Dannnnnnne
en fundering: Om du kopplar in 3 av dessa så drar de ju drygt 5A var. Om de går på samma grupp behöver den då vara avsäkrad med 16 A och du får kanske inte så mycket över på den fasen beroende på huvudsäkring.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vad står det på den säkring som går till uttaget/uttagen i ditt garage som du tänkt använda?

(1250+1000+1000W)/230V=14A
Vanlig säkringsstorlek till uttag är 10A
Om du har porslinssäkringar tål de visseligen mer en kortare tid men om du verkligen behöver alla 3 elementen och det blir riktigt kallt kommer de ju inte gå en kortare tid utan kontinueligt. Har du då 10A säkring så går den och det blir kallt i garaget...
 
Som sagt, för hög effekt om alla skall gå på samma säkring. Du kan inte "förlänga" kabelön på något godkänt sätt. Det går iofs att använda en skarvkabel. Men ddet är inte lysande att ha så hög effekt kontinuerligt genom en skarvkabel. Det mest korrekta här är nog att installera nya fast inkopplade uttag vid elementen. Eller möjligen att byta kabeln i elementet mot en längre.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Dannnnnnne
Liten uppdatering, det är 10A säkring till uttagen i garaget så jag får dra nytt från fasadmätarskåpet.
Nu dyker en annan fundering upp istället, är det vettigare att investera i en luft luft värmepump?
Som jag förstår det så är ju det billigare i drift men dyrare i inköp,finns det andra för och nackdelar?
 
Fördelar:
billigare än el i drift
Innedel kan monteras högt upp och tar inte värdefull väggyta i anspråk på det sätt radiatorer gör

Nackdelar:
Att installera och serva kan/får man inte göra själv pga att det är köldmedie i dem.
De låter.
De går nog sönder före en elradiator gör det då de är mer komplicerade.
De ger inte speciellt mycket besparing de dagar det är rejäla minusgrader ute.

Ett val beror ju på ditt syfte och förutsättningar. Hur kalla vintrar är det där du bor? vill du ha 20grader i garaget året om eller kan lägre temp tolereras när det är kallt ute?
Om du har vattenburen värme i huset kan ju en kulvert mellan hus och garage +vattenradiatorer vara en ide.
 
Dannnnnnne
Jag är nöjd med frostfritt i garaget.
Kulvert mellan hus och garage är inget alternativ så det står emellan olika el alternativ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.