Avlutar denna diskussion om skorsten lite snabbt:

Klart det finns en skorsten... ej murad, stålpipa rakt upp som EJ går via vinden utan på utsidan av en slags gavel. Den värmeutstrålningen är ej intressant.
 
bonnier skrev:
Ev fel och skador som inträffar i huset innan tillträdet/överlåtelsen står säljaren för.
Kanske skall vi återvända till juridiken.

Det är ju inte helt ovanligt att tillträdesdagen är 3-6 månader senare än då huset visades/besiktigades. Jag ser det som högst rimligt att det händer saker i huset under den tiden, samt att det är sällan som en utflyttning inte lämnar i vart fall något spår efter sig på golv, dörrposter och i trappen. Om en tolv år gammal torktumlare går sönder, så inte skulle jag som köpare gråta över det. Är det ett fult, men inte dominerande märke i en dörrpost så ids jag näppeligen bråka om det heller. Det går fortare att spackla igen och måla än att bråka om några kronor som ersättning.

Det kan ju vara bra om man som säljare får veta om när saker gått sönder, så man kan köpa en ny till inflyttningen, men bråka om pengar?

Likadant med pannor. Är pannan +20 år gammal och den lägger ned så är det så.

Jag ser också att det med våra årstider kan hända en del i trädgården. Inte sjutton planterar man särskilt många blommor och håller efter rabatterna om man som säljare vet att man inte kommer få njuta av prakten hela sommaren. Kanske gräver man till och med upp en del plantor och tar med sig. Detta kan bli betydligt mer pengar och arbete än en trasig torktumlare, men jag tror att juridiken inte reglerar en sådan sak på samma sätt.

Någon som är lite insatt och kan berätta, gärna med lite praktiska fall.
 
Swetrot skrev:
Kanske gräver man till och med upp en del plantor och tar med sig.
Enligt "vår" mäklare så går det inte för sig. Sambon har planterat ett äppelträd som hon gärna skulle vilja ta med sig, eftersom det var en present.
Men det får hon inte göra, för det skall se ut som på visningen.

Vi har även planterat ner några träd i trädgårdslandet som tillhör sambons syster som ville att vi tog hand om hennes träd medans de byggde hus, även dessa får ingå i husförsäljningen med andra ord...

Nu är det väl bara att ansa gräset fram till utflyttningen.
 
Hemmakatten
Normalt är alla växter att anse som tillbehör till fast egendom vid försäljning. Men, man kan om man vill, ange vid visningen (och helst i det skrivna prospektet) att just det trädet inte ingår i försäljningen. Då har man agerat på korrekt, juridiskt vis och kan ta med sig sitt älsklingsträd.
 
haddirajan skrev:
Vi har även planterat ner några träd i trädgårdslandet som tillhör sambons syster som ville att vi tog hand om hennes träd medans de byggde hus, även dessa får ingå i husförsäljningen med andra ord...
Menar du verkligen _planterat_ i trädgårdslandet? För om systerns träd är endast jordslagna där kanske det finns en chans att träden inte ses som "fast" planterade och hon kan få tillbaka dem? Det är ju inte så vanligt att man har träd i landet menar jag... Köparen borde kunna se dem som lös egendom?
 
Jo jag vet det, och den kvinnliga köparen har visst pratat med min sambo om detta. Vad de kom fram till vet jag inte, och det är inte värt att fråga heller, får då kan det bli jag som får gräva upp dem... :)
 
Det är skitsamma om pannan är 30 år eller inte, köper man ett beboligt hus skall det vara beboligt på tillträdesdagen, dvs värmen funka. Säljaren skall kompensera med "likvärdig".
 
Håller med föregående inlägg, men vill ändå hävda att man som köpare till ett hus med en gammal panna borde ha tagit med i beräkningen att den lever på övertid och skall bytas.
Till alla som sitter på sina härke anläggningar BYT! gäller även er med pellets. också ni med dessa sekt värmepumpar(luft/luft) ala sverigepumpen o.s.v....köp ngt ordentligt.
 
ktm525 skrev:
Håller med föregående inlägg, men vill ändå hävda att man som köpare till ett hus med en gammal panna borde ha tagit med i beräkningen att den lever på övertid och skall bytas.
Till alla som sitter på sina härke anläggningar BYT! gäller även er med pellets. också ni med dessa sekt värmepumpar(luft/luft) ala sverigepumpen o.s.v....köp ngt ordentligt.
Ojoj, detta kan ta lite skruv. (men jag håller med dig i samtliga fall!)
 
"å la sverigepumpen" har minskat min förbrukning på huset från 24.500 kWh till 16.300 kWh... Å la hurra! Sparat sköna tusenlappar! Korkat isåfall satsa på en
ordentlig med avbetalningstid 10 år än detta fallet 3 år. Visst, bli ordentlig skinnade ni ;)
 
Vad var det jag sa...
 
Hemmakatten
Nu tycker jag vi håller oss till ämnet. :) Diskussion om olika värmealternativ får föras inom "Värme allmänt".
 
Jag skall själv flytta från min lägenhet i denna veva. Idag upptäckte jag:

- att en lådfront i köket spruckit lite i lacken i överkant. Syns knappt när lådan är stängd men kommer troligtvis flagna av snart.

- att kylen som jag fått uppgift att vara från 1998 kanske är från 1992! Detta skall jag kolla med tillverkaren.

Måste jag upplysa om dessa två fel rent juridiskt? Samvetsmässigt så vill jag det såklart.
 
cameljointen skrev:
Det är skitsamma om pannan är 30 år eller inte, köper man ett beboligt hus skall det vara beboligt på tillträdesdagen, dvs värmen funka. Säljaren skall kompensera med "likvärdig".
Sådan är lagen, och naturligtvis kan man driva sin rätt. Men, om man gör som i ditt fall och kommer överens om saken så har säkert bägge vunnit på det. Att säljaren letar reda på några gamla reservdelar och skruvar in så det fungerar några månader till är ingen hjälpt av.
 
cameljointen skrev:
Jag skall själv flytta från min lägenhet i denna veva. Idag upptäckte jag:

- att en lådfront i köket spruckit lite i lacken i överkant. Syns knappt när lådan är stängd men kommer troligtvis flagna av snart.

- att kylen som jag fått uppgift att vara från 1998 kanske är från 1992! Detta skall jag kolla med tillverkaren.

Måste jag upplysa om dessa två fel rent juridiskt? Samvetsmässigt så vill jag det såklart.
Lådfronten skulle jag låtsas som det regnade om, men ett kylskåp som går från "gammalt" till "skrotningsfärdigt" kan ju en köpare tänkas kunna tycka att det är värt att bråka om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.