Hej

Som jag har läst på Tylö´s sida bör man inte använda sig av ångspärr vid bastubygget. Men nu säger snickaren jag har anlitat att det brukar han sätta dit. Som alltid finns det flera olika sätt att lösa konstruktionerna på?

Bastun byggs i källaren, vad kan hända med eller utan ångspärren?

//Andy
 
Principen är väl att unvika dubbla fuktspärrar? Om det finns en fuktspärr i ytterväggen så bör man inte ha ytterligare en i bastuväggen, då fukt som ev. skulle samlas mellan dessa inte kan ta vägen någonstans.
 
Jag skulle hålla på snickaren :) Men du bör undvika dubbla ångspärrar.
 
dom på Harvia rekommenderar att sätta en sorts aluminiumfolie som kallas Alumit som ångspärr bakom panelen...

Jag har kollat runt lite på olika byggsätt och den som Harvia kör med verkar vara den mest logiska samt bästa... Aluminiumfolien fungerar även som värmereflektor samtidigt som den är ett tätskikt... Finns att köpa på K-Rauta....

Den principen kör jag på iaf... Verkar klokast... Men som sagt, se till att undvika dubbla tätskikt även med den principen...

Här har du instruktionerna jag tänker köra efter... :)

http://www.harvia.fi/pdf/bastu_SV.pdf
 
Jo, alumit är vad jag har i min bastu. Det är det traditionella sättet att bygga i Finland. Har använts i mera än 50 år i allafall ;)

Alumit är ett kraftpapper som har ett aluminiumskikt och på det ett plastskikt. Kombinerar värmereflektion med ångspärr.

Jag har samlat en del teori om detta här:
"Villa Vitsippas bastu"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.