Min dotter har väldig klåda och vi har testat allt, på vårdcentralen sa dom att det kanske va skabb, och vi behandlade mot det.

Nu hittade jag ett väldigt litet djur på min arm, under klockan. Den är mindre än 1 mm.

Kan detta vara en vägglus?
 
  • Litet brunaktigt insekt på en ljus yta, eventuellt en vägglus, mindre än 1 mm stor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Ja
 
B Bozzen skrev:
Ja
Gissar du eller är du ganska säker på att det är vägglöss?
 
Düsseldorff
Mycket tveksam till att det där är en vägglus. Lössen har tre par ben och ett par antenner, vilket i och för sig stämmer med din bild. Lössens antenner är dock kortare och tunnare än benen, vilket inte stämmer. Dessutom sitter lössens benpar längre fram på kroppen än på din bild. Sen har den fel form och färg också.
 
Pelleplutt78
Tycket snarare att det ser ut som en juvenil fästing...
 
  • En närbild av en juvenil fästing på huden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Mycket tveksam till att det där är en vägglus. Lössen har tre par ben och ett par antenner, vilket i och för sig stämmer med din bild. Lössens antenner är dock kortare och tunnare än benen, vilket inte stämmer. Dessutom sitter lössens benpar längre fram på kroppen än på din bild. Sen har den fel form och färg också.
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Mycket tveksam till att det där är en vägglus. Lössen har tre par ben och ett par antenner, vilket i och för sig stämmer med din bild. Lössens antenner är dock kortare och tunnare än benen, vilket inte stämmer. Dessutom sitter lössens benpar längre fram på kroppen än på din bild. Sen har den fel form och färg också.
Tack för ditt svar!
Det låter som du har bra koll, jag tyckte oxå det såg lite annorlunda ut, men om man ser på bifogad bild så är det ändå ganska likt.
Lägger med andra ok bilden jag lyckades ta med
 
  • Närbild av en brunsvart vägglus mot en ljus bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En insekt på en texturerad vit vägg med synliga spår och ojämnheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
J Jogor skrev:
Gissar du eller är du ganska säker på att det är vägglöss?
Så likt som det där är skulle jag ta de för löss tills man blir helt överbevisad
 
En liten uppdatering.
Jag skickade bilderna till Länsförsäkringar skadedjur och dom trodde inte heller att det va vägglöss, utan mer troligt något kvalster och frågade om vi hade djur hemma.
Eftersom vi har en hamster så började jag googla på olika saker som kunde finnas och kom över Röda Hönskvalster.

Och det är nog garanterat detta.
lägger med en bild från Wikipedia och en bild som jag har lyckats ta.
Det verkar bara finnas i min dotters rum och jag har spenderat hela helgen med att sanera..
 
  • Bild på en misstänkt Röd Hönskvalster på vit yta, från en sanering av skadedjur i hemmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett rödaktigt kvalster mot vit bakgrund, misstänkt vara Röda Hönskvalster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Det skulle ju förstås förklara din dotters klåda. Men hönskvalster förekommer normalt hos fjäderfän. Var kommer hamstern ifrån?
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det skulle ju förstås förklara din dotters klåda. Men hönskvalster förekommer normalt hos fjäderfän. Var kommer hamstern ifrån?
Hamstern kommer ju från en djuraffär.
Men allt stämmer in på det.
Köptes för ungefär 2 månader sedan, min dotter har haft klåda runt 1 månad.

Och om man googlar Hamster och hönskvalster så verkar det vara väldigt många som har haft problem med det.

Min dotter säger även att det kliar mindre och vi ser inga nya utslag efter allt är tvättat, rengjort och hamster med bur är borta från hennes rum.

Röda hönskvalster kan leva länge utan fågelblod, men kan inte föröka sig om jag fattar rätt, men känns väldigt konstigt hur så många kvalster kan ha kommit in med hamstern..
 
Hur ser betten ut? Vägglöss brukar ge bett i form av tre bett i rad, som ser ut som myggbett. Om det är "generell klåda" utan tydliga bett skulle jag säga att vägglössen är oskyldiga utan det är något annat.

A_1218_bedbug_bites_MY8B9Y.2e16d0ba.fill-920x613-1200x900.jpg
 
Düsseldorff
J Jogor skrev:
Hamstern kommer ju från en djuraffär.
Men allt stämmer in på det.
Köptes för ungefär 2 månader sedan, min dotter har haft klåda runt 1 månad.

Och om man googlar Hamster och hönskvalster så verkar det vara väldigt många som har haft problem med det.

Min dotter säger även att det kliar mindre och vi ser inga nya utslag efter allt är tvättat, rengjort och hamster med bur är borta från hennes rum.

Röda hönskvalster kan leva länge utan fågelblod, men kan inte föröka sig om jag fattar rätt, men känns väldigt konstigt hur så många kvalster kan ha kommit in med hamstern..
Om djuraffären har problem med hönskvalster är det väl inte helt otänkbart att de kan följa med hö, halm, spån etc som man köper därifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.