13 989 läst · 145 svar
14k läst
145 svar
Hjälp! - Kontinuerligt för varmt CTC GSI 16
Jag har heller inget A3 kort. Rörmokaren tittade på förra rörmokarens konstruktion med VVC kopplad till en belysningsbrytare och sa att jag klarar mig utan dyra kort. Skruva ur lampan om jag vill ha belysning släckt i pannrummet men VVC pumpen påV växelventil skrev:
Okej en rörmokare hmm.Men har du liknande drift som TS har och är det okej med så många starter för varmvatten och för varmt?K Kjanne skrev:
Jag har ungefär lika många starter eller kanske fler. Kanske 90-120 minuters intervall.V växelventil skrev:
Jag brukar inte använda min VVC förutom ibland när jag vill ha extra varmt i badrummet.
Rören går i betonggolv, och ganska nära golvytan i badrummet. jag får låtsas golvvärme med det i ett hus som annars inte har golvvärme. VVCn går dessutom via ett värmebatteri ämnat för tappvarmvatten.. I övrigt verkar det vara tillräckligt avstånd/massa mellan varmvattenrör och värmerör att de inte påverkar varandra.
Efter varje VV körning åker nog en skvätt hett vatten ut i värmesystemet. Par liter typ. Under uppvärmningssäsongen påverkar VVC mitt värmesystem tvärtemot TS, all varmvattenproduktion tar värme bort från värmesystemet, även fast jag har en extra bufferttank på värmen. Så det blir kallare i huset. Kurvstyrt utan rumsgivare.
Okej tycker det låter lite väl mycket starter för varmvatten men känns som i TS fall ska han inte behöva shunta ner värmen på golvärmen för att slippa olidig värme när vp står i sommarläge för värmen måste komma från något håll och man bör nog kolla upp det där närmare.Jobbar som tekniker och jobbar mest med thermia men har en del nibe pumpar (gamla kunder) men tycker mest starter på varmvatten brukar mest ligga runt 3-5/dygn om man inte tappar.K Kjanne skrev:Jag har ungefär lika många starter eller kanske fler. Kanske 90-120 minuters intervall.
Jag brukar inte använda min VVC förutom ibland när jag vill ha extra varmt i badrummet.
Rören går i betonggolv, och ganska nära golvytan i badrummet. jag får låtsas golvvärme med det i ett hus som annars inte har golvvärme. VVCn går dessutom via ett värmebatteri ämnat för tappvarmvatten.. I övrigt verkar det vara tillräckligt avstånd/massa mellan varmvattenrör och värmerör att de inte påverkar varandra.
Efter varje VV körning åker nog en skvätt hett vatten ut i värmesystemet. Par liter typ. Under uppvärmningssäsongen påverkar VVC mitt värmesystem tvärtemot TS, all varmvattenproduktion tar värme bort från värmesystemet, även fast jag har en extra bufferttank på värmen. Så det blir kallare i huset. Kurvstyrt utan rumsgivare.
Hur menar du "annars går det inte"?V växelventil skrev:
Det sitter en extern pump kopplad
Ja, efter vidare efterforskning så är det nog gjort ett försök att shunta returen på VV. Jag är just nu lite lur på om inte Termostaten/ventilen som är monterat på returen helt enkelt inte fungerar. Eller om det är så att pumpen på returledningen lyckas "suga" igenom termostaten. För när jag körde pumpen blev returen tillbaka till garaget väldigt varm, och därmed också varmvatten in till "kallvatteninloppet" på ctc'n.V växelventil skrev:Okej tycker det låter lite väl mycket starter för varmvatten men känns som i TS fall ska han inte behöva shunta ner värmen på golvärmen för att slippa olidig värme när vp står i sommarläge för värmen måste komma från något håll och man bör nog kolla upp det där närmare.Jobbar som tekniker och jobbar mest med thermia men har en del nibe pumpar (gamla kunder) men tycker mest starter på varmvatten brukar mest ligga runt 3-5/dygn om man inte tappar.
För att förtydliga tog jag idag bilder på VV utgången i garaget med pumpen och sen vi shuntcentralen vid inkommande VV i huset med en termostat. Frågan är om man tänkt att pumpen i garaget ska ligga och "suga" vatten från huset men att termostaten bara ska öppna vid ett visst värde och först då återcirkulerar vattnet....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är ju svårt att veta utan sett på plats hur det är tänkt men vart kommer värmen ifrån om den står i sommarläge?Nästan alla växelventilen läcker ut lite när dom växlar men du verkar ha konstant värme till golvvärmen.Hur ser starter för varmvatten ut om du stänger av cirkulationspumpen?V VallValle skrev:Hur menar du "annars går det inte"?
Det sitter en extern pump kopplad
Jag menar om installatören redan visste att du skulle ja vp i garaget så beställer han VVC för att tillfredsställa ditt varmvatten behov och det är tillbehör så borde han beställt A3 kortet samtidigt så du kan styra cirkulationspum annars går det inte.
Ja, efter vidare efterforskning så är det nog gjort ett försök att shunta returen på VV. Jag är just nu lite lur på om inte Termostaten/ventilen som är monterat på returen helt enkelt inte fungerar. Eller om det är så att pumpen på returledningen lyckas "suga" igenom termostaten. För när jag körde pumpen blev returen tillbaka till garaget väldigt varm, och därmed också varmvatten in till "kallvatteninloppet" på ctc'n.
För att förtydliga tog jag idag bilder på VV utgången i garaget med pumpen och sen vi shuntcentralen vid inkommande VV i huset med en termostat. Frågan är om man tänkt att pumpen i garaget ska ligga och "suga" vatten från huset men att termostaten bara ska öppna vid ett visst värde och först då återcirkulerar vattnet....
[bild] [bild]
Redigerat:
Jag har nog accepterat att jag har vv-cirk pumpen avstängd och kommer gilla läget att spola någon minut varje gång jag behöver varmvatten.V växelventil skrev:
Min framledningstempen har överlag sjunkit men jag har ju alla dessa "spikar" i diagrammet som ser märkliga ut....även nattetid när vi varken spolar vatten eller påverkar systemet.
Det känns som mitt system är väldigt reaktivt eller känsligt när det studsar upp/ner med framledningstemp sådär.
Någon som har tips på hur jag kanske får bort spikarna eller gör system trögare?
Min kurvlutning är 45 och i övrigt är det mesta på fabriksinställningar. Start gradminut -60.
Vv-program är normal.
Se bifogad kurva...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
On/Off många ggr starter kompressor som arbetar hög temperatur och låg temperatur på olika tider.
Jag har inverter kompressor går hela tiden som arbetar effekt 0,85 - 9,6 kW från Daikin Altherma 3 GEO som arbetar jämn temperatur framledning följer jämn utetemperatur.
Jag har inverter kompressor går hela tiden som arbetar effekt 0,85 - 9,6 kW från Daikin Altherma 3 GEO som arbetar jämn temperatur framledning följer jämn utetemperatur.
Troligtvis så påverkar din VVC det hela, när VVC är i drift så kommer det svala vattnet i huset att ge en signal om att VV är svalt och VP startar. Prova med att stänga VVC och se på driftinfo vad som händer
Edit finns det någon baypass mellan fram och retur på VVC rören.
Edit finns det någon baypass mellan fram och retur på VVC rören.
Du får inga larm?Din retur verkar inte hänga med om man tittar på framledningen och kan du kolla vad du får för diff mellan framledningstemperatur och retur när din vp kör värmedrift och titta så den räknar ner till 0 från -60 så den inte bryter värmdedriften.V VallValle skrev:Jag har nog accepterat att jag har vv-cirk pumpen avstängd och kommer gilla läget att spola någon minut varje gång jag behöver varmvatten.
Min framledningstempen har överlag sjunkit men jag har ju alla dessa "spikar" i diagrammet som ser märkliga ut....även nattetid när vi varken spolar vatten eller påverkar systemet.
Det känns som mitt system är väldigt reaktivt eller känsligt när det studsar upp/ner med framledningstemp sådär.
Någon som har tips på hur jag kanske får bort spikarna eller gör system trögare?
Min kurvlutning är 45 och i övrigt är det mesta på fabriksinställningar. Start gradminut -60.
Vv-program är normal.
Se bifogad kurva...
[bild]
Fast VVC pumpen är redan avstängd sedan 1v. Dessutom går ju Vvc-cirkulationen/returen tillbaka till kallvatten in på pumpen, så den borde inte ge någon "signal" att varmvatten måste produceras. VV produktions startar väl på pump-interna temperaturer i själva tanken/beredaren?J jonaserik skrev:
Hur ser du att returen inte hänger med? Nu blir jag nyfiken. Jag har vid ett par tillfällen fått larm om för högt tryck pressostat. Men rensade filter häromdagen i hopp om att det inte återkommer.V växelventil skrev:
Jag ska hålla koll på diffen och nedräkningen..