Vi får upp vatten i golvbrunnen på garaget så jag tänkte att jag öppnar den och testar att spola rent.
Men jag förstår inte hur den är konstruerad. Varken var vatten ska ut eller kommer in.
På bilderna ser ni alla delar samt hur jag sätter i dem en efter en. Längst ner finns en platta som också har ett handtag för att lyfta den men jag har inte lyckats få ur den då den verkar större än förträngningen i röret.

Hur är en sån här brunn konstruerad och hur kommer man åt utloppet?
Rostiga delar av en golvbrunn på betonggolv, upplagda för rengöring och undersökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen golvbrunn i garage med synliga delar och vattenansamling, omgiven av betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig golvbrunn i garage med synbart vatten och konstruktionens olika delar, inklusive en platta med handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skylt på metallstolpe med texten "SV" och "H IIA" bland lövverk, troligen markerar avloppsledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en öppen, igentäppt golvbrunn med synbart skruvhandtag i garaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som vet vad skylten betyder? Jag försöker spåra var avloppet går ut…
 
Av och på-ventil för vatten är funnen! Tackar!
Försöker fortfarande bli lite klokare på själva brunnens konstruktion. Länken var toppen!!

För info så kom kommunen hit och kollade avloppet efter att vi hade ställt lite frågor till dem. De har nu filmat med kamera och det visar sig att deras del av ledningsssytemet är gammalt och har fått in en del rötter så det skall de fixa på sin egen bekostnad.

Jag är ändå sugen på att säkerställa att det är fritt från vår brunn och ut. Så behovet av att komma åt kvarstår.


Jag hittade dessutom en länk till som är mer lik vår golvbrunn:

https://www.byggahus.se/forum/threads/golvbrunn-gjutjaern-garage.391703/
 
  • Gilla
Sanguis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.