Hej!

Jag fick precis en fråga från en kille på ett forum där jag ställde lite frågor om min BRF. Min BRF är byggd 2012 och husen ser ut som bild nedan.

Vad kan man se är det stående/liggande träfasad. Fick fick frågan om;

"
En sak att ha i åtanke är fasaderna. Jag bor i en BRF med lägenheter byggda 2009. Vi har de senaste fem åren haft en juridisk tvist om våra enstegstätade fasader som släpper in fukt och nådde till slut en förlikning med företaget som byggde husen. Googla för mer information. Vi nådde hur som en förlikning och har spenderat snart ett år med att byta ut fuktskadade fasader på tre stycken 11-våningshus. Kostnaden har så klart varit astronomisk men tack vare förlikningen har vi klarat det ekonomiskt utan nya absurda lån.

Andra föreningar har inte tvistat om detta eller ens undersökt saken. Det är en tickande bomb och något du absolut bör kolla upp."


Så givetvis började man google runt, och det jag fann var bilden "ensteg" nedan.

Som sagt, jag är enorm amatör, men tolkningen jag gör är att detta är när man sätter putsen direkt på cellplast (med andra ord frigolit) och inte har någon träfasad?

Tänker mest om jag ska kontakta våran BRF för att höra. Men jag tänker att jag kanske låter som en idiot ;)

Väldigt tacksam för svar.

/En som har bostadsrätt för att slippa sådana här problem :)
 
  • Vit träfasad på radhus med balkonger, takpannor och bilar framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jämförelse av utdömd enstegstätad fasadkonstruktion och modifierad konstruktion med minerullisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
En enstegstätad fasad saknar luftspalt. En luftspalt gör ju att en vägg som utsätts för lite fukt av nån anledning har en chans att torka ut. Skippar man luftspalten så är risken för mögel o andra problem som kommer av vatten hög.
 
B BSOD skrev:
En enstegstätad fasad saknar luftspalt. En luftspalt gör ju att en vägg som utsätts för lite fukt av nån anledning har en chans att torka ut. Skippar man luftspalten så är risken för mögel o andra problem som kommer av vatten hög.
Okej. Så egentligen spelar det ingen roll om det är trä eller puts ytterst på fasaden, det är avsaknaden av luftspalt som är problemet?

Är det något man bör vara orolig för? Huset är som sagt byggt 2012.
 
Eftersom 10-årsgränsen snart nås är det ju viktigt att kolla upp hur fasaden är konstruerad.
 
B
M Mihdrin skrev:
Okej. Så egentligen spelar det ingen roll om det är trä eller puts ytterst på fasaden, det är avsaknaden av luftspalt som är problemet?

Är det något man bör vara orolig för? Huset är som sagt byggt 2012.
Ja det bör man vara orolig för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.