Av olika anledningar planterade jag några träd på min tomt, trodde jag, när vi byggde nytt hus.
När alla gränsmarkeringar klarlagts visade det sig att jag planterat träd på grannens mark. Där har de stått i över 40 år o vuxit stora o pampiga. Om jag nu skulle vilja ta ner träden, får jag göra det eller är de grannens?
Det hör till saken att grannen är en kommun och träden står på ett grönområde. Jag vill ju inte väcka den björn som sover i onödan.
 
S Sigge Sk skrev:
Av olika anledningar planterade jag några träd på min tomt, trodde jag, när vi byggde nytt hus.
När alla gränsmarkeringar klarlagts visade det sig att jag planterat träd på grannens mark. Där har de stått i över 40 år o vuxit stora o pampiga. Om jag nu skulle vilja ta ner träden, får jag göra det eller är de grannens?
Det hör till saken att grannen är en kommun och träden står på ett grönområde. Jag vill ju inte väcka den björn som sover i onödan.
Risken om du blir påkommen är att det kan bli dyrt. Det finns väl några domar där de som fällt träd fått betala höga belopp.
Men det beror ju på hur det ser ut där om någon kommer att märka något.
 
Det enkla svaret är Nej.

I en annan grannfejdstråd så var det dock många som hävdade att den som planterade fortsätte äga busken/trädet även efter det rotat sig...

(Jag är dock på Nej-sidan)

Som vanligt är väl frågan först... skulle någon bry sig? (grannar/kommun)

/ATW
 
  • Gilla
bygglov och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Knepig fråga i en juridisk gråzon.

Det är samma situation som om du har planterat och skött en häck som råkar gå över in på grannens mark. Du äger den troligen men det blir knepigt att bevisa om grannen inte håller med. Hur visar du att du har planterat den och att den har varit under din skötsel under alla år?

Det hela kokar i praktiken ned till vad kommunen tycker. Ditt övertramp vid planteringen utan kommunens medgivande är i alla fall preskriberat.
 
Om jag går till en park eller grönområde och planterar ett träd så vet jag inte hur jag skulle kunna hävda att det är mitt? Blir det då någon skillnad om det råkar vara nära där jag bor?
 
Enligt Jordabalken så tillhör "på rot stående träd" fastigheten.
Så, står trädet hos grannen så tillhör det grannen!
 
Z z_bumbi skrev:
Om jag går till en park eller grönområde och planterar ett träd så vet jag inte hur jag skulle kunna hävda att det är mitt? Blir det då någon skillnad om det råkar vara nära där jag bor?
När exakt upphör det att vara ditt träd?

/ATW
 
Räddningen för dig om du vill hävda att det är ditt, är väl om det trädet är ett av flera som är av samma sort och står i anslutning till varandra. Helst bör det väl vara något annat än en asp eller annat som brukar sprida sig överallt.

Ett av fyra jämngamla körsbärsträd som står i rad - kör på.
En vanlig tall som står helt ensamt på annans mark - låt bli.
 
A ArneTW skrev:
När exakt upphör det att vara ditt träd?

/ATW
När det står på någon annans mark och avtal om äganderätten inte är upprättat?
 
Z z_bumbi skrev:
När det står på någon annans mark och avtal om äganderätten inte är upprättat?
Om det står i en kruka och jag har mitt köpkvitto kvar?

/ATW
 
  • Gilla
Gunnish
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Keld skrev:
Enligt Jordabalken så tillhör "på rot stående träd" fastigheten.
Så, står trädet hos grannen så tillhör det grannen!
Syftet med jordabalkens 2 kap. där fastighetstillbehör definieras är inte att reglera äganderätten på det sättet som du tycks tro. Bara för att du går in och planterar ett träd på grannens fastighet så förlorar du inte äganderätten av trädet i samma stund som att du skyfflar på jord på rötterna. Syftet med jordabalken är att definiera vad som hör till en fastighet vid överlåtelse eller upplåtelse.

Om du t ex arrenderar jorden och planterar fruktträd där så börjar dessa skrivningar bli relevanta. Eller om du säljer fastigheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.