Hallå,
Jag tänker bygga ett rejält utekök och gjuta en platta på ca 6x4 m. Förhoppningen är att ha betongen som ytskikt i köket med tillhörande matplats.

Planen är att täcka av marken och fylla ca 20 cm 8-16. Sedan göra en form av typ 45x220 som vägs in med lite fall och lägga 10 cm eps i botten. Armerad med nät och gjuta.

Jag funderar på hur jag får till en optimal yta för ändamålet. Snygg och inte allt för hal. Erfarenheter och tipps mottages tacksamt!
 
Ingen?
 
  • Gilla
bränntorp
  • Laddar…
Jag rekommenderar att du isolerar plattan om du ska den i anslutning mot husvägg.
Hoppa eps. Eps kommer till sin rätt när du ska fyllnadsgjuta och som man sedan flyter.

Kör hellre på markduk - 20 cm makadam 8-16. 30 cm cellplast. Armering och sen platta på det.
På så vis får du en platta som är förberedd ifall du får göra något annat där i framtiden. Den går även att bygga på med värmeslingor om man vill det.

Är plattan not husvägg måste du tänka på:
- Lätt liten lutning bort mot huset så att vatten kan rinna bort. 1 cm per meter räcker.
- murarfog mellan husvägg och platta. Har husväggen en träpanel behövs en spalt på någon cm.
- gjut inte plattan ända upp så att det ligger i nivå med innergolvet. 3 cm under tröskeln är lagom. Då har du utrymme att kunna sätta in värmeslingor framöver plus att det inte blir något som kan påverka tröskelns livslängd.

När det kommer till ytan så finns det lite metoder.
Jag har en uteplats i betong som jag slipade med diamantslip (hyrde på Cramo) som jag slipade tills ballasten syndes. Det ger ett tåligare golv då man får bort det porösta översta lagret. Det blir snyggt också. Dock är alla betonggolv hala vintertid. Eftersom plattan är isolerad så kan du även måla den med epoxi som ett extra skydd.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Jag rekommenderar att du isolerar plattan om du ska den i anslutning mot husvägg.
Hoppa eps. Eps kommer till sin rätt när du ska fyllnadsgjuta och som man sedan flyter.

Kör hellre på markduk - 20 cm makadam 8-16. 30 cm cellplast. Armering och sen platta på det.
På så vis får du en platta som är förberedd ifall du får göra något annat där i framtiden. Den går även att bygga på med värmeslingor om man vill det.

Är plattan not husvägg måste du tänka på:
- Lätt liten lutning bort mot huset så att vatten kan rinna bort. 1 cm per meter räcker.
- murarfog mellan husvägg och platta. Har husväggen en träpanel behövs en spalt på någon cm.
- gjut inte plattan ända upp så att det ligger i nivå med innergolvet. 3 cm under tröskeln är lagom. Då har du utrymme att kunna sätta in värmeslingor framöver plus att det inte blir något som kan påverka tröskelns livslängd.

När det kommer till ytan så finns det lite metoder.
Jag har en uteplats i betong som jag slipade med diamantslip (hyrde på Cramo) som jag slipade tills ballasten syndes. Det ger ett tåligare golv då man får bort det porösta översta lagret. Det blir snyggt också. Dock är alla betonggolv hala vintertid. Eftersom plattan är isolerad så kan du även måla den med epoxi som ett extra skydd.
Tackar för svar. Plattan blir helt fristående, en bit från huset. Vi bor på en strandtomt med sandstrand och köket blir i anknytning till stranden. Normalläge på sommaren kommer att vara blöta, sandiga, bara fötter. Att slipa vet jag kan bli snyggt. Dock tror jag att det blir för halt. Är därför inne på en råare yta, typ borstad. Är dock inte säker på att det är optimalt. Har heller ingen aning hur man gör.

Jag var nog otydlig angående isolering. Menade cellplast typ eps80 eller 100. Dock inte mer än 10 cm för så djupt vill jag inte behöva gräva.
 
Har du inga planer på att göra något mer på den plattan så räcker 10 cm cellplast. Men lägg en markduk under makadam så att materialen håller sig separerade.
Nu är det så pass liten yta så att efterarbetet är görbart för hand.
Gjut plattan. Vänta ett par timmar och sen kan du brädriva den. Brädriver gör man för att få ned den större ballasten och få upp det finare materialet. Om du glättar efter det den så blir den ännu slätare men då blir den också halare.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Har du inga planer på att göra något mer på den plattan så räcker 10 cm cellplast. Men lägg en markduk under makadam så att materialen håller sig separerade.
Nu är det så pass liten yta så att efterarbetet är görbart för hand.
Gjut plattan. Vänta ett par timmar och sen kan du brädriva den. Brädriver gör man för att få ned den större ballasten och få upp det finare materialet. Om du glättar efter det den så blir den ännu slätare men då blir den också halare.
Tackar för svar. Brädriva gör man rätt snabbt efter gjutning va? Använder man en cellplastskiva eller liknande för att ta sig ut på betongen så fort som möjligt?
 
N nybyggarn3 skrev:
Tackar för svar. Brädriva gör man rätt snabbt efter gjutning va? Använder man en cellplastskiva eller liknande för att ta sig ut på betongen så fort som möjligt?
Den ska ha börjat härdningen. 2 h efter gjutningen är klar ska den brädrivas om plattan är 10 cm tjock. Du bör även vara klar inom 3 timmar. Varmare och allt behöver ske snabbare. Kallare och det blir ett större tidsfönster. Du kan gå på plattan. Man sjunker bara ned någon cm. Enklast är att sitta på huk. Man avverkar en kvadratmeter på ca en minut. Vill du glätta så gör du det efter du har brädrivat ytan.
 
Gjöt en liten platta här för ett tag sedan, cirka 3x3,4.

Precis som du tänkt fast jag drog ut isoleringen utanför och byggde formen ovanpå isoleringen. Så fick lite randisolering för tjälen.


Men själva ytan tog jag först och glättade lite snabbt bara för att dra upp lite fint och få ner stenen.

Sen tog det ca 45 min innan jag kunde gå på att brädriva den.

Körde kanterna först och sen gick jag ut på cellplastskivor och Körde det man inte nådde.

Ytan blir halkfri och väldigt jämn av att man brädriver.
Jag som amatör fick ett väldigt bra resultat.

Tänker gjuta en terras nästa sommar i anslutning och då blir det brädrivet också.
 
L Lutte skrev:
Gjöt en liten platta här för ett tag sedan, cirka 3x3,4.

Precis som du tänkt fast jag drog ut isoleringen utanför och byggde formen ovanpå isoleringen. Så fick lite randisolering för tjälen.


Men själva ytan tog jag först och glättade lite snabbt bara för att dra upp lite fint och få ner stenen.

Sen tog det ca 45 min innan jag kunde gå på att brädriva den.

Körde kanterna först och sen gick jag ut på cellplastskivor och Körde det man inte nådde.

Ytan blir halkfri och väldigt jämn av att man brädriver.
Jag som amatör fick ett väldigt bra resultat.

Tänker gjuta en terras nästa sommar i anslutning och då blir det brädrivet också.
Tack för bra beskrivning. Finns det möjligen bilder på resultatet?
 
N nybyggarn3 skrev:
Tack för bra beskrivning. Finns det möjligen bilder på resultatet?
Kan absolut fixa någon bild på hur plattan ser ut.
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Den ska ha börjat härdningen. 2 h efter gjutningen är klar ska den brädrivas om plattan är 10 cm tjock. Du bör även vara klar inom 3 timmar. Varmare och allt behöver ske snabbare. Kallare och det blir ett större tidsfönster. Du kan gå på plattan. Man sjunker bara ned någon cm. Enklast är att sitta på huk. Man avverkar en kvadratmeter på ca en minut. Vill du glätta så gör du det efter du har brädrivat ytan.
Tackar. Kommer noga att bli under andra halvan av oktober som det ska gjutas så över 10 grader är nog osannolikt. Gäller att pricka en dag med hyfsat väder
 
Här kommer det några bilder, har drält lite murbruk. Ska lägga klinker sen så la inte så mycket energi på finishen.
Nydragen betongyta med mätverktyg och kabel, gjuten den 13 augusti och redo för klinkers.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En närbild på betongen.
Närbild på en betongyta med lätt ojämnheter och en skosnibb längst ner i bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjöt 13e augusti och för mig tog det ca 45 minuter innan det var dags att riva.
Började riva när ytan var så hård att det blev som just fotsteg
 
L Lutte skrev:
Här kommer det några bilder, har drält lite murbruk. Ska lägga klinker sen så la inte så mycket energi på finishen.
[bild]


En närbild på betongen.
[bild]

Gjöt 13e augusti och för mig tog det ca 45 minuter innan det var dags att riva.
Började riva när ytan var så hård att det blev som just fotsteg
Ser bra ut tycker jag. Hur ser brädan man använder ut? Helt slät under eller en sån där mönstrad som river lite mer?
 
Hade en sån där gul med mönster under från byggmax, den rev fint och man kunde med lätthet fylla små håligheter och svackor med det material man drog upp.

Första gången jag gjorde det och har man någon form av händighet går det fint, var gärna 2st eller fler då ni gör det så inte det hinner brinna förmycket innan ni ör klar
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
En annan fundering jag har är om jag skulle hyra en vi vibrobalk till gjutningen. Formen blir ca 4 meter bred och jag tänker mig att jag väger in den till önskat fall. Jag ska inte ha speciellt mycket genomföringar som stör. För en nybörjare känns det som en genväg...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.