...
Vill informera om brandfara.
Folk köper hus med kaminer och bakugn i källare.
De eldar på och allt är ok.
De rengör sedan skorstenen ordentligt och provar bakugnen i källaren.
Allt funkar perfekt .
Sedan brinner huset ner några år senare.
Vad folk inte vet är att mellan källaren ovanvåningen är där något slags spjäll eller plåt så att kaminerna inte suger luft från källaren.
När folk rengör är den sönderrostad och skrapas ut vid rengöring och folk sätter inte in nytt spjäll.
Nu kommer alla pinnar som fåglar släpper ner i skorstenen för att bygga bo att hamna nere kanalen ovanför bakugnen.
Innan hamnade de på spjället och tog det eld i pinnarna var det inte så farligt.
Men när fågelpinnar hamnar längst ner och börjar brinna brinner det typ under golvet i rökkanalen från källarens bakugn och överhettar golvet som sedan börjar brinna.

Folk måste lära sig exakt hur em skorsten fungerar innan de eldar i gamla hus.

Prata med din sotare hur den fungerar innan ditt hus brinner upp.


Mvh Magnus
 
C
magi magi skrev:
Vill informera om brandfara.
Jättebra att peka på potentiella brandrisker, men jag måste bara påpeka att jag inte inte fattar ett dugg av problembeskrivningen. Någon kanske kan förklara lite bättre vad det egentligen är man skall vara uppmärksam på?
 
Hur många har en bakugn i sin källare? Typ ingen eller? Har du kört google translate på nån artikel?
 
Gick det så illa att det brann hos dig, eller vem upptäckte problemet? Du eller sotaren?
 
Karlia
Hur många hus har brunnit upp så här? Jag tänker mig att om sotaren har godkänt eldstaden så är den ok att använda. Är det inte nät upptill på skorstenspipan?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Hur många har en bakugn i sin källare? Typ ingen eller? Har du kört google translate på nån artikel?
det finns gott om gamla bakugnar i källare, dock inte många som är i bruk.
Om man kollar i vår kommun
 
Pratade med sotare om brandolyckor och detta var en vanlig orsak.
Hade aldrig hört talas om den så jag skrev om den här så att man kan googla fram den om man sedan söker på brand och skorsten typ....

Man ska vara uppmärksam på att gamla spjäll kan rosta bort i kanaler och när man rensar en gammal skorsten och sedan eldar utan att tänka på att där ska vara spjäll just för att förhindra att spjäll inte bara är till för att stoppa att luft sugs från källare utan att de också förhindrar just brand nere i källaren under golvet i rökkanaler till bakugnar då pinnar samlas där om spjäll saknas. Har diskuterat med brandmän och vissa verkar inte ha den kunskapen / informationen.

MagI
----
 
Det är sannolikt en extremt ovanlig brandorsak. Även om det skulle samlas pinnar där så är det ju i pipan. Så i normal fallet leder det ju inte till något farligt. Pipan inspekterad ju med jämna mellanrum. Då borde ju ett trasigt spjäll upptäckas. Det är ju väldigt länge sedan man började med separata pipor till olika eldstäder. Så det kan knappast vara vanligt.
 
Jag har fått höra att det är en vanlig orsak till husbrand.
Nu är detta iaf på webben.

MagI
....
 
Faller inte pinnarna ner ändå när man öppnar spjället för att elda?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
B b8q skrev:
Faller inte pinnarna ner ändå när man öppnar spjället för att elda?
När du öppnar spjället för att elda i källaren upptäcker du att det är stopp i kanalen. Men det är inte detta jag pratar om. Om man inte använt bakugnen i källaren på flera år rostar spjället sönder och städas bort utan att ersättas med en ny. Sedan ramlar pinnar ner i källaren och när de sedan brinner kan golvet antändas. Spjället sitter bla där för att förhindra brand i rökkanalen i källaren.

Nåja....
 
C
magi magi skrev:
Sedan ramlar pinnar ner i källaren och när de sedan brinner kan golvet antändas.
Är det källargolvet vi pratar om här, eller?
 
B b8q skrev:
Faller inte pinnarna ner ändå när man öppnar spjället för att elda?
Det finns 2 spjäll i en skorsten om man har kamin uppe i huset och bakugn i källare. Ett ovanför kaminen som man stänger när man inte eldar då det suger ut varmluft från huset och suger in kalluft från fönster odyl. Sedan ett spjäll ovanför bakugnen i källaren som ska vara stängt för att inte suga luft från källaren och då kyler ner skorstenen.
 
magi magi skrev:
Det finns 2 spjäll i en skorsten om man har kamin uppe i huset och bakugn i källare. Ett ovanför kaminen som man stänger när man inte eldar då det suger ut varmluft från huset och suger in kalluft från fönster odyl. Sedan ett spjäll ovanför bakugnen i källaren som ska vara stängt för att inte suga luft från källaren och då kyler ner skorstenen.
Det vanliga, åtminstone ungefär de senaste 100 åren, är att varje eldstad har en egen rökgång. Då uppstår inte det här problemet.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Hur många har en bakugn i sin källare? Typ ingen eller? Har du kört google translate på nån artikel?
Jag har och mina föräldrar har. Även flera vänner har. Samtliga hus är äldre hus på gårdar eller torp. Mina föräldrars hus är byggt på 30-talet och är troligtvis ganska sena med att ha bakugn.
Vi har bakat i den ett par gånger men det är nog 20 år sen senast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.