Har problem med min nibe värmepump hemma
Hur jag än gör så värmer de så in i helvete på radiatorerna inomhus så något är fel
Inomhus klimat står de 17 grader, vad är de? 17 grader utomhus?
Sen är de en vattendroppe som visar 21 grader, vad innebär de?
Styrenheten heter sm20 och utedelen är en F2030 från 2016
Ackumulatortank inne med styrenhet
Sitter inte på så mycket värde just nu men ska kolla de snabbast möjligast
Termostaterna är fullt öppna, testade sänka från 9 till 5 men så går felkoden in *s116* tror jag de va och att kompressorn stannat vid 3 tillfällen på kort tid
Framledningstid 14H
Kurva 9
Temperatur - 6 i en meny
Ursäktar konstig info men känner att jag måste starta upp tråden och fylla på med info så fort jag kommit hem om någonn timme
Tack på förhand
Hur jag än gör så värmer de så in i helvete på radiatorerna inomhus så något är fel
Inomhus klimat står de 17 grader, vad är de? 17 grader utomhus?
Sen är de en vattendroppe som visar 21 grader, vad innebär de?
Styrenheten heter sm20 och utedelen är en F2030 från 2016
Ackumulatortank inne med styrenhet
Sitter inte på så mycket värde just nu men ska kolla de snabbast möjligast
Termostaterna är fullt öppna, testade sänka från 9 till 5 men så går felkoden in *s116* tror jag de va och att kompressorn stannat vid 3 tillfällen på kort tid
Framledningstid 14H
Kurva 9
Temperatur - 6 i en meny
Ursäktar konstig info men känner att jag måste starta upp tråden och fylla på med info så fort jag kommit hem om någonn timme
Tack på förhand
Låter som ett solklart fall av trasig eller kärvande växelventil.DannyOhlsson skrev:Har problem med min nibe värmepump hemma
Hur jag än gör så värmer de så in i helvete på radiatorerna inomhus så något är fel
Inomhus klimat står de 17 grader, vad är de? 17 grader utomhus?
Sen är de en vattendroppe som visar 21 grader, vad innebär de?
Styrenheten heter sm20 och utedelen är en F2030 från 2016
Ackumulatortank inne med styrenhet
Sitter inte på så mycket värde just nu men ska kolla de snabbast möjligast
Termostaterna är fullt öppna, testade sänka från 9 till 5 men så går felkoden in *s116* tror jag de va och att kompressorn stannat vid 3 tillfällen på kort tid
Framledningstid 14H
Kurva 9
Temperatur - 6 i en meny
Ursäktar konstig info men känner att jag måste starta upp tråden och fylla på med info så fort jag kommit hem om någonn timme
Tack på förhand
De finns en röd box som sitter från elpatronen och ut på radiatorslingan som de står A B AB som justerar sig själv typ varje 20-40 sekund fram och tillbaka och de känns lite märkligt
Kommer lägga in bilder på allt så fort jag e hemma
Kommer lägga in bilder på allt så fort jag e hemma
Angående felkoden så händer de bara när jag skruvar ner termostaterna så antar att de går ut via bypas och då bryter kompressorn direkt läste jag mig till, vet att termostaterna ska va fullt öppna men har försökt strypa pga värmen men får köra fullt öppet ändå för att inte få felkoden
Känns som att elpatronen går hela tiden också för den e alltid varm tycker jag men kan de ha med växelventilen att göra?
Känns som att elpatronen går hela tiden också för den e alltid varm tycker jag men kan de ha med växelventilen att göra?
Nu blev de mycket bilder
Säger detta något?
Den röda boxen på sista bilden startar ungefär var 20 sekund och justeras motsols sen medsols motsols sen medsols typ var 20:e sekund
Säger detta något?
Den röda boxen på sista bilden startar ungefär var 20 sekund och justeras motsols sen medsols motsols sen medsols typ var 20:e sekund
Felet ligger med all sannolikhet i ställmotorn till växelventilen. Den ska inte växla fram och tillbaks utan den ska växla mot varmvatten tills önskad temperatur är uppnådd. SMO visar att den försöker göra varmvatten fast det går ut på värmesystemet istället.
Det kan ju iofs vara något fel på utsignalen från SMO men det är mindre troligt
Det kan ju iofs vara något fel på utsignalen från SMO men det är mindre troligt
Är de värt att dela den eller hur stor sannolikhet är de att den är sönder?
Tänker mer vad mitt nästa steg är i processen
Stort tack för alla tips och råd
Tänker mer vad mitt nästa steg är i processen
Stort tack för alla tips och råd
Och som du ser på videon, ska verkligen ställmotorn om de nu e ställmotorn som är den röda lådan?
Ska den verkligen vrida sig som den gör på videon i slutet?
Den gör de inte alltid men var 3:e gång ungefär den roterar
Ska den verkligen vrida sig som den gör på videon i slutet?
Den gör de inte alltid men var 3:e gång ungefär den roterar
Det är en vridande motor du har där, lossa den från ventilen, du kan vrida ventilen med en skiftnyckel, håll koll på hur den står nu, här finns papper på den http://home.koping.net/nila/webb/tillbehor/motorventilEMV110.pdf.
Den innehåller en växellåda och den kan kugga över. kör den i handen och se om den går som den ska, ska gå från ena till andra sidan 90 Grader i en följd.
Den innehåller en växellåda och den kan kugga över. kör den i handen och se om den går som den ska, ska gå från ena till andra sidan 90 Grader i en följd.
Ska se om den går att dela imorgon och se hur de ser ut
Glömde svara här men problemet är löst, problemet var igensatt cirk pump så de gav ojämn värme och orkade inte trycka hela vägen i huset sen hade givaren från tanken hoppat ut så den visade 20 grader i smo20 i vvb när där va 50-55 därav ballade ställmotorn ut
Så fort givaren åkte in i tanken och smo20 visade 52 grader slutade felet uppstå att den korrigerade var 30 sekund
Tack alla för svar och tips
Så fort givaren åkte in i tanken och smo20 visade 52 grader slutade felet uppstå att den korrigerade var 30 sekund
Tack alla för svar och tips