F
Behöver få lite hjälp med beräkningar samt bolla konstruktionstankar kring min brygga. Läget är utsatt och fritt i Östersjön. Befintlig brygga är 8x2 meter med en betonglimpa på berg i strandkant samt en betongkasun på ca 10 ton stående på grusbotten ca 6 m ut i vattnet Betongkasunen har om jag minns rätt tre pålar ned till berg (?) ingjutna i sig. Bryggan är sen en tid tillbaks totalförstörd efter en besvärlig isvinter. Kasunen har kantrat. Kanske har någon påle knäckts. Den måste troligen bort.

Jag har en fundering på att byta konstruktionslösning och att bygga på betonglimpan i strandkanten rätt rejält och där fästa två stålbalkar som sticker ut över vattnet. Bryggan behöver sticka 8 meter ut. Betonglimpan kan säkert byggas omkring en meter extra ut i vattnet vilket överlämnar ca 7 meter till balkarna.
Är det realistiskt att bygga en sådan konstruktion? Vilken dimension på balkar krävs?
Har inget behov av att det ska vara stadigt längst ut. Helt ok om det gungar men det måste ju hålla.
Någon annan åtgärd som kan vara lämplig i sammanhanget?
 
Hmm, intressant.
Vanligen hade jag föreslagit flytbrygga, men jag är ganska säker på att en hängbrygga är lösningen för dig.
Bild-Googla hängbrygga så du ser konstruktionen och kan säkerligen bygga en själv.

Dock, glöm att lägga en båt vid den. De tål sidokrafter dåligt.
 
  • Gilla
Frågan
  • Laddar…
F
Lägger in en snabb skiss för att illustrera förutsättningarna (nuläget). Blåa rektanglar är betong, Brunt är bryggdäcket (limträ m.m.). Blå streck är vatten respektive berg. Röda strecket är grusbotten och under det är det gissningar hur det ser ut. Skiss av bryggkonstruktion med blå betongpelare, brunt bryggdäck, blåa och röda linjer för vatten och grusbotten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
F
J Jan_G skrev:
Bild-Googla hängbrygga så du ser konstruktionen och kan säkerligen bygga en själv.
Provade tipset och fick många träffar på byggnadsställningar men hittade en sida som refererade till Norge. Provade då att googla "Hengebrygger" istället. Då fick man bra träffar. De känns lite mer "landgång" än vad jag helst önskar. De verkar köra med uppstagning även i horisontalplanet för att få den lite mer stabila som exvis förtöjningspunkt för båt. Hengebrygga vid kusten med horisontellt stöd, liknar landgång, används som förtöjningspunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svårt att lämna bra svar när förutsättningarna är oklara. Alla rimliga lösningar kräver dock ett yttre stöd av den typ som betongkasunen utgjort. Varje cm som bryggans spännvidd kan förkortas är ett plus. Jag vet inte hur Östersjön är i Stckholmstrakten men här i Blekinge är miljön ganska aggressiv. Det går inte att använda vanligt tryckimpregnerat, det ska vara NTR-M märkt. Stål är också lite jobbigt med ett konstant målningsbehov. Det bästa är om du kan komma över två begagnade telefonstolpar med en diameter runt 20 cm. De är väldigt styva och tål miljön länge. Det är inte säkert att det är tillåtet, men det får någon annan svara på. Begränsa utkragningen utanför det yttre stödet till ca 1 m.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
F
Jag hade nog tänkt mig något liknande nedan bild som jag hittade på webben. Och undrar lite var gränsen går för en sån konstruktion. Känns ju som ett enkelt typfall från formelsamlingarna jag inte tittat i på typ 30 år. Så därför behöver jag lite hjälp av någon som är mer van. Tänker att jag bygger på mitt betongfäste i land rätt rejält och låter två väl tilltagna galvade stålbalkar sticka ut. Var går rimlighetsgränsen för den idén? Bildexemplet skulle jag själv uppskatta till 4 meter och inte speciellt feta balkar.
En brygga som sträcker sig ut från betongfäste med en roddbåt förankrad vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ju inte givet hur man ska räkna, men om man utgår från ett vanligt sviktkriterium när fyra vuxna står i bredd längst ut så behöver du två HEA 280 balkar som är inspända i betongen. Inspänningen kräver kanske 2 m. 2 st 6 m långa HEA 280 balkar kostar närmare 25000 kr, men det är det kanske värt.
 
Vad ska den användas till? Förtöja båt? Vilket typ av båt? Varför inte lägga ut en boj för båten istället?
 
F
J justusandersson skrev:
Det är ju inte givet hur man ska räkna, men om man utgår från ett vanligt sviktkriterium när fyra vuxna står i bredd längst ut så behöver du två HEA 280 balkar som är inspända i betongen. Inspänningen kräver kanske 2 m. 2 st 6 m långa HEA 280 balkar kostar närmare 25000 kr, men det är det kanske värt.
Siktar som sagt på en brygga på 8 meter utgående från nuvarande betonglandfäste. Tänker att det fördelas på lämpligast sätt mellan utökat landfäste och balkar. Skulle nog kunna vara möjligt att utöka landfästet med två meter dvs ca 14 ton betong. Kvar är då ett utstick på 6 meter vilket med två meter inspänning ger behov av 8 m balk.
Befintlig proffsbyggd brygga som inte klarade av isen kostade 110 kkr för 10 år sedan. Går nog på det dubbla nu att få en likadan som kanske inte klarar vintern den heller samt att det kostar att bli av med den gamla. Så kostnad för balkarna är inget avgörande problem. Jag är inte ute efter att bygga något själv. Det här är för stort, svårt, tungt och oåtkomligt för mig. Det krävs en rejäl arbetspråm och övrig utrustning för att sjövägen komma med betong, stål etc.
 
  • Gilla
Henrik Lindberg
  • Laddar…
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad ska den användas till? Förtöja båt? Vilket typ av båt? Varför inte lägga ut en boj för båten istället?
Solbrygga, badbrygga, båtbrygga. 8 meter är vad som krävs för att komma ut på tillräckligt djup för att kunna dyka eller komma in med segelbåt. Tipset om hängbrygga uppfyller allt förutom att vara en "uteplats". Bojar har vi (haft) i kombo med bryggan. Just nu har vi själva ingen båt men det kommer. Annars har vi gäster som nyttjar den.
 
Snacka om pengarna sjön’! Har du sett dom norska varianterna av bryggor man kan fylla upp vintertid? Behövs inget fundament i vattnet då.
 
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du sett dom norska varianterna av bryggor man kan fylla upp vintertid?
Du menar en sån som @Jan_G tipsar om i inlägg 2?
 
J justusandersson skrev:
Det bästa är om du kan komma över två begagnade telefonstolpar med en diameter runt 20 cm.
Jag skulle välja kreosotimpregnerade kraftledningsstolpar.
 
A
Nedböjning av människor som badar är ju ett bagatellartat problem, jämfört med vikten vid nedisning, jag har sett bryggor täckta med 1-1,5m drivis som packats på bryggan av vind och vågor, de krafterna tillsammans knäcker det mesta.

Jag hade tittat på en lösning som går att ta in på hösten.
 
F Frågan skrev:
Du menar en sån som @Jan_G tipsar om i inlägg 2?
Mer som ditt inlägg #4 fast fällbar om det behövs. Vi hade stenkista och trästomme på vår för många år innan is och storm mosade den. Har inte byggt en ny brygga för det blir bara problem och dyra pengar. VI kör med boj och funderar annars på flytbrygga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.