S SLAS72 skrev:
Hej,
Tänkte se om det finns några svar här om lite strul med bygglov.
Vi har ett klart förhandsbesked som vunnit laga kraft sedan ett år.
Nu har grannen fått något tuppjuck och hotar att överklaga bygglov.
Enligt Boverket måste kommunen ge ett bygglov om förhandsbeskedet finns och är klart. Under förutsättning att inga stora ändringar görs.
Min fråga är då, kan hon överklaga och hur långt kan hon gå?
Hennes underlag för överklagande är rena lögner och saker som inte existerar i verkligheten. Detta vet kommunen om.
Tack på förhand!
S SLAS72 skrev:
Hej,
Tänkte se om det finns några svar här om lite strul med bygglov.
Vi har ett klart förhandsbesked som vunnit laga kraft sedan ett år.
Nu har grannen fått något tuppjuck och hotar att överklaga bygglov.
Enligt Boverket måste kommunen ge ett bygglov om förhandsbeskedet finns och är klart. Under förutsättning att inga stora ändringar görs.
Min fråga är då, kan hon överklaga och hur långt kan hon gå?
Hennes underlag för överklagande är rena lögner och saker som inte existerar i verkligheten. Detta vet kommunen om.
Tack på förhand!
Beslutet om förhandsbesked (fhb) ger BN skyldighet att ge efterföljande bygglov som söks inom två år från då beslutet om fhb vann laga kraft.
BN är skyldig (9 kap. 25 § PBL) att höra berörda sakägare i ärenden både om fhb och om lov. Beslut om fhb vinner laga kraft mot granne bara om grannen överklagat fhb-beslutet och förlorat. Bara då får den grannen inte överklaga ett efterföljande lovbeslut. Det är en viktig besvärsavskärande funktion hos fhb. Gav BN grannen inte tillfälle att invända mot fhb har BN gjort fel och då får grannen överklaga. Samma gäller om BN hört grannen men inte delgett grannen beslutet om. Då har grannen talerätt mot efterföljande bygglov.
 
S SLAS72 skrev:
Hej,
Tänkte se om det finns några svar här om lite strul med bygglov.
Vi har ett klart förhandsbesked som vunnit laga kraft sedan ett år.
Nu har grannen fått något tuppjuck och hotar att överklaga bygglov.
Enligt Boverket måste kommunen ge ett bygglov om förhandsbeskedet finns och är klart. Under förutsättning att inga stora ändringar görs.
Min fråga är då, kan hon överklaga och hur långt kan hon gå?
Hennes underlag för överklagande är rena lögner och saker som inte existerar i verkligheten. Detta vet kommunen om.
Tack på förhand!
Jag VET av egen erfarenhet att hon kan det. Vi hade ett bygglov. Vår granne överklagade det av det enda skälet att hon tyckte det var fult o inte passade i miljön. Hon överklagade, hämtade sedan inte ut beslutet från instans ett, länsstyrelsen. Det finns ingen liggetid där. Vi fick begära polisdelgivning för detta. Alltsom allt tog det ETT år innan vi kunde starta trots att vi hade alla på vår sida, utom grannen såklart.
 
  • Wow
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Är det inom planlagt område och du håller dig inom ramarna för vad som gäller i detaljplanen så behöver du nog inte vara orolig.
 
  • Gilla
Viktoria747
  • Laddar…
Z Zekesson skrev:
Är det inom planlagt område och du håller dig inom ramarna för vad som gäller i detaljplanen så behöver du nog inte vara orolig.
Att en ansökt åtgärd ska följa gällande plan räcker inte för att ett bygglov ska stå sig. Det är bara ett av villkoren i 9 kap. 30 § PBL. Läs § och kolla själv.
 
S SLAS72 skrev:
Hej,
Tänkte se om det finns några svar här om lite strul med bygglov.
Vi har ett klart förhandsbesked som vunnit laga kraft sedan ett år.
Nu har grannen fått något tuppjuck och hotar att överklaga bygglov.
Enligt Boverket måste kommunen ge ett bygglov om förhandsbeskedet finns och är klart. Under förutsättning att inga stora ändringar görs.
Min fråga är då, kan hon överklaga och hur långt kan hon gå?
Hennes underlag för överklagande är rena lögner och saker som inte existerar i verkligheten. Detta vet kommunen om.
Tack på förhand!
Grannar kan givetvis överklaga och fördröja bygglovsärenden. För att få gehör hos byggnadsnämnden måste grannen ha goda skäl. Det räcker inte med godtyckligt "tyckande".
Tråkigt med sådana grannar men tyvärr finns de lite här och var.
Stämmer dina byggplaner med eventuell detaljplan/ områdesbestämelser är det bara att köra vidare.
Lycka till!
 
S Stadsarkitekten skrev:
Beslutet om förhandsbesked (fhb) ger BN skyldighet att ge efterföljande bygglov som söks inom två år från då beslutet om fhb vann laga kraft.
BN är skyldig (9 kap. 25 § PBL) att höra berörda sakägare i ärenden både om fhb och om lov. Beslut om fhb vinner laga kraft mot granne bara om grannen överklagat fhb-beslutet och förlorat. Bara då får den grannen inte överklaga ett efterföljande lovbeslut. Det är en viktig besvärsavskärande funktion hos fhb. Gav BN grannen inte tillfälle att invända mot fhb har BN gjort fel och då får grannen överklaga. Samma gäller om BN hört grannen men inte delgett grannen beslutet om. Då har grannen talerätt mot efterföljande bygglov.
Så du menar att om en granne överklagat ett förhandsbesked och förlorat kan hen inte överklaga efterkommande bygglov på samma fastighet? Det är ju olika saker som prövas i de två olika granskningarna. Detta är inget jag har hört talas om (eller missat). Du får gärna länka information/källa så jag kan läsa på.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Grannar kan givetvis överklaga och fördröja bygglovsärenden. För att få gehör hos byggnadsnämnden måste grannen ha goda skäl. Det räcker inte med godtyckligt "tyckande".
Tråkigt med sådana grannar men tyvärr finns de lite här och var.
Stämmer dina byggplaner med eventuell detaljplan/ områdesbestämelser är det bara att köra vidare.
Lycka till!
Nu rör det sig ju om ett förhandsbesked och de behandlar (oftast) platser belägna utanför detaljplanelagt område, te x inför en avstyckning.
 
M MetteKson skrev:
Nu rör det sig ju om ett förhandsbesked och de behandlar (oftast) platser belägna utanför detaljplanelagt område, te x inför en avstyckning.
Utanför detaljplanerat område eller område med särskilda områdesbestämelser har du mycket större möjligheter att bygga efter egna önskemål.
Grannens synpunkter får då mindre värde. Så länge dina planer stämmer med övrig byggnadstradition i området kan du bygga nästan vad du vill.
 
B Bernt Ö97 skrev:
Utanför detaljplanerat område eller område med särskilda områdesbestämelser har du mycket större möjligheter att bygga efter egna önskemål.
Grannens synpunkter får då mindre värde. Så länge dina planer stämmer med övrig byggnadstradition i området kan du bygga nästan vad du vill.
Stämmer inte tyvärr. Granne kan fördröja av vilket godtyckligt skäl som helst. Du kommer att få bygga, ja, men långt senare än vad du tänkt. Problemet är de långa handläggningstiderna. För oss fördröjde grannens " jag tycker det blir fult" byggstarten med ett helt år.
 
M Malimy skrev:
Stämmer inte tyvärr. Granne kan fördröja av vilket godtyckligt skäl som helst. Du kommer att få bygga, ja, men långt senare än vad du tänkt. Problemet är de långa handläggningstiderna. För oss fördröjde grannens " jag tycker det blir fult" byggstarten med ett helt år.
Om det nu är så att kommunen beviljar bygglov och en granne överklagar på vad man bedömer vara helt felaktiga grunder kan man inte då bara strunta i detta och fortsätta bygga i enlighet med det beviljade bygglovet. På så sätt försenas ju inte bygget och grannen står där med lång näsa.
 
M MetteKson skrev:
Så du menar att om en granne överklagat ett förhandsbesked och förlorat kan hen inte överklaga efterkommande bygglov på samma fastighet? Det är ju olika saker som prövas i de två olika granskningarna. Detta är inget jag har hört talas om (eller missat). Du får gärna länka information/källa så jag kan läsa på.
Jag menar ingenting. Jag uttrycker mig med insikter i stället för åsikter.
"förhandsbesked" infördes i juli 1987 i den numera äldre plan- och bygglagen, ÄPBL (1987:10). Läs i prop. 1985/86:1. Läs specialmotiveringen till 8 kap 34 § ÄPBL.(s.751-754). Där står om hur förhandsbesked hanteras. Samtidigt infördes förbud mot att överklaga lagakraftvunnet förhandsbesked.

I nu gällande PBL (2010:900) står det förbudet högt och tydligt i 13 kap.2 § punkt 8 PBL. Om lovansökt åtgärd inte överensstämmer med förhandsbeskedet får lovet dock överklagas. Vad som får överklagas är de frågor som inte är avgjorda i förhandsbeskedet. Där står i tillämplig del:
"Kommunala beslut enligt denna lag får inte överklagas i den del de avser [---] 8. en fråga som redan är avgjord genom [---] ett förhandsbesked." Därför är det viktigt att förhandsbeskedet är tydligt formulerat och att däri prövade beskrivningar, kartor och ritningar m.m. är tydliga. Observera att en mängd detaljfrågor inte prövas i förhandsbesked men ska prövas i bygglov.
Allt detta förutsätter att grannen har hörts, yttrat sig, körts över av BN, överklagat förhandsbeskedet och förlorat i högre instans. .
 
A asa-nesse skrev:
Om det nu är så att kommunen beviljar bygglov och en granne överklagar på vad man bedömer vara helt felaktiga grunder kan man inte då bara strunta i detta och fortsätta bygga i enlighet med det beviljade bygglovet. På så sätt försenas ju inte bygget och grannen står där med lång näsa.
Ja men rent teoretiskt kan man väl börja, men det är ett risktagande. Gör man det innan beslutet har fått laga kraft så får man ju ändå vara beredd på att beslutet kan bli upphävt, oberoende av hur felaktiga grunder man anser att grannen har.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
A asa-nesse skrev:
Om det nu är så att kommunen beviljar bygglov och en granne överklagar på vad man bedömer vara helt felaktiga grunder kan man inte då bara strunta i detta och fortsätta bygga i enlighet med det beviljade bygglovet. På så sätt försenas ju inte bygget och grannen står där med lång näsa.
Visst kan du välja att strunta i det, tyvärr kan det bli tråkigt om Länsstyrelsen gör en annan bedömning. Det en person anser vara felaktiga grunder kanske inte andra gör. Så är det ofta i ”grannfejder”.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Visst kan du välja att strunta i det, tyvärr kan det bli tråkigt om Länsstyrelsen gör en annan bedömning. Det en person anser vara felaktiga grunder kanske inte andra gör. Så är det ofta i ”grannfejder”.
Frågan är väl också om kommunen beviljar starttillstånd innan bygglovet vunnit laga kraft. Tydligen är det olika med den saken beroende på vilken kommun det handlar om. Men har man fått starttillstånd och man är hundraprocentigt övertygad om att grannens överklagande inte går igenom så skulle i alla fall jag börjar bygga.
 
A asa-nesse skrev:
Frågan är väl också om kommunen beviljar starttillstånd innan bygglovet vunnit laga kraft. Tydligen är det olika med den saken beroende på vilken kommun det handlar om. Men har man fått starttillstånd och man är hundraprocentigt övertygad om att grannens överklagande inte går igenom så skulle i alla fall jag börjar bygga.
Vad menar du? Det finns inget i PBL som heter "starttillstånd": Det heter "startbesked" enligt den s.k. legaldefinition som finns i 10 kap. 3 § PBL. Den ordet används av landets alla kommuner, länsstyrelser och domstolar. Det är viktigt att alla håller sig till rätt termer. Då blir det inga missförstånd i vare sig debatten, i ärenden eller i juridiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.