Y
Jag bilade upp ett hål i betonggolvet, stort som en knytnäve.
Ska fylla igen det med expanderbruk.

I texterna brukar det stå; "Förvattna alltid gjutstället så att vatten ej
sugs bort från gjutmassan. Vid gjutning får dock fritt vatten ej
förekomma på gjutstället. " Ibland står det att man ska vattna 24h innan.

Min fråga är... Ska jag fylla hålet full med vatten, för sedan suga bort det när det är dags att gjuta.
Eller är det att jag ska lätt spraya ytorna med en blomspruta?
 
Blomsprutan tycker jag låter som ett perfekt val!
 
B
Vattna på friskt, typ dagen innan eller i alla fall några h innan. Normalt dränerar ju mycket vatten bort när man gör detta, men om du har plast o cellplast t.ex. kanske det inte gör det. Blir det vatten stående när det är dags att gjuta så brukar jag bara torka bort det med nån trasa, eller likande. Är det nån mm vatten kvar spelar det ju ingen roll, och det går ju att ta pyttelite mindre vatten till betongmixen också.

Det är inte supernoga
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Tänk inkontinens. En skvätt nu och en lite senare strax innan du gjuter.

Skulle även demens inträffa så du glömmer bort ovanstående kommer det ändå bli bra. Det finns inga krav på hållfasthet.

Det är ju inte Öresundsbron du ska gjuta ;).
 
  • Haha
7ender
  • Laddar…
Hålets djup för att spräcka + 1 dm till , hålet fylls så 1 dm finns kvar, därefter packat fuktig finsand upp till bergskant, inget tryck uppåt bara åt sidorna.
 
Y
Tack. Nu har jag gjutit.
- Då kommer ju följdfrågan. Vad innebär att eftervattna.

När ska man börja eftervattna, hur mycket och hur många gånger ska man eftervattna?
 
Man ska hålla ytan fuktig första tiden. Det gör man genom att täcka med plast och spraya på lite vatten då och då.
 
Y Yrrol skrev:
När ska man börja eftervattna, hur mycket och hur många gånger ska man eftervattna?
Det ska vara plaskvått i 3 dygn och sedan blöt i 3 dygn så inte vattnet går ur för fort , då kommer sprickorna, dom kommer ändå men mindre av dom. Bra att lägga en press över så dunstar vattnet inte bort.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Finns det något räknesätt för att luska ut när man kan borra hål och köra expander i betongen?
(expander grov)
  • Tryckhållfasthet 1 dygn SS-EN 196-1:2005 ≥20 MPa efter 1 dygn, lägsta krav. EN 12190 ≥20 MPa efter 1 dygn, lägsta krav. >25 MPa enligt EN 12390-3, kub 150mm.
  • Tryckhållfasthet 3 dygn >50 MPa enligt EN 12390-3
  • Tryckhållfasthet 7 dygn SS-EN 196-1:2005 ≥40 MPa efter 7 dygn, lägsta krav. EN 12190 ≥40 MPa efter 7 dygn, lägsta krav. >55 MPa enligt EN 12390-3, kub 150mm.
  • Tryckhållfasthet 28 dygn SS-EN 196-1:2005 ≥50 MPa efter 28 dygn, lägsta krav. EN 12190 ≥50 MPa efter 28 dygn, lägsta krav. >60 MPa enligt EN 12390-3, kub 150mm. För ackrediterad hållfasthetsprovning vid 28 dygn, kontakta Weber.
 
Redigerat:
B
Du gjöt ju den 15:e. Det är inomhusmiljö, ca 20c? Då är det lugnt att borra nu i alla fall.

Du kan säkert googla dig till en kurva över hur hållfastheten för betong växer till. Vill minnas att det är riktigt bra efter 3 dygn med normal temp. I princip maximal hållfasthet efter 30 dagar.

Har för mig att man kan börja mura väggar på en 2 dagar gammal betongplatta om man vill det.
 
Y
Nja jag har gjutit vid två tillfällen, senaste var 2-3 dagar sedan och temperaturen har varit ca 12 på dagarna. Inomhus utan värme.

Fabriken föreslog expandern istället för vanliga groven just för att expandern uppnådde en högre styrka på kortare tid. "Tex så blir grovbetong c.a 32/40 stark. Men tar man EXM 703 tex så blir den K30 efter c.a tre dagar."

Siffrorna i tabellen säger mig inget, vilken nivå bör det vara innan man sätter press med expander.
Nu har du i sig svarat att några dygn bör räcka vilketsom så jag är väl nöjd, fast nyfiken.
 
Du kan borra utan problem efter 2-3 dagar efter gjutning. Du får en stor ökning i hållfasheten de första dygnen, efter det går det långsamt upp till den beräknade hållfastheten vid 28 dygn. Efter det fortsätter det lite

Edit - läste nu att det var utomhustwmperaturer som gällde. Efter 2-3 dygn går det ändå utmärkt att borra och förankra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.