Hej,

Nybliven husägare och en riktig amatör jämfört med övriga medlemmar här.

Flyttar inom kort in i ca 110kvm2(enplan långsmalt) oljeuppvärmt hus, liten liten vind och krypgrund.

I det 1x1 kvm2 "stora" pannrummet står idag en oljepanna(oljetank i plast nedgrävd på tomtens framsida). Driftskostnaderna ligger enligt uppgift på ca 36'/år men jag misstänker att den är högre än så samt att vi amatörer kommer elda på mer än tidigare ägare.

Har därför funderat på bergsvärme alternativt pelletspanna.
Har läst igenom de flesta foruminlägg och har därför hyffsad koll på priser och annat(bergsvärme-förlita sig på el och annat, pellets-bära säckar sota mm).

Vad jag dämot skulle vilja veta är ungefär hur mycket utrymme man behöver för pelletspanna eller bergsvärmepump. Som jag nämnde tidigare är pannrummet endast ca 1x1. Öppnar man det idag är det inte mycket utrymme mellan panna och väggar.

Om mer utrymme behövs ska man bygga ut pannrummet(obs egen "ingång" från fasad vilket innebär bygga ut huset) eller flytta allt till garage ca 30kvm2(men min bil då?) Skulle dock vara väldigt skönt att slippa bygga ut eller om detta och kunna nyttja utrymmet som idag finns.

Tacksam för tips och/eller synpunkter.
 
Hej,
En bergvärmepump är 60*60*180cm ungefär, och den får plats utan problem.
Pelletshantering på 1m2 inkl. pannan kan ju däremot bli lite trångt.
 
En pelletspanna tar upp lika mycket utrymme som en bergvärme pump.

Dock så behöver man kunna att komma åt att sota, tömma aska,dra ut brännaren & lite sånnt. Så det är sådant du ska ha med i beräkningarna. Detta utrymme beror på vilken panna & vilken brännare du väljer att köra med.

Ett pelletsförråd kan du ha 20 meter bort om du vill. Dock så är det alltid bättre att ha pelletsförådet nära pannan. Då det blir billigare samt mindre som kan strula.
 
Okej, jag trodde att det ej skulle vara möjligt men det verkar som om det finns hopp om att slippa bygga om alltför mycket.

Mitt hus är enplan ca 105m2 så tid att få igen bergvärme investering verkar lite väl lång. Pellets tar jag in snabbare men mindre chans att det får plats eller att jag åtminstone får bära pellets en hel del mellan förvaring och panna.

Tack för infon.
 
Pelletspannan ska rymmas i det pannrummet o det ska gå sota den då det går sota oljepannan nu..

Hur ser det ut i pannrummet el hur står pannan när du kommer in genom dörren??
Står pannans front mot dörren??

Förråd kan du ha upp till 60 meter från pannan om du kör med vaccum transport (typ centraldammsugare) i t.ex friggebod..
 
2an skrev:
Pelletspannan ska rymmas i det pannrummet o det ska gå sota den då det går sota oljepannan nu..

Hur ser det ut i pannrummet el hur står pannan när du kommer in genom dörren??
Står pannans front mot dörren??

Förråd kan du ha upp till 60 meter från pannan om du kör med vaccum transport (typ centraldammsugare) i t.ex friggebod..
När jag öppnar dörren är det ca 30cm till pannans front. Vid ena sidan som vätter mot ytterväggen kommer oljan in i pannan(oljetank nedgrävd ca 10meter från yttervägg).

Pannrummet har egen ingång(dörr bredvid huvudentré) från verandan. Veranda tak går från huvudbyggnad och sedan ca 7m till garage(där jag hellre ställer bilen än har pelletsförvaring).
 
Låter som du har många alternativ.. Gör en liten enkel ritning.. Och lägg upp.. så ska du ser att det finns många som har fina råd..

/Rodge
 
Värmebaronen har en mycket utrymmestight lösning för deras pannor COMET/JOKER i kombination med pelletsbrännaren VIKING BIO. Ett vertikalt veckoförråd på pannans ena sida.
 
H
Pannrummet låter verkligen litet. Hur du än gör så blir pellets en dyrare lösning än om du hade ett större pannrum där också pelletsförrådet kunde stå. Att börja bygga om huset eller installera långa matningsrör för pellets bara för att kunna
elda med pellets är inte ekonomiskt lönsamt idag. Med dom pelletspriser som är idag, lönar det sig inte att göra dyra investeringar i exklusiva pelletspannor med separata bulkförråd osv. Pelletseldning är inte heller helt så problemfritt som reklamen gör gällande.
Tycker du att bergvärmepump är för dyrt finns det ju nya luft-vatten pumpar som
lämpar sig även för svenskt klimat, Daikin, Airwell, Aqua Inverter och kwSmart.
Kan du inte ansluta en pelletskamin eller vedkamin till skorstenstocken någon
annanstans och stödelda med när det blir riktigt kallt. Resten av tiden klarar
en LV pump av uppvärmningen.
Är huset bra isolerat, så är det som du antyder lite väl dyrt att sätta in en bergvärmepump.
 
Ett till tips för att få ner värmeförbrukningen är att installera ett FTX-ventilationssystem. Pss får du ju igen endel av värmen som annars skulle ventileras ut. Iom att du har enplan så har du väl relativt gott om plats på vinden för rördragning mm.
 
Många bra tips och många olika måste jag säga, vilket iofs är intressant.

Holmertz skriver att pellets inte är problemfritt, något jag märkt när jag läst alla inlägg här. Berggvärme ser jag inte som en dyr investering utan mer att det är lite trist att det tar tid att få igen kostnaden. Det är alltid kul när man känner att man gjort något som snabbt återbetals och samtidigt får ner den månatliga uppvärmningskostnaden.

Ylvens FTX förslag var även det mycket intressant. Synd bara att den lilla vinden som idag sträcker sig ca 15meter av de totala 19 i längd snart ska bli 4, dvs vi tar bort en stor av vinden för att få högre till tak. Det kanske går att lösa trots det med bara vissa snyggt inbyggda rör.

Jag har även tänkt tanken med att installera värmepump + luft men är lite orolig för konsekvenserna detta skulle ha på ett trähus från -61 som värmts upp med olja, förlorar jag inte lite väl mycket värme och riskerar följskador då?

Ska nog ta och kolla in inlägg med tips på leverantörer och begära in en mängd offerter för att hitta något som verkar bra(synd att de flesta leverantörer säger att deras lösning är bäst bara).

Tack för all hjälp hittills, verkligen toppen med detta forum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.