Hej,
Vi fick tillgång till sommarhus och började riva gamla plastgolv hej vilt innan vi läste och insåg att de kunde ha asbest. Sagt och gjort så har vi tagit prover från lite olika håll varav det visade sig vara asbest på trappstegen.
Analysen säger följande: mattans baksida (det vita) är en så kallad asbestbaksida med en väldigt hög koncentration av asbest. Om den är klistrad så är den svår att få bort, då den gärna delar sig o blir kvar på underlaget.

Jag bifogar lite bilder på hur det ser ut nu. Vi har alltså rivit bort plastmattan som var på och kvar är detta som liknar papp och som innehåller asbest.

Vi kommer självfallet ta in en firma för sanering men min fråga är om vi bör undvika att vistas alls i huset tills det är sanerat? Flyger det nu runt asbest i hela huset?
 
  • Trappa med rester av rivet plastgolv som misstänks innehålla asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa i ett hus med gammal plastmattsbaksida som innehåller asbest efter rivningsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Jag kan svara vad jag hade gjort: våttorkat runt om "ifall att" och sen levt mitt liv som vanligt.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
S Screew skrev:
Jag kan svara vad jag hade gjort: våttorkat runt om "ifall att" och sen levt mitt liv som vanligt.
Och vad hade du gjort med det som är kvar på trappstegen?
 
S
raveper raveper skrev:
Och vad hade du gjort med det som är kvar på trappstegen?
Förmodligen tagit in någon som vet vad dom pysslar med. Slipa/skrapa sånt hade jag nog inte gjort hemma själv.
 
raveper raveper skrev:
Och vad hade du gjort med det som är kvar på trappstegen?

Hade jag behövt vara mycket i huset hade jag sett till att binda asbesten med färg/lack och tejpat mjölkpapp över i väntan på sanering. Hade jag inte planerat för sanering hade jag gjort likadant men istället för mjölkpapp klätt in med det material jag tänkt ha i trappan.
 
Aha. Själv hade jag tagit bort allt och sanerat hela huset själv.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Prova att blöta ner det med något klibbigt utan ytspänning. Linolja och lacknafta till exempel. Sedan är det bara att skrapa bort det med en spackelspade eller färgskrapa.

Staffans
 
Tack för alla svar!

Vi fick tag på en firma som rekommenderade att vi täcker över alla trappstegen men typ papper som man lägger på golvet när man målar samt tejpar fast det så att vi drar upp mer när vi går på det.
Sedan även våttorka golv och väggar i anslutning och därefter slänga mopp/trasor.
Vi gjorde det och inväntar nu sanering av firman för att bli av med det permanent.
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.