Fairlane
M mrtinus skrev:
Jag provade med vedklyven, men den orkade inte. Det slutade med att den la av helt. Det verkar som att en kondensator brändes. Jag bytte kondensator, men fick ändå inte liv i klyvern igen. Det händer ingenting när jag trycker på matningsknappen. Jag anar att motorlindningen kan har bränt sönder också.
Som jag skrev tidigare, jag fixade det med två kilar och slägga, sen med klyvyxa.
Ok, ja, när det tar emot så släpper jag och vrider kubben lite. Det gäller att inte försöka klyva mitt i en kvist.
Jag har en liknande bild som den Gabbe1 har, med en gran. 72 cm i diameter.
 
Hjälpte en släkting klyva 6 kbm björk i somras där rotdelen var i den dimensionen eller snäppet större, allt fixades med en 5 tons klyv och hade då legat kapat och täckt sedan förra hösten. Är en klyv där man kan låsa återgång kolven så det passar kaplängden. Brukar också fuska med en fyrkantig vedklamp som mellanlägg, kolv och biten som ska klyvas.
Är för bekväm att igen återgå till klyvyxa.:cool:
 
  • Gilla
Andreasson01 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, ja, när det tar emot så släpper jag och vrider kubben lite. Det gäller att inte försöka klyva mitt i en kvist.
Jag har en liknande bild som den Gabbe1 har, med en gran. 72 cm i diameter.
Är det hårt brukar jag klyva bort en ytbit så att barken inte håller emot.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, ja, när det tar emot så släpper jag och vrider kubben lite. Det gäller att inte försöka klyva mitt i en kvist.
Jag har en liknande bild som den Gabbe1 har, med en gran. 72 cm i diameter.
Med över 7dm diameter på klubben skulle jag absolut dela den innan jag eventuellt lyfte upp den manuellt på en klyv, att halvera eller dela i fjärdedelar gör det hela mycket hanterbarare, går det att dela med yxa gör jag det, motorsåg är ett annat sätt om det är svår kluvet och det traditionella är ju slägga och kilar.

Långsamma hobbyklyvar har jag aldrig förstått mig på, en Vimmerbyklyv, Balaagri eller Faxe har ju en hastighet på klyvningen som gör att man kan stå ut med att använda dem, mitt eget behov är för lågt för att jag ska lägga de pengarna på en egen vedklyv så jag fortsätter nog med Fiskars yxan.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Fairlane
F fribygg skrev:
Med över 7dm diameter på klubben skulle jag absolut dela den innan jag eventuellt lyfte upp den manuellt på en klyv, att halvera eller dela i fjärdedelar gör det hela mycket hanterbarare, går det att dela med yxa gör jag det, motorsåg är ett annat sätt om det är svår kluvet och det traditionella är ju slägga och kilar.

Långsamma hobbyklyvar har jag aldrig förstått mig på, en Vimmerbyklyv, Balaagri eller Faxe har ju en hastighet på klyvningen som gör att man kan stå ut med att använda dem, mitt eget behov är för lågt för att jag ska lägga de pengarna på en egen vedklyv så jag fortsätter nog med Fiskars yxan.
Den som var 72 cm i diameter var på gränsen till vad jag tycker det är värt att lyfta, även om det går.
Yxa har sina fördelar och nackdelar, största nackdelen är väl skaderisken, vilket räcker gott för att jag ska låta bli. Hastigheten är inget problem för mig. Jag har inte så bråttom, och det är egentligen inte klyvens hastighet som påverkar hur mycket jag hinner klyva, mer än marginellt. Andra saker runt omkring tar mer tid.

Sen har klyven en stor fördel och det är när det kommer till snedkapade stycken. Där blir det inte lika kul med yxan.

Jag har väl inget emot att jobba lite manuellt, men istället för att hålla på med yxa och motorsåg så kör jag klyv och manuell såg. Motorsågen använder jag bara för att kapa längre stockar och om det är en riktigt överjävlig bit.
 
Fairlane Fairlane skrev:
så kör jag klyv och manuell såg.
Wow, typ bågsåg då? Vet inte om du är beundransvärd eller bara inte riktigt klok... ;):thinking::p

Tanken på att fixa några kubik med denna skulle få mig till att leta efter ett eget litet kärnkraftverk!

En bågsåg isolerad på vit bakgrund, vilket kan användas för att såga trä för hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alfredo Alfredo skrev:
Tanken på att fixa några kubik med denna skulle få mig till att leta efter ett eget litet kärnkraftverk!

[bild]
Låt oss veta om du hittar något
 
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Wow, typ bågsåg då? Vet inte om du är beundransvärd eller bara inte riktigt klok... ;):thinking::p

Tanken på att fixa några kubik med denna skulle få mig till att leta efter ett eget litet kärnkraftverk!

[bild]
Ganska exakt en sådan ja. Jag har väl klyvt ett antal kubikmeter i år och 99% av det som ska klyvas böver jag inte sågen till. Det är när en bit har väldigt mycket grenar som förstör som sågen kommer fram. Oftast behövs inte många drag med sågen.

Tillägg: Om jag är liten galen eller inte kan väl reda olika meningar om. Min yngsta dotter brukar säga "Pappa du är tokig ibland" och barn brukar väl tala sanning. :rofl:

Jag har lagt parkettgolv i ett antal rum i olika bostäder genom åren. Jag kör fogsvans till det mesta där. ;)
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ganska exakt en sådan ja. Jag har väl klyvt ett antal kubikmeter i år och 99% av det som ska klyvas böver jag inte sågen till.
OK, jag missförstod nog. Jag trodde att du kapade all ved för hand med bågsåg.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.