Jag har 4 st global.. Visst är det en hype om dom, men jag tycker att dom är bra, och framförallt snygga! Visst, är man student så kan man ju värdera andra knivar, men har man renoverat köket för en massa pengar så vill man väl inte att det ska ligga massa plastsladder på diskbänken? Jag är grymt nöjd med mina global ialla fall!
 
Har en del Anders Petter men tyckte
inte det va så mycket dyrare än
andra likvärdiga fabrikat.
Men skit finns det ju lite överallt.
Vassa blev dom ivarjefall ;)

Mvh Putte
 
wurstuck har jag på jobbet helt undrerbara sabatier har jag hemma sådär knivar numera så ska byta upp mig hemma till wurstuck tror jag
 
Har inga problem med Ap-produkterna hemma.
Och det känns som att jag har en 3000kr
kniv när jag skär mina tomater minst ;).

Mvh Putte
 
Hemmakatten
Med fina knivar handlar det nog just om: "men har man renoverat köket för en massa pengar så vill man väl inte att det ska ligga massa plastsladder på diskbänken".

Är man inte professionell kock ser jagingen som helst anledning till att ha dessa knivar, framförfallt eftersom de inte verkar slipas regelbundet - eller inte alls!

Nej, en schyst kniv, för en rimlig peng, som man sköter, dvs, ej maskindiskar, använder brynstål varje vecka och lämnar in på slipning nån gång per år är mer än tillräckligt.

En liten skalkniv, en japankniv (eller en mindre kockkniv) coh en stor kockkniv är vad man behöver. Allt annat är överkurs (eller om man är extremt intresserad) som tex filékniv för fisk och kött, trancherkniv mm mm.
 
:) :) :) jag borde egentligen inte yttra mig eftersom jag avskyr allt köksarbete och undviker det i görligaste mån. Men vad jag vårdar - är mina knivar (okänt märke - visst ngn företagsjulklapp för många år sedan) och med ett tjugotal kolstålsslipningar de få gånger jag plockar fram dem (skär ju nån tomat då och då och så naturligtvis kanten på den gamla osten).

Kan inte fatta att knivarna skulle bli vassare bara för att man lämnar in dem ...
 
Om du köper globalknivar så betalar du mycket för märket och lite för kniv. Det finns en hel del andra märken som man får mer "kniv" för pengarna. Mac, Satake, Viktorinox och mitt favoritmärke Tojiro. Om man ska ha en riktigt bra kockkniv rekommenderar jag denna. Kockkniv F332 Gyoto
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.