Tänkte bygga en lång pergola som uppritat på bilden. Längd husvägg-buskarna är 10,2m. Hur hade ni löst toppbalkarna snyggt och rakt utan att det blir för klumpigt/högt samt såklart spikrakt? Funderar på skruvlimma 2st 45x145 (inte helt lätt att dom blir raka) alternativt kanske klyva en limträbalk på 90x315 så det blir 90x150mm. ‍♂️

Nu är det ju 4 upplägg per balk, 3 spännvidd, vore kalas att få bort ett av dom. Uteplats med pergola nära en husvägg, möbler och person, med fråga om konstruktion av toppbalkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade funderat på stålstomme fast då har jag en svetsare/smed i min närhet som skulle kunna göra jobbet inklusive snirkliga detaljer.
 
Det skulle underlätta om du kan tala om dimensioner och avstånd + spännvidd för överliggarna. Det bästa är om toppbalkarna är 10,2 m långa, så att de kan ligga som kontinuerliga balkar. Då kan du optimera dimensionerna.
 
Tack för svar. Här kommer en ritning hur jag tänkte göra men... :thinking:

Har flexibilitet var på att sätta stolparna. Helst bara 1 stolpe dvs 3 upplägg men det blir ju 5m spännvidd emellan vilket inte bådar gott för dimensionen. Två stolpar funkar och då landar man ju på 3,4m spännvidd och det är ju bättre.
Ritning av en konstruktion med angivna mått, plats för stolpar och spännvidder, i blått, rött och grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J justusandersson skrev:
Det skulle underlätta om du kan tala om dimensioner och avstånd + spännvidd för överliggarna. Det bästa är om toppbalkarna är 10,2 m långa, så att de kan ligga som kontinuerliga balkar. Då kan du optimera dimensionerna.
 
Redigerat:
Din design kan förenklas avsevärt. Den röda mittbjälken behövs inte alls. Det är viktigt att använda virke av hög kvalitet/hållfasthetsklass. Dessutom är det bra med dimensioner som är standard, vilket jag inte tror att 34x95 är. Jag tycker också att överliggarna ligger onödigt tätt. Jag återkommer när jag räknat lite på det. När det blir vet jag inte just nu.
 
J justusandersson skrev:
Din design kan förenklas avsevärt. Den röda mittbjälken behövs inte alls. Det är viktigt att använda virke av hög kvalitet/hållfasthetsklass. Dessutom är det bra med dimensioner som är standard, vilket jag inte tror att 34x95 är. Jag tycker också att överliggarna ligger onödigt tätt. Jag återkommer när jag räknat lite på det. När det blir vet jag inte just nu.
Toppen Justus, :love:
Tänkte att den röda i mitten behövs för att det inte ska bli nedböjning på dom stående 34x95 ribborna som får en spann på 3,3m?

Enligt mina beräkningar så skuggar en 95mm regel ca 64mm bredvid sig själv vid 54gr solvinkel (Midsommarsolstånd i Sthml). Så cc98 mm för en 34mm bred regel om man vill ha 100% skugga då. Pergolan går rakt i söder. Vid 50gr är cc110 mm täckande. 34mm vs 45mm ger 15% lägre vikt vid samma skuggning också. Totalvikt för ribborna blir drygt 500kg. :cool:
 
Bra att du har tänkt igenom ribbornas placering! Jag köper ditt resonemang. Huvudproblemet är att trä utomhus utsätts för solsken och fukt som försämrar dess egenskaper. Personligen tycker jag att tryckimpregnerat inte tillför särskilt mycket samtidigt som det är en nackdel att det idag nästan alltid är hyvlat. Använder du vanligt sågat virke kan du måla pergolan med slamfärg, som jag tycker är idealiskt för en pergola. Eftersom lasterna mest är fråga om egenvikter så är det estetiska synpunkter som är viktigast. Bärlinorna blir snyggast i längden om du kan lägga dem utan skarvar. Ett sätt att åstadkomma det är att skruvlimma (PU-lim) t.ex. 2 st 22x170 mm fasadbrädor med förskjutna skarvar. Det blir en mycket styv konstruktion. Stolparna behöver inte vara limträ, det duger med vanligt sågat virke. Kvadratiskt tvärsnitt är alltid snyggast hos en stolpe.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Kan passa på att visa hur jag gjorde. Mellan vägg och yttre hörnstolpen är det ca 4,9m. Överliggaren är gjord av 2st 145x45 med PU-lim. Spaljén är 34x45 med 19cm i mellanrum mellan spjälorna. Sedan har jag lagt en rostfri gängstav med bricka och mutter för att stadga upp spaljén lite. Håller på med sista delarna av spaljén just nu.
 
  • Delvis färdigställd träspaljé på en uteplats med regnvått trädäck och en övre träbjälke, med synliga skruvar och distanser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt över en blöt träaltan med svarta spaljéstaket, ett överdraget utemöblemang och en nedfälld parasoll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jänkarn på slätten och 3 till
  • Laddar…
När man skruvlimmar två brädor sida vid sida blir styvheten jämförbar med en limträbalks.
 
Hmm.. ja kanske skruvlimma 2x 45x145 som är rejält förskjutna i i skarvarna (kan ju t o m förskjuta dom 50/50. Det jag mest är orolig för det är att få till 10meter vanligt regelvirke att blir helt rakt.
 
2x45x145 är obetydligt styvare än 2x22x170 men väger nästan dubbelt så mycket. Det är dock främst en utseendefråga.
 
J justusandersson skrev:
2x45x145 är obetydligt styvare än 2x22x170 men väger nästan dubbelt så mycket. Det är dock främst en utseendefråga.
Ja precis, höjden är kanske inte ett jätteproblem men det ser ju lite rappligt ut med endast 44/45 i bredd.
 
Hur är det med ribborna som står på högkant? 34x95mm och spann på 330 vs en mellanbalk så spannet 165? Dom har ju bara sin egenvikt men man vill ju att dom håller sig raka.
 
De väger under 2 kg/m. Räknat med hänsyn till den ofördelaktiga klimatklassen blir max nedböjning ändå inte mer än ca 2 mm. Tycker du att 2x22x170 ser tunnt ut kan du ju ta 3x22x170. Det är nog lättare att få det rakt med fler och tunnare lameller. Men du måste ha en absolut plan yta att jobba på när du limmar.
 
J justusandersson skrev:
De väger under 2 kg/m. Räknat med hänsyn till den ofördelaktiga klimatklassen blir max nedböjning ändå inte mer än ca 2 mm. Tycker du att 2x22x170 ser tunnt ut kan du ju ta 3x22x170. Det är nog lättare att få det rakt med fler och tunnare lameller. Men du måste ha en absolut plan yta att jobba på när du limmar.
ja, 10m plan yta.. eller iaf 5m.. hmmm

men det blir alltså bara 2mm nedböjning på en 34x95 på högkant av sin egenvikt med 3.3m spann? Det år nog inte märkbart. Wow.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.