Hej!

Undrar om någon kan tipsa om en bra behandling på ett furubord som jag jobbar med.
Har sparat ett gammalt golv av kärnvirke som jag länge velat göra ett bord av och nu blir det äntligen av.

Virket (som har en historia i vårt hus) växte någon gång på 1700talet enligt årsringarna och är väldigt rött och extremt tätt/tungt. Jag skulle vilja behålla den här karaktären och bara öka kontrasterna med nån olja/vax men tyvärr blir splintveden snabbt gul tycker jag. I andra projekt jag jobbat med. Speciellt med linolja eller dom vaxer jag testat. Solrosolja blir lite bättre men ändå lite gulaktig. Jag är också rädd att tappa den röda lystern. Speciellt med nån form av bets..



Är det nån form av lasyr som gäller och sen en vax för ytans skull? Eller lack? Tacksam för tips:)

Med vänlig hälsning,
T
Furubord under konstruktion med verktyg och träbearbetningsmaterial, på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett furubord under tillverkning i en verkstad med synliga årsringar och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlat furubord tillverkat av gammalt kärnvirke i en snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Du har ju säkert spillbitar?
Testa på dessa först!

furu gulnar av sig självt, så det är lite problematiskt. Har läst en del om blekning av trä, när man vill ha ett ljust golv t ex. Har tyvärr inte hunnit testa ännu, fast jag har oxalsyra från nitor inhandlat i pulverform. Försegling tänker jag mig någon form av vax eller Osmo hårdvaxolja. Har kört lite med Osmo-produkter och de färgar inte så som linolja t ex. Har också tänkt testa bivax, men inte hunnit. Det beror lite på hur ”fin” yta man är ute efter. Med osmo kan man få det spegelblankt och fint med många behandlingar

lasyr eller pigment känns som lite fusk på ett sådant fint bord ;)

jag har vitpigmenterat furu förr med panellack. Svårt att få jämnt, man får jobba snabbt och slösa några trasor på att få ut det jämnt. Det har hållt hyfsat. Förr eller senare gulnar träet ändå och då blir det gul-vitt istället för hel-gult. För ett bord hade jag förseglat det med en-komponents lack i tre-fyra lager med mellanslipning. Inget jag hade gjort på ditt bord, bara lite info på alternativa metoder...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.