T Trunk skrev:
För att inte driva skruvhuvudet genom gipset menar du? .
Med rätt teknik släpper ph2 bitset skruven när man kommit lagom lång in, vill man kan man använda djupstopp som utnyttjar att bitset släpper då ringen möter gipset.
 
H hapazard skrev:
OT men anledningen som jag förstår det är att philipsskruvar sitter stadigare på biten.
Jag tycker inte stjärnskruv sitter stadigt på bitsen, där är torx överlägset.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
on-T

P Philosofen skrev:
Exempelmening: "The new mounting system uses Torx T20 rather than Phillips head screws."
Det nya monteringssystemet använder skruvar med skruvhuvud av typ Torx T20 istället för Philips.

P Philosofen skrev:
Exempelmening: "The reduced cam-out of the Torx drive makes it easier to operate"
Torx reducerar risken för att slinta, vilket förenklar handhavandet.
P Philosofen skrev:
Exempelmening: "XYZ is a Phillips head screwdriver that is ideal to use with cross recess based mounting systems"
XYZ är en Philips-skruvmejsel som är idealisk att använda till montering med krysspårskruv.

(Denna är jag mest tveksam till då krysspårskruv oftast verkar avse skruvar med pozidrive (pz) huvud, men skruvmejslar med fasta kronor 'bits' oftast är av philipstyp och används för det mesta till både ph och pz)
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tycker inte stjärnskruv sitter stadigt på bitsen, där är torx överlägset.
Testa nya bits av bra kvalitet (rätt storlek) med kvalitetsskruv. Ph sitter stadigare på bitsen och är lättare att börjadriva rakt. Men, Torx kommer vara betydligt lättare att driva i hårt material.
 
H hapazard skrev:
Testa nya bits av bra kvalitet (rätt storlek) med kvalitetsskruv. Ph sitter stadigare på bitsen och är lättare att börjadriva rakt. Men, Torx kommer vara betydligt lättare att driva i hårt material.
Är bara privatperson som stundtals jobbar som grovis/snickare och kör med oftast med Wera eller numera Bosch om skruvförpackningen inte innehåller vad jag behöver, håller med om att rätt bits till rätt skruv är viktigt men anser för egen del att "kvalitetsskruv" vid normalt användande är överskattat och onödigt dyrt för privat bruk. Gips, OSB, plywood, spån, plåt regel och trall går tillräckligt bra med billig skruv för min del. Det är viktigare att slänga bitset då det är slitet än att köpa dyra grejor är min bestämda uppfattning även Hecos skruv i kartong med bipackat bits från jula eller byggmax bör duga gott för normala byggprojekt, jag kommer varken att bygga kärnkraftverk, stridsflygplan eller strålknivar och om en konstruktör skulle föreskriva ett visst skruvfabrikat till ett vanligt bostadsprojekt följer man självklart det som anställd.
Till grejor där hållfasthet har nån betydelse är det trevligt med Spax eller Jetting men för allmänt bruk är de inte prisvärda.
 
F fribygg skrev:
Phillips är bra till rätt ändamål när man vill att det ska släppa, att skruva gips med gipsskruv med ph2 är ett utmärkt användningsområde.
Nja, SÅ lätt släpper den inte.Om du skulle dra i gipsskruven med sitt Phillips-spår tills bitset slirade ur skruven skulle du vara genom hela gipsplattan och en bit in i träregeln.

Tanken var att om man drog i skruven med en automatisk skruvdragare så skulle den släppa i god tid innan skruven gick av. En nackdel är att det alltid släpper vid samma moment. Det går inte att anpassa till vad det är som dras fast.

Men att dra i en skruv med automatisk momentbegränsning är inte så stort problem. Problemet blir när du ska lossa skruven. Då har den kanske bekat fast, så det behövs större moment för att lossa än att fästa. Hade herr Phillips tänkt ett steg till så hade han gjort sitt spår asymmetriskt, så det hade en momentbegränsning när man drog i, men absolut fäste när man drog ur.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Gipsskruvar med skruvautomat dras väl alltid med djupstopp? Hur man då lyckas dra in skruvskallen i regeln bakom gipset är för mig obegripligt.


För övrigt håller jag med om att svaren på frågorna är 'krysspårskruv' om det gäller den typen av skruvar i största almänhet. Är det specifikt Phillipskruv det handlar om så använder man det namnet. Cam-out borde man kunna översätta med 'slinter' i de flesta fall.
 
Redigerat:
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vilken annan skruv skulle kunna funka lika bra som ph2 till gips?
Om man kör med handledskänsla, djupstopp, skruvdragarens momentinställning eller speciell skruvautomat för gips varierar men alla jag träffat har använt stjärnskruv med ph2 till gips montage, troligtvis för att det är den bästa skruven för ändamålet.
Det är väl tvärt om? Det är inte det att Phillips-spår är bäst till gipsskruv, utan att just gipsskruv är en av få typer av skruv där Phillips-spåret fungerar, eftersom momentet för att dra i och ur skruven alltid är lägre än utstötningsmomentet.
 
A andersmc skrev:
Det är väl tvärt om? Det är inte det att Phillips-spår är bäst till gipsskruv, utan att just gipsskruv är en av få typer av skruv där Phillips-spåret fungerar, eftersom momentet för att dra i och ur skruven alltid är lägre än utstötningsmomentet.
Vilket spår är då bäst till gipsskruv?
På jobb har jag haft essve skruv nu i år och även den blandade skruven till hårdgips var med stjärnskruv.
När man kollarpå gyproc's sida verkar det som om de fortfarande använder pH till sitt gips montage.

Jag som byggt till och från i 30år är säkert inte helt uppdaterad på vad som finns i dag men vill gärna veta och prova om det finns något bättre, jag har exempelvis de senaste 3 åren bytt till slagskruvdragare(den vanliga skruvdragaren passar bättre att borra med) och har nu i år kompletterat med impactbits.
 
Största fördelen med PH är att man kan skruva med en hand. Skruven sitter kvar på bitset även om man vänder maskinen/mejseln neråt utan magnet. Skruv/bits centrerar per automatik = inget vobblande.
 
useless useless skrev:
Gipsskruvar med skruvautomat dras väl alltid med djupstopp? Hur man då lyckas dra in skruvskallen i regeln bakom gipset är för mig obegripligt.
Jo, det är klart att det är obegripligt när det inte är djupstopp vi diskuterar. Det är ett rent teoretiskt resonemang om att man skulle använda Pillips-spårets konstruktionsmässiga momentbegränsning när man skruvade i gipsskruvar. Vilket man alltså inte gör eftersom det skulle få många oönskade bieffekter. Som att skruven skulle gå rakt igenom gipsplattan, till exempel.

Allting bottnar i att Phillips-spåret är designat för att skruvmejseln ska släppa vid ett visst moment, men ingen som använder Phillips-skruvar hantverksmässigt har någon nytta av den funktionen. Tvärt om, det vore mycket bättre om spåret INTE var designat så. Eller snarare, Phillips-spåret skulle användas i industrin när man inte hade skruvautomater med momentbegränsning. Till allting annat skulle vi använda någon annan typ av skruvspår.

useless useless skrev:
För övrigt håller jag med om att svaren på frågorna är 'krysspårskruv' om det gäller den typen av skruvar i största almänhet. Är det specifikt Phillipskruv det handlar om så använder man det namnet. Cam-out borde man kunna översätta med 'slinter' i de flesta fall.
"Slinta" kan man göra av många orsaker. "Cam-out" är den momentbegränsning som är inbyggd i konstruktionen.
 
F fribygg skrev:
Vilket spår är då bäst till gipsskruv?
På jobb har jag haft essve skruv nu i år och även den blandade skruven till hårdgips var med stjärnskruv.
När man kollarpå gyproc's sida verkar det som om de fortfarande använder pH till sitt gips montage.

Jag som byggt till och från i 30år är säkert inte helt uppdaterad på vad som finns i dag men vill gärna veta och prova om det finns något bättre, jag har exempelvis de senaste 3 åren bytt till slagskruvdragare(den vanliga skruvdragaren passar bättre att borra med) och har nu i år kompletterat med impactbits.
Phillips-spåret har, tyvärr, blivit en de facto-standard. (Ungefär som VHS blev standard för videoband, trots att det inte var det bästa alternativet.) Det fungerar bra till gipsskruvar, just för att man inte kommer upp i de momenten som gör att mejselspetsen trycks ut ur spåret och släpper. (Mer än om man lyckas sätta skruven mitt i en knagg. Då kan man få det fenomenet.)

Förmodligen hade det varit bättre att använda Pozidrive, Supadriv, JIS, Phillips II eller Torx. Men vilken tillverkare skulle våga saluföra en skruv som inte var likadan som alla andra?

Allra bäst hade ju varit om skruvtillverkarna utvecklat ett spår som var bäst just för gipsskruv, i stället för att bara ta ett färdigt som var utvecklat för att användas med primitiva skruvdragare på löpande bandet inom mekanisk industri.
 
A andersmc skrev:
Phillips-spåret har, tyvärr, blivit en de facto-standard. (Ungefär som VHS blev standard för videoband, trots att det inte var det bästa alternativet.) Det fungerar bra till gipsskruvar, just för att man inte kommer upp i de momenten som gör att mejselspetsen trycks ut ur spåret och släpper. (Mer än om man lyckas sätta skruven mitt i en knagg. Då kan man få det fenomenet.)

Förmodligen hade det varit bättre att använda Pozidrive, Supadriv, JIS, Phillips II eller Torx. Men vilken tillverkare skulle våga saluföra en skruv som inte var likadan som alla andra?

Allra bäst hade ju varit om skruvtillverkarna utvecklat ett spår som var bäst just för gipsskruv, i stället för att bara ta ett färdigt som var utvecklat för att användas med primitiva skruvdragare på löpande bandet inom mekanisk industri.
GRABBER har en egen skalle 'TREX' på vissa trallskruv då de anser att den är bättre så möjligheten finns men inte verkar någon skruvtillverkare hitta någonting som överträffar PH2 till gips, jag är helt övertygad att GRABBER skulle våga saluföra vilken skruv som helst om de tyckte den var tillräckligt överlägsen.

Torx passar ju inte alls till gips men finns som spånskruv för den som har problem att överföra tillräcklig kraft med PH2.
 
Tack för alla svar! Vanlig dödlig som man är har jag alltid använt "stjärnmejsel" och trodde att det rakt av var den svenska motsvarigheten till "Phillips". Visste inte att man använder termen Phillips även i Sverige.

Då källtexten specifikt avser Phillips-mejsel & skruv håller jag mig isåfall till denna term.

Gällande cam-out förstår jag att man till viss del använder även denna term i svenskan. Får se om jag väljer att använda termen eller om jag på ett mer beskrivande sätt använder "slinta".
 
Huruvida cam-out eller slinta är rätt beror på kontexten. Ska man bara beskriva fenomenet att mejseln hoppar ur spåret när man tar i så funkar slinta. Ska man göra en mer vetenskap jämförelse och gå in på vilka vridmoment olika profiler är designade för så ska man nog prata om cam-out.
 
  • Gilla
Philosofen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.