Vi ska montera upp en täljstenskamin i samband med golvbyte. Vill gärna lägga klinkers runt kaminen och ha fasadsten bakom.

Hur går jag till väga för klinkers? Riva runt kaminfundamentet, men sen? Regla ram? Spånskiva? Gips? Fix?
Stenväggen då? Är det någon sorts speciell starkare gipsskiva för att bära upp stenarna?

Första bilden är ungefär hur jag tänkte det ska se ut med klinkers. Andra bilden är stenväggen, dock tänkte jag att bredden blir samma som klinkersen. Kaminen vi kommer montera är lik den på första bilden.
 
  • Täljstenskamin med synlig eld, på klinkersgolv mot en ljus vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Täljstenskamin omgiven av mörk fasadsten med trägolv och vedtrave till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilder på vägg, golv.
 
  • Renoveringsprojekt där del av golv och dess fundament är uppbrutet, med synliga rör och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis uppriven trägolv och isolering exponerad nära väggen i ett pågående renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tapetserad vägg med klocka och öppning i trägolv som avslöjar underliggande konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis rivet golv och vägg med synliga rör och isolering i ett pågående renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bump. Hur blev det till slut? Har själv tänkt sätta upp stenskiva eller dylikt på ena väggen bredvid min kamin.
 
Gick bygget bra? Nyfiken på resultatet!
 
Jag har gjort nästan samma i mitt hus. Svart modern kamin framför en vägg med mörkt stenliknande kakel i ett rum med parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
LenaJo och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Jag har gjort nästan samma i mitt hus. [bild]
Hej Vad är det för dekorkakel du har använt bakom kamin?
mvh Reijo
 
Har inte namnet i huvudet men det är köpt på Bauhaus.
 
  • Gilla
reyo
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Jag har gjort nästan samma i mitt hus. [bild]
Stefan N Stefan N skrev:
Jag har gjort nästan samma i mitt hus. [bild]
har du behandlat din stenvägg med ngt? Jag har olja för Sten men den torkar direkt
 
Nej, har ingen behandling alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.