med isolering och läkt i taket och synliga takstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktion av takstolar för ett lusthus med markerad luftspalt och toppbeslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gällande masoniten så är funktionen av denna att hindra inblåst snö att töa och dra in i isoleringen. Möjligtvis även vatten om det stormar rejält.
Vi hade snö på vinden i vårt gamla hus, om det blåste rejält. Annan konstruktion dock, men snö kan ta sig in, det kan man räkna med.

Mycket fint bygge för övrigt (y)
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Gällande masoniten så är funktionen av denna att hindra inblåst snö att töa och dra in i isoleringen. Möjligtvis även vatten om det stormar rejält.
Vi hade snö på vinden i vårt gamla hus, om det blåste rejält. Annan konstruktion dock, men snö kan ta sig in, det kan man räkna med.

Mycket fint bygge för övrigt (y)
Tack Björn,
Ja det är just snö som ev. kan blåsa in som oroa mig lite. Menar du att det kan blåsa in i toppen eller takfoten?
 
Jag menar att det är mest troligt i takfoten...

Men... jag är ingen konstruktör, så lita inte fullt på mig :cool:

Vi fick in snö vid speciella förhållande, men det var som sagt en annan konstruktion på det. När vinden fick fart genom takfoten och upp till nock så följde snön med.
Du har ju ett triangelfack och det beter sig nog lite annorlunda med lufttryck och så.
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Jag menar att det är mest troligt i takfoten...

Men... jag är ingen konstruktör, så lita inte fullt på mig :cool:

Vi fick in snö vid speciella förhållande, men det var som sagt en annan konstruktion på det. När vinden fick fart genom takfoten och upp till nock så följde snön med.
Du har ju ett triangelfack och det beter sig nog lite annorlunda med lufttryck och så.
Hur åtgärdade du ert ”problem” i takfoten? Jag tänker att insektsnätet borde hindra det mesta av snön att ta sin in…?
 
Är det en färdig konstruktion eller har du ritat själv?

Om det är en färdig konstruktion hade jag inte oroat mig så mycket. Någon konstruktör borde ha tänkt på d där.

Om jag hade byggt det hade jag lagt dit masonit/oljeboard ”bara för att” och aldrig behövt bry mig om det var rätt eller onödigt. Det kommer aldrig vara fel att göra på det viset.

det är ju inte så att det fylls med snö bara för att det snöar ute. Måste ju vara en del minusgrader plus blåst så att snön yr, då kan den leta sig in i en väl ventilerad konstruktion, oavsett insektsnät eller inte.

i ditt fall så är ju takfoten 10ggr större än nocken. Det borde bjuda på visst inbyggt motstånd i form av lufttryck, men, som sagt, det är bara en kvalificerad killgissning...

i vårt fall var det inget problem att lösa då snön drog in på vinden, som var uppvärmd (varmare än utsidan, men kallare än insidan) så fukten ventilerades ut. Det var inga stora mängder snö.
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Är det en färdig konstruktion eller har du ritat själv?

Om det är en färdig konstruktion hade jag inte oroat mig så mycket. Någon konstruktör borde ha tänkt på d där.


Om jag hade byggt det hade jag lagt dit masonit/oljeboard ”bara för att” och aldrig behövt bry mig om det var rätt eller onödigt. Det kommer aldrig vara fel att göra på det viset.

det är ju inte så att det fylls med snö bara för att det snöar ute. Måste ju vara en del minusgrader plus blåst så att snön yr, då kan den leta sig in i en väl ventilerad konstruktion, oavsett insektsnät eller inte.

i ditt fall så är ju takfoten 10ggr större än nocken. Det borde bjuda på visst inbyggt motstånd i form av lufttryck, men, som sagt, det är bara en kvalificerad killgissning...

i vårt fall var det inget problem att lösa då snön drog in på vinden, som var uppvärmd (varmare än utsidan, men kallare än insidan) så fukten ventilerades ut. Det var inga stora mängder snö.
Tack Björn för dina kvalificerade killgissningar jag hoppas de stämmer och att det inbyggda lufttrycket bromsar inflödet i takfoten. Det låter som mer än en killgissning. Skönt att det inte var något större problem för er.
 
Snåla inte in på masoniten 2 cm är väl minimum ochisoleringen fjädrar ju upp så det blir inte mycket kvar.Ett annat skäl är att du får sämre effekt av isoleringen om du inte har ett vindskydd utåt som hindrar luftrörelser i isoleringen
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Snåla inte in på masoniten 2 cm är väl minimum ochisoleringen fjädrar ju upp så det blir inte mycket kvar.Ett annat skäl är att du får sämre effekt av isoleringen om du inte har ett vindskydd utåt som hindrar luftrörelser i isoleringen
hej Bo och tack för input, ja det är kanske fel beslut när man gjort allt annat väldigt noga, jag har gjort allt annat än snåla in på resten
Men för att säkerställa luftspalten har jag lagt ribbor (syns på ena bilden). Har även haft en snickarkompis på plats nu som säger att det är ok.
Jag vet att man borde ha masoniten även för vindskydd men vi kommer inte vara i lusthuset några längre perioder utan ett par timmar så ur den aspekten hoppas jag det blir ok.

Kommer förmodligen ångra mig en dag, vi får se, just nu vill jag bara få det klart inför hösten
 
Ribborna hjälper inte mycket du tar en risk i onödan o försämrar isoleringen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.