Kul att det är fler som har en sån här pjäs!
Gammaldags kakelugn med dekorativa reliefer och skorstensmössa, inuti en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en i sommarstugan och eldar regelbundet hela vintern. Däremot tycker jag inte den ger så överdrivet mycket värme om man ser till storleken...
Finns det något värde i den eller ska jag inte må dåligt om jag kör den till tippen och skaffar något modernt istället?
 
J Johan byggare skrev:
Finns det något värde i den eller ska jag inte må dåligt om jag kör den till tippen och skaffar något modernt istället?
Är lite synd att slänga tycker jag.. ser den till salu för mellan 500-2000:- då och då. Var finns du?
 
J Johan byggare skrev:
Kul att det är fler som har en sån här pjäs!
[bild]
Jag har en i sommarstugan och eldar regelbundet hela vintern. Däremot tycker jag inte den ger så överdrivet mycket värme om man ser till storleken...
Finns det något värde i den eller ska jag inte må dåligt om jag kör den till tippen och skaffar något modernt istället?
Det är en väldigt tidstypisk kamin, med en rolig grogg/herrgård/torpambition i utformningen/dekoren, rätt bra att elda i ändå. Din variant har extrarolig kåpa. Försök sälja den om den kan stå kvar ett tag, jag/du kan lägga in den i någon FB grupp som handlar om byggnadsvård. Skulle det vara så att du ändå skickar den tippen och orkar skruva av är jag intresserad av ett par delar som gått sönder på min.
 
N Nissehult22 skrev:
Här finns en bild på Electrolux Martin som jag har haft sedan 1984 och värmer bra fortfarande.
Det är så lustigt att Electrolux inte har en susning om att de haft med den att göra...
 
Jag kanske ska ge dom bilden så dom har nån info iaf om den.......
 
N Nissehult22 skrev:
Jag kanske ska ge dom bilden så dom har nån info iaf om den.......
Jag kan ge den till den jag haft kontakt med om det är ok för dig?
 
Självklart är det ok.
 
Efter precis 40 år så är det dags för mina föräldrar att byta ut sin kamin. Den kommer bytas p.g.a. spricka i baksidan i godset, troligen har det eldats lite för hårt ibland.
Vad som kommer hända med den är oklart just nu, men om den ska slängas så kan ni PM:a om det är någon reservdel som ni behöver.
 
Jag har en sådan. Fanns i huset som jag köpte för 2 år sedan.
Har Bruks och installationsanvisning.
Sotarn menade att man bör vara lite försiktig. Inte elda mer än 2.5 kilo ved per timme. Elda tre timmar, sedan vila i tre timmar. Har inte eldat i den alls så ska bli intressant att se hur den beter sig.

Vidare menade han att det blir en rejäl värme spridning uppåt i kanalen.

Ska skanna.

Patrik
 
Kan inte bidra med någon oumbärlig know how till denna tråd men jag anmäler mig som en flitig användare av nämnda kamin.
Överlag så tycker jag att den är en rätt kass om jag ska vara ärlig.
-
Eldstaden är för stor för sitt eget bästa.
Ryker lätt in om man är lite oförsiktig när man öppnar.
Sotar igen glasen.

+
Asklåda i king size.
Går att elda vedträn upp till 50cm.
 
  • Stor öppen spis med brinnande ved i ett hemtrevligt rum, sotade glasluckor synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glömde informera om ett problem jag upptäckt med den. Kaminen består ju av ett antal sektioner som är ihopskruvade och tätade med någon slags fog.
Man kunde se dagsljus om man kollade in i kaminen upp mot taket till, kolla så era kaminer är täta!
 
P Patrik Itzel skrev:
Jag har en sådan. Fanns i huset som jag köpte för 2 år sedan.
Har Bruks och installationsanvisning.
Sotarn menade att man bör vara lite försiktig. Inte elda mer än 2.5 kilo ved per timme. Elda tre timmar, sedan vila i tre timmar. Har inte eldat i den alls så ska bli intressant att se hur den beter sig.

Vidare menade han att det blir en rejäl värme spridning uppåt i kanalen.

Ska skanna.

Patrik
hej
Har en Monsun Lux. Har du möjlighet att skicka över bruks o installationbeskrivningen.
 
Hejsan. Jag har lite info om Electrolux Martin som jag kan skicka över så fort jag har fått ordning på min dator.
 
  • Gilla
Alf Axelsson
  • Laddar…
Såg att länken till manualen som låg hos Jotul inte funkar längre. Hittade denna manual som jag tror jag lyckats lägga med detta inlägg.
 
  • Gilla
Rydell69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.