Några kommentarer på senaste inläggen:

  • Jag skulle ta bort den tryckimpregnerade regeln, sånt ska man inte ha inbyggt, inomhus. Särskilt om den är av äldre snitt kan det vara riktigt ohälsosamma saker i cocktailen som den impregnerats med.
  • Du är ju dataingenjör, jag tror att du eventuellt kan växa ur Plejd-systemet ganska fort, särskilt som att det har verkat som att du har ett allmänt hemautomatiseringsintresse redan. Jag kommer inte ihåg vilken (öppen!)standard man "ska" köra med om man ska vara riktigt nördig, zigbee eller z-wave eller vad de nu heter. Plejd funkar däremot rätt bra om man främst vill ha något som styr ljus och som "bara funkar" och kan leva med att standarden inte är öppen, vilket passar mina preferenser rätt bra.
  • Virkespriserna är superhöga nu men det känns väl lite som att tillgången har börjat vända upp och efterfrågan ned. Så eventuellt kan priserna vara lägre om ett tag. Ni har ju dock ett fullt-ös-medvetslös-tempo vad det verkar så det hjälper kanske inte er. Det kan kanske vara bra att öva på ett mindre projekt först (garderoberna som du nämnde) innan du beställer allt material till köket. MDF verkar inte ha blivit riktigt lika dyrt som som plywood, men jag vet inte vad det kostade tidigare heller. Det GÅR ju också att färdigställa köket senare om man tror att priserna sjunker med tiden, ni har ju lyxen att ha kvar det ursprungliga köket under renoveringen.
  • Jag har svårt att tänka mig att sälja två små begagnade fönster och en glasdörr går "plus minus noll" med en ny domino :D
  • Vi (eller våra inredningsarkitekter snarare) brukar kalla color boarden för mood board och de gör säkert sådana abstrakta fyrfältsvarianter också, men för det allra mesta plockar de ut faktiska produktbilder och organiserar per rum. Samma materialbild (exempelvis golv) återkommer då på flera slides. Då kanske de skapar en slide som heter "kök" och så lägger de in bilder på den blandare och ho de tänkt, de faktiska vitvarorna med tillverkare och modell, en bild på materialet till bänkskiva med titel "bänkskiva" utskrivet och lika skriver golv över golvbilden. Så egentligen det du gjort fast att man gör det lite mer tillämpat och praktiskt. Själva processen är så hektisk, abstrakt och tankekrävande som den är så alla sätt att konkretisera valen på är bra. Det är ju ett arbetsdokument så det är bra att känna att man kan gå tillbaka och ändra i den när man kommer framåt i processen, precis så som du gjort.
  • Om man vill spara lite kan man ju absolut köra på Ikea-stommar och -beslag och sen antingen beställa eller tillverka egna fronter och täcksidor för att få det som man vill ha det. Det är inget fel på det och det är något vi ibland gör i branschen. Ett annat är att försöka använda billigare material fast gå upp i detaljeringsnivå.

EDIT: På tal om Festool-inköp så finns det ett roligt uttryck: "Riktig olycka vore att ens fru säljer ens verktyg till priset man sa att man köpte dem för" ;)
 
  • Gilla
ByggStålis och 3 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Några kommentarer på senaste inläggen:

  • Jag skulle ta bort den tryckimpregnerade regeln, sånt ska man inte ha inbyggt, inomhus. Särskilt om den är av äldre snitt kan det vara riktigt ohälsosamma saker i cocktailen som den impregnerats med.
  • Du är ju dataingenjör, jag tror att du eventuellt kan växa ur Plejd-systemet ganska fort, särskilt som att det har verkat som att du har ett allmänt hemautomatiseringsintresse redan. Jag kommer inte ihåg vilken (öppen!)standard man "ska" köra med om man ska vara riktigt nördig, zigbee eller z-wave eller vad de nu heter. Plejd funkar däremot rätt bra om man främst vill ha något som styr ljus och som "bara funkar" och kan leva med att standarden inte är öppen, vilket passar mina preferenser rätt bra.
  • Virkespriserna är superhöga nu men det känns väl lite som att tillgången har börjat vända upp och efterfrågan ned. Så eventuellt kan priserna vara lägre om ett tag. Ni har ju dock ett fullt-ös-medvetslös-tempo vad det verkar så det hjälper kanske inte er. Det kan kanske vara bra att öva på ett mindre projekt först (garderoberna som du nämnde) innan du beställer allt material till köket. MDF verkar inte ha blivit riktigt lika dyrt som som plywood, men jag vet inte vad det kostade tidigare heller. Det GÅR ju också att färdigställa köket senare om man tror att priserna sjunker med tiden, ni har ju lyxen att ha kvar det ursprungliga köket under renoveringen.
  • Jag har svårt att tänka mig att sälja två små begagnade fönster och en glasdörr går "plus minus noll" med en ny domino :D
  • Vi (eller våra inredningsarkitekter snarare) brukar kalla color boarden för mood board och de gör säkert sådana abstrakta fyrfältsvarianter också, men för det allra mesta plockar de ut faktiska produktbilder och organiserar per rum. Samma materialbild (exempelvis golv) återkommer då på flera slides. Då kanske de skapar en slide som heter "kök" och så lägger de in bilder på den blandare och ho de tänkt, de faktiska vitvarorna med tillverkare och modell, en bild på materialet till bänkskiva med titel "bänkskiva" utskrivet och lika skriver golv över golvbilden. Så egentligen det du gjort fast att man gör det lite mer tillämpat och praktiskt. Själva processen är så hektisk, abstrakt och tankekrävande som den är så alla sätt att konkretisera valen på är bra. Det är ju ett arbetsdokument så det är bra att känna att man kan gå tillbaka och ändra i den när man kommer framåt i processen, precis så som du gjort.
  • Om man vill spara lite kan man ju absolut köra på Ikea-stommar och -beslag och sen antingen beställa eller tillverka egna fronter och täcksidor för att få det som man vill ha det. Det är inget fel på det och det är något vi ibland gör i branschen. Ett annat är att försöka använda billigare material fast gå upp i detaljeringsnivå.

EDIT: På tal om Festool-inköp så finns det ett roligt uttryck: "Riktig olycka vore att ens fru säljer ens verktyg till priset man sa att man köpte dem för" ;)
Kul med utförsliga svar :)
1. Vi ska ta bort de båda tryckimpregnerade reglar.

2. Som ”dataingenjör” (inte riktigt det jag är men..) vet jag att jag kan likväl nå plejdsystemet via MQTT. Finns redan integrationer mot exempelvis homeassistant. Gillar man att koda lite så finns det möjligheter. Så jag ser inte risken som mindre bara för att man väljer zigbee (vilket är skit för övrigt) eller zweave. Jag vill hellre att själva hårdvaran är av bra kvalitet och håller + bara funkar. Sedan kan jag kombinera det med annat. Vi har lite plejd redan nu, och det har ännu inte strulat, responstiden är också imponerande om man jämför med annat jag prövat.

3. Oavsett effekten av den extrema höjning av virkespriser har ändå plywood i vettig kvalitet varit förhållandevis dyrt.

Gällande tempot: hade vi inte gjort dessa ändringar nu, tror jag att det finns en stor chans att de inte blivit av. Man blir för bekväm när man bott in sig för mycket. Sedan får det ta den tid det tar, men det är ju en byggarbetsplats för tillfället, så vi vill ändå känna att det går kontinuerligt framåt. Jag är ju även pappaledig till Januari. Så vill få så mycket som möjligt i skick till dess. Så länge nedervåningen och kök är på plats, så finns det andra projekt som kan ta lite längre tid exempelvis bastun:sweat:

4. Vi fick totalt 8000 för fönster och dörrar (elitfönster) och dominon kostade 10418
(https://www.toolab.se/produkt/Festool-DOMINO-DF-500-Q-Plus-Forbindningsfras-sv-0). Så -2418… so totally worth it :crysmile:

5. Enligt Corey Damen Jenkins är det en skillnad på en color board och en mood board. Som du säger, innehåller en mood board kanske mer produktbilder etc. Det främsta målet med en mood board är att förmedla en ”känsla/vibe/sinnestämnig”. Så man skulle likväl kunna klistrat in en lädersko, luftballong eller en klänning i en mood board för att förmedla ”känslan” i respektive rum. En color board, fokuserar mer på palette och textur, och innehåller därav inte bilder på en ho, men skulle kunna ha en bild på kanske någon matt svart komposit. Lite från en color board flyter ju automatiskt över i en mood board. Men det är men det finns ett värde att ha två separata.

6. Jag tänker att man kanske inte sparar så mycket i längden, spånskivorna går så snabbt sönder. Vi får se hur det blir. Efter taket är nere och avväxlingarna helt planerade, så skall jag sätta mig och räkna lite mer i detalj. Jag har ännu inte hittat var man som privatperson skulle kunna få tag i blum legrabox förutom via köksleverantörer.

:heart::rofl::rofl::heart: Man får se till att hon inte får en anledning att sälja verktygen. Jag ska även försöka involvera henne lite mer. Dock är det ju svårt att få tid tillsammans, när man har två barn.
 
Redigerat:
Kul tråd!
Det är ett rejält projekt ni har tagit er an minst sagt. Vad har ni för tidsram och budget?
 
  • Gilla
Leonardaukea
  • Laddar…
maah maah skrev:
Kul tråd!
Det är ett rejält projekt ni har tagit er an minst sagt. Vad har ni för tidsram och budget?
Tack! Det känns mindre ensamt och mer tryggt såhär. Alltid bra med lite åsikter från andra. Sedan är det ganska skönt att reflektera lite under ”logiska pauser”. Det blir säkert kul att själv gå tillbaka ibland och se hur man tänkt.

Nu till svaret. Idealfallet, är att vi är någorlunda klara med ny layout i Januari. Jag vill att det ska kosta max 800.000sek. Men vi tänker inte göra dumma besparingar i from av materialval som kan förstöra känslan. Man kanske får spara in på ”rätt” saker. Sedan har vi ju ett större antal projekt som ligger och bubblar, det är väl det som är lite roligt också :)
 
Vi hann inte göra så mycket i helgen iom. att jag hjälpe en polare att isolera hans förråd. Det är tjänster och gentjänster och just nu, är man ju i behov av en del tjänster:cool:

Anyhoo, vi kom ner till takpanelen under kvällen. Jag försöker lista ut ett smidigt sätt att riva den. Det blir nog svårt att se reglarna annars. Däremot så ser man ju var de går, genom att följa spikraderna.
Inomhusbyggarbetsplats med öppet tak som visar takpanel och synliga spikrader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusrenovering med öppet tak visande träpanel, ledningar och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oisolerat tak med synliga reglar och spikrader i ett förråd under renovering, med bråte i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ligger massa sågspån och musbajs där emellan. Det bara väller ner så fort man rör i det. Jag funderar på att köpa en sådan -> https://www.clasohlson.com/se/p/31-8822?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=Cj0KCQjw18WKBhCUARIsAFiW7JzfNj-PgUsnIOOAWxwn1ghR5bZZJPGkEz_uynJXVhyi0fqWNXU1EDMaAhBZEALw_wcB
utöver att jag går och sätter lite nät och spacklar igen lite i källaren.

Ett hål i en orange takpanel med sågspån och skräp som väller ur, indikerande renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får se om detta hinner bli av till kommande helg. Vi har dödat 7st hittils men det verkar vara sjukt många som springer runt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Klaugust
  • Laddar…
Idag har vi badat i sågspån. Pro tip -> Använd simglasögon. Det lutar åt att vi hinner riva tillräckligt så att byggfirman kan börja jobba med alla tilltänkta avväxlingar. Det ska bli skönt att få en detaljerad plan. Just nu är jag för sliten för att skriva ett längre inlägg, det blir öl och ostbågar istället. Trevlig helg!
Renoveringsarbete i ett rum med halvt rivna väggar som visar isolering och murbruk, samt verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i rum med träpaneler på väggar och tak, och en gammal dörr som tas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med synliga träbjälkar och sågspån, innan avväxlingsarbeten inleds.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete visas med exponerade bjälkar och sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två personer med skyddsmasker och simglasögon i ett renoveringsobjekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum täckt av sågspån med synliga verktyg och kablar under renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsavfall med sågspån och sönderrivna säckar på ett bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person i skyddsmask river tak med synliga träbjälkar och sågspån i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter ett långt uppehåll från att uppdatera här på byggahus, tänkte jag att det är högtid att berätta lite om vad som har hänt.

• Alla väggar vi ville han ner har nu äntligen rivits. Vi reglade upp med tillfälliga väggar för att få in de stål som konstruktören ville ha HEA200. Renoveringsprojekt med nerrivna väggar och temporära träreglar i ett soligt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


• Stålet och pelarna är på plats. Dock blev det lite förseningar då första försöket såg lite suspekt ut. Blev några vändor med snickaren, svetsaren och konstruktören innan det blev rätt. Detta drog ut på tiden 3 veckor :/

Infästning av stålbalk i byggprojekt med förstärkningsplåtar och bultar synlig bland rivningsavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Infästning av HEA200-stål med kraftiga bultar och plåtar i en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en metallvinkelbeslag använd i byggprojektet, framför suddig inomhusbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillslut blev det såhär:
Stålkonstruktion med HEA200 balk och pelare i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med stålbalkar och tillfälliga väggar i ett rum under ombyggnad, byggmaterial och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med rivna väggar, stålkonstruktioner synliga och byggverktyg utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dvs. lite kraftigare infästning :)

Äntligen, är det öppet och man får en känsla för rummet. Detta gav också möjligheten att kolla hur golven går ihop med laser. Vilket förstås leder till mera arbete. Golven går inte ihop i höjder så om vi skall lägga fiskbensparkett över hela så måste vi riva ner till bjälklaget :( Mera tid + mera pengar verkar ganska standard vid projekt som dessa.

Nu försöker jag lista ut hur man kopplar ur golvvärmen då Rörläggarna har corona (inte allvaröigt)

https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-ur-och-toemma-vattenburen-golvvaermeslang.439893/
 
  • Gilla
BafrinAukea
  • Laddar…
Här kommer lite 3D renderingar för hur vi tänker oss att det kommer att bli. Vi har jobbat lite med stiligtdesign för att komma fram till något som passar oss. Det känns bra att jobba med någon som genuint bryr sig. Vi tog kontakt med honom efter att vi hade sett köket i villa fernström :)

3D-rendering av ett modernt kök med inbyggda vitvaror och en köksö med distinkta ribbor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golv till tak dörrar + en pocket door lösning.

3D-rendering av ett modernt kök med köksö med ribbor, golv-till-tak fönster och matsalsmöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-rendering av ett modernt kök med golv till tak dörrar, köksö med ribbor och en serveringsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Shyssta ribbor på köksön.

3D-rendering av ett modernt kök med träskåp, stenbänkskiva och integrerade handtag, belyst av pendellampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Liten serveringsyta. Vi lutar dock åt vitrinskåp nu istället.

3D-rendering av ett modernt kök med trädetaljer, marmorbänkskiva och parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fina luckor på köksön

3D-rendering av modernt vardagsrum med inbyggd TV-bänk i trä, fiskbensparkett och pendellampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tv bänk i samma stil

3D-rendering av modern interiör med golv-till-tak-dörrar och en stilfull inbyggd förvaringslösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett modernt interiörhörn med golv-till-tak-dörrar och en trästol framför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av en öppen pocket door i ett modernt hem med insyn till ett minimalistiskt kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

garderober i hallen.

Jag har märkt att jag mer frekvent uppdaterar på instagram @hogstupppakullen, men jag skall försöka skärpa mig och skriva längre inlägg här. Det har varit lite mycket med barn, renoveringen och livet i övrigt bara :)
 
  • 3D-rendering av ett modernt kök med stora golvtilltakfönster, köksö med ribbor, och en integrerad serveringsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Klawy och 1 till
  • Laddar…
Köket ser riktigt fint ut !

Vad är tanken med golvet nu ? Riva allt, golvspån och flytspackla upp till jämn nivå ? Eller räcker det med golvspån?
 
  • Gilla
Klawy
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Köket ser riktigt fint ut !

Vad är tanken med golvet nu ? Riva allt, golvspån och flytspackla upp till jämn nivå ? Eller räcker det med golvspån?
Tack @Viktor.J . Det blir nog så att vi river ner till bjälklaget i helgen. Fylla med med lösull (håller möss borta och går snabbt). Vi får sätta golvspån mellan bjälklaget. Sedan golvvärmeslingor (vattenburen) på golvspånet och flytspackla till en jämn nivå. Kanske man får blanda i lite fiber och struntar i armering :)
 
  • Gilla
Klawy
  • Laddar…
Leonardaukea Leonardaukea skrev:
Tack @Viktor.J . Det blir nog så att vi river ner till bjälklaget i helgen. Fylla med med lösull (håller möss borta och går snabbt). Vi får sätta golvspån mellan bjälklaget. Sedan golvvärmeslingor (vattenburen) på golvspånet och flytspackla till en jämn nivå. Kanske man får blanda i lite fiber och struntar i armering :)
Intressant ! När jag la nytt golv i vårt hus så velade jag men valde bort fiskbenen p.g.a. kostnad då det ställer så mycket högre krav på underlag och hantverk. Men nu har jag nästan börjat ångra mig. Det är så snyggt. Spännande att se hur det blir för er !
 
  • Gilla
Klawy
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Intressant ! När jag la nytt golv i vårt hus så velade jag men valde bort fiskbenen p.g.a. kostnad då det ställer så mycket högre krav på underlag och hantverk. Men nu har jag nästan börjat ångra mig. Det är så snyggt. Spännande att se hur det blir för er !
ja, vi hoppas det blir bra. Vi var nog för naiva att förstå vad det skulle innebära i form av hantverk och kostnad. Golvet står redan i garaget så det är ingen återvändo :)
 
  • Gilla
JllMMY och 1 till
  • Laddar…
Leonardaukea Leonardaukea skrev:
ja, vi hoppas det blir bra. Vi var nog för naiva att förstå vad det skulle innebära i form av hantverk och kostnad. Golvet står redan i garaget så det är ingen återvändo :)
haha rätta takter. Om man inte tillät sig att vara naiv så hade ingenting blivit gjort ! Gör ni det själva eller tar ni in hjälp ? Kommer ni behöva hyvla ner bjälklagret för att inte tappa takhöjd ? Tänker att 22mm golvspån + plytspackel för vattenburen golvvärme + golv bygger en del.
 
  • Gilla
Klawy
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
haha rätta takter. Om man inte tillät sig att vara naiv så hade ingenting blivit gjort ! Gör ni det själva eller tar ni in hjälp ? Kommer ni behöva hyvla ner bjälklagret för att inte tappa takhöjd ? Tänker att 22mm golvspån + plytspackel för vattenburen golvvärme + golv bygger en del.
Det stämmer, man måste ha lite ”det löser sig” attityd, annars börjar man gråta.

jag hoppas verkligen inte behöva hyvla. Iom att golvspånet reglas mellan bjälklaget, så bygger det inte. Sedan kommer golvärmen och flytspackel måste vara mins 8mm över slangarna. Och golvet är 14 mm. Det är lite blandat. Jag tar inte folk för att det ska bli gjort inom rimlig tid och när det är moment som är effektivare med proffs. Exempelvis, jag kommer inte att flytspacka själv, de kommer med en bil. Men jag kan sätta dit slingorna och spånskivor
 
  • Gilla
Klawy
  • Laddar…
Leonardaukea Leonardaukea skrev:
Det stämmer, man måste ha lite ”det löser sig” attityd, annars börjar man gråta.

jag hoppas verkligen inte behöva hyvla. Iom att golvspånet reglas mellan bjälklaget, så bygger det inte. Sedan kommer golvärmen och flytspackel måste vara mins 8mm över slangarna. Och golvet är 14 mm. Det är lite blandat. Jag tar inte folk för att det ska bli gjort inom rimlig tid och när det är moment som är effektivare med proffs. Exempelvis, jag kommer inte att flytspacka själv, de kommer med en bil. Men jag kan sätta dit slingorna och spånskivor
Då förstår jag, hoppas avstånd mellan bjälklaget är jämnt då så det inte blir att figursåga varje skiva. Blir intressant att följa utvecklingen av huset !
 
  • Gilla
Klawy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.