I källaren så har huset fukt skador på flera ställen och mest i det rummet Se bilderna … i det rummet så uppstår det fukt eftersom hydroforen står där har läst om avfuktare mm och fått både rekommendationer för det och inte eftersom den kan dra in fukt utifrån. Jag har bergvärme men tänkte att om jag även skaffar luftvärmepump som värmer upp källaren så får jag bukt med fukten?? Nästa fråga är vad använder jag för o ta bort mögel på putsvägg? Vindar med trä vägg tvättar med såpa!?
 
  • Mörk källarvägg med utbredda fuktskador och mögeltillväxt, delvis upplyst av strålkastare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögel och fuktskador på källarens putsvägg med ett litet fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte bara sätt in ett element? Det borde vara standard när man sätter in bergvärme istället för ved/oljepanna.

En avfuktare drar inte in mer fukt än den tar bort och det funkar bra i de två hus jag har varit med om att frånvaron av värmepanna har skapat fuktproblem.
 
Var skulle en avfuktare ta in fukt utifrån?
Med avfuktare ska du ha ordentligt stängt så inte det slipper in ny fukt.

En avfuktare omvandlar luftfuktighet till vatten (som går ner i avloppet).

Protte
 
Z z_bumbi skrev:
Kan du inte bara sätt in ett element? Det borde vara standard när man sätter in bergvärme istället för ved/oljepanna.

En avfuktare drar inte in mer fukt än den tar bort och det funkar bra i de två hus jag har varit med om att frånvaron av värmepanna har skapat fuktproblem.
Tack för svar, det är klart jag borde sätta in ett element, men om det är så enkelt varför har inte tidigare ägare gjort det, det är där fastnat vilken typ av elementen ska jag ställa in där? Byggelement sån där som blåser ut varmluft!? Och sen vad sja hag använda för att ta bort mögel på putsen? En annan tanke eftersom det är mögel sp måste det vara något organiskt i målarfärgen eller!?
 
Z zk2021 skrev:
Tack för svar, det är klart jag borde sätta in ett element, men om det är så enkelt varför har inte tidigare ägare gjort det, det är där fastnat vilken typ av elementen ska jag ställa in där? Byggelement sån där som blåser ut varmluft!? Och sen vad sja hag använda för att ta bort mögel på putsen? En annan tanke eftersom det är mögel sp måste det vara något organiskt i målarfärgen eller!?
Du har ju bergvärme, så förslagsvis ett vattenburet element...Finns ju möggeltvätt, prova ta bort det med det 1
 
prototypen prototypen skrev:
Var skulle en avfuktare ta in fukt utifrån?
Med avfuktare ska du ha ordentligt stängt så inte det slipper in ny fukt.

En avfuktare omvandlar luftfuktighet till vatten (som går ner i avloppet).
Protte
fukten verkar komma från hydroforen den är fuktig ibland och det bildar nog vatten pölar men ibland så är det helt torrt vad för avfuktare ska då ha? Ska jag ha både element och avfuktare?
 
Hydroforen fungerar som avfuktare ombud ser till att leda bort vattnet.
Kallvatten kan hålla 5 grader och då kondenserar luftfuktigheten på hydroforen och den relativa fuktigheten i rummet sjunker, men då får inte kondensvattnet ha en chans att avdunsta.

Avfuktare fungerar som ett kylskåp med dörren öppen, det blir kondensvatten i kylskåpet.

Protte
 
Jag skulle börja som andra sagt börja med att sätta in vattenburna element kopplat till bergvärmen. Ökad värme gör att luften sväljer mer fukt och kanske behöver du inte avfuktare alls. Om det tar tid att få till element så kan du ju göra tvärt om och köpa en kondensavfuktare först. Kondensavfuktare klarar inte så låga temperaturer, men är effektiva och bra när det är lite varmare. Gissar att du inte har alltför kallt i källaren? Kolla blocket, jag köpte där, men har inte behövt använda den sedan jag började värma upp källaren.
 
  • Gilla
Jockebyggab
  • Laddar…
Skulle tvättat med klorin eller högtryckstvättat med varmvatten.
 
J
  1. Håll värmen på i källaren. Big time! Stor risk för fuktproblem från kondens som bygger på annars. Vintertid så kyls källaren ned kraftigt och kyler dessutom golv ovanför vilket resulterar i ständigt obehaglig kylig känsla runt knän och fötter på våningen ovanför. På våren och sommaren tränger fuktig luft utifrån ner i källaren som kondenserar och vipps! Fukt i stora mängder som blir mögel. Värme stiger uppåt, så det hjälper till att få jämn värmefördelning i fastigheten, som dessutom ger varmare golv.
    Det är bara enstaka äldre folk som tror på att man sparar pengar genom att stänga av värmen i källaren men det blir tvärt om, mer effekt krävs på övre plan för att kompensera kallraset och det kan bli väldigt dyrt vid skador som uppstår på grund av fuktskador och köldskador, sprickor mm samt risk för rör som kan frysa sönder. Källaren ska vara varm! Säkrast, smartast, billigast samt -icke att förakta- hälsosamt och behagligt!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.