Hej!

Vi är nyinflyttade i 30-talshus med bastu i källaren. Utanför bastun ligger ett utrymme med dusch och en paxfläkt som styrs med strömbrytare. Bastuaggregatet är ett äldre Pajala-aggregat. Bastun är ca 2x2 m.

Bastun har en frånluftsventil direkt till utomhusluft. Vad jag kan se saknas tilluft helt och det blir också dålig luft i bastun på kort tid. Jag funderar på att göra några hål i dörren nära golvet för tilluft. Vad tror ni om det? Hur stor yta bör hålen ha (tillsammans)?

Dörren ligger bredvid aggregatet och det finns inga möjligheter att göra hål vid aggregatet.
 
Eller kapa av 10cm av dørren nederst...
Mvh
Sakke
 
Jo, det är kanske lite smidigare. Bara att köra med cirkelsågen en sväng..
 
  • Gilla
drsakke
  • Laddar…
kapa 5 cm till att börja med, inte kul om det drar för kallt, been there done that
 
@
D Duggregnet skrev:
Hej!

Vi är nyinflyttade i 30-talshus med bastu i källaren. Utanför bastun ligger ett utrymme med dusch och en paxfläkt som styrs med strömbrytare. Bastuaggregatet är ett äldre Pajala-aggregat. Bastun är ca 2x2 m.

Bastun har en frånluftsventil direkt till utomhusluft. Vad jag kan se saknas tilluft helt och det blir också dålig luft i bastun på kort tid. Jag funderar på att göra några hål i dörren nära golvet för tilluft. Vad tror ni om det? Hur stor yta bör hålen ha (tillsammans)?

Dörren ligger bredvid aggregatet och det finns inga möjligheter att göra hål vid aggregatet.
Borde vara snyggare att sätts en ventil på dörren istället för att kapa av den :cool:
 
Jag funderar på att kapa så att ytan för tilluft blir lika stor som för frånluft. Ventilen ut är 13x13 och dörren är 57 bred så då blir det runt 3 cm.

Annars kanske ventil kan vara något att fundera på.
 
Tilluft kan gärna vara ngt större än frånluft. 5cm av dörren är helt utmärkt då.
Mvh
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.