P Pontus Berg skrev:
Visst var det du som skulle bygga badrum och undrade om hur man gjorde ett regelsystem som funkade? Fick du till det?

Gjorde om golvet i köket :)
Blev jätte bra :D
 
  • Gilla
Anorlunda och 1 till
  • Laddar…
T Toneey skrev:
Gjorde om golvet i köket :)
Blev jätte bra :D
Vi lade på nytt golv över det gamla i köpet. Ett med rejäl slipyta så man kan slipa om. Men det var tydligen tungt, så vi gick hängmatta. Blev tvungen att skjuta in en stålbalk i källaren för att hålla emot.
 
  • Gilla
Anorlunda
  • Laddar…
P Pontus Berg skrev:
Vi lade på nytt golv över det gamla i köpet. Ett med rejäl slipyta så man kan slipa om. Men det var tydligen tungt, så vi gick hängmatta. Blev tvungen att skjuta in en stålbalk i källaren för att hålla emot.
Ojda ja det är knepiga hus.
Drar ni om all el eftersom? :D
 
  • Gilla
Anorlunda
  • Laddar…
T Toneey skrev:
Ojda ja det är knepiga hus.
Drar ni om all el eftersom? :D
Jag lät dra om i nya köket, badrummet och hallen. Och när jag byggde rum på övervåningen. Men jag har inte dragit om generellt.
 
Okej drog ni nytt el i innertaket eller? :)
 
  • Gilla
Anorlunda
  • Laddar…
T Toneey skrev:
Okej drog ni nytt el i innertaket eller? :)
Hade folk som gjorde den delen så jag vet faktiskt inte hur dom gjorde det.
 
  • Gilla
Anorlunda
  • Laddar…
T Thullen skrev:
Jag har för avsikt att scanna in all dokumentation jag har på vårt hus (därifrån bilderna i tråden kommer) men jag har inte haft tid till det än. Vi fick en hel knippe originaldokumentation när vi köpte huset.
Hej, hittar denna tråd när jag nu håller på med diverse renoveringar av mitt elementhus från 1974. Har du konstruktionsritningar att dela med dig av? Gäller framförallt väggen mellan kök och vardagsrum som jag är intresserad av att ta ner.

Den är reglad cc 30.

Tack,
Ylva
 
Redigerat:
T
A alacs skrev:
Hej, hittar denna tråd när jag nu håller på med diverse renoveringar av mitt elementhus från 1974. Har du konstruktionsritningar att dela med dig av? Gäller framförallt väggen mellan kök och vardagsrum som jag är intresserad av att ta ner.

Den är reglad cc 30.

Tack,
Ylva
Jag har lite konstruktionsritningar, men de är för mitt hus från - 62 och jag tror väggelementen skiljer lite åt mot 70-talshusen.
Jag har inga reglar alls i mina innerväggar, utan det är likadana 20 cm breda väggelementen som resten av huset är byggt med, men de är 10cm tjocka istället för 20cm.
Jag har lagt upp en del bilder i min tråd om vårt badrum, där kanske du kan hitta något?
https://www.byggahus.se/forum/threads/badrum-i-mockfjaerds-elementhus-1962.290884/
 
  • Gilla
Anorlunda
  • Laddar…
T Thullen skrev:
Jag har lite konstruktionsritningar, men de är för mitt hus från - 62 och jag tror väggelementen skiljer lite åt mot 70-talshusen.
Jag har inga reglar alls i mina innerväggar, utan det är likadana 20 cm breda väggelementen som resten av huset är byggt med, men de är 10cm tjocka istället för 20cm.
Jag har lagt upp en del bilder i min tråd om vårt badrum, där kanske du kan hitta något?
[länk]
såhär ser min vägg ut när masonitskivan är bortplockad. Spånskiva innerst på andra sidan.
 
  • Avklädd vägg med reglar synliga, en stege framför och spånskiva bakom reglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A alacs skrev:
såhär ser min vägg ut när masonitskivan är bortplockad. Spånskiva innerst på andra sidan.
det där ser inte ut som en elementhus vägg, dom ser mer ut som bifogad bild. Kanske är ett modernare hus. Bilden är från ett hus byggt 71. Reglarna är mycket grövre på din bild och elen brukar inte ser ut så. Har huset renoverats?
 
  • Inväggsexponering med tjockare reglar och äldre elektriska installationer under renovering, stege till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anorlunda och 1 till
  • Laddar…
Sammy_j Sammy_j skrev:
det där ser inte ut som en elementhus vägg, dom ser mer ut som bifogad bild. Kanske är ett modernare hus. Bilden är från ett hus byggt 71. Reglarna är mycket grövre på din bild och elen brukar inte ser ut så. Har huset renoverats?
nej det tror jag inte. Väggen finns med på ritningen. Så som jag förstått hände ngt 1973, det kan ju vara då man gjorde om tex innerväggar. Har ”kasetter” i bjälklaget mellan entréplan och övervåningen. Saknar källare.
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
T
Nä det där ser inte ut som en elementhus-vägg, mig veterligen användes inte sådana eldosor heller, det där ser ut att vara en efterkonstruktion.
Ser ut som VP-rören är märkta, finns datummärkning på dem för att utröna när de sattes in kanske?
 
  • Gilla
Chr3 och 1 till
  • Laddar…
T Thullen skrev:
Nä det där ser inte ut som en elementhus-vägg, mig veterligen användes inte sådana eldosor heller, det där ser ut att vara en efterkonstruktion.
Ser ut som VP-rören är märkta, finns datummärkning på dem för att utröna när de sattes in kanske?
Det står Davinyl 16-325 och efter symbolerna 94 36
 
  • Vit rörledning med text och symboler, inklusive "Davinyl 16-325," mot en beige vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anorlunda
  • Laddar…
T
Ok.
Det kan ju va en originalvägg och att de på 70-talet gjorde om hur de byggde innerväggar så jag ska inte svära på att det är en efterkonstruktion.
Jag är mest insatt i hur de tidiga 60-talshusen ser ut eftersom det är ett sånt jag bor i :)
 
  • Gilla
Anorlunda och 1 till
  • Laddar…
A alacs skrev:
såhär ser min vägg ut när masonitskivan är bortplockad. Spånskiva innerst på andra sidan.
Som flera andra sagt så är det en klassisk regelvägg - alltså inte en vägg bygd med element. Jag håller också med @Thullen om att dosorna ser påtagligt mycket nyare ut än det intervall där Elementhus fanns.

Om du säger att väggen finns på ritningen så måste det vara så att den plockats ner och sedan återställts.

/Pontus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.