P
B BSOD skrev:
Ja det blir inte kondens på en radiatorkrets. Blir det kondens på brödrosten om den står i skåpet sommartid? Du måste ner i ca 15c eller kallare för att riskera kondens (ja, förenklat beror på temp och rh utomhus, men elementen är ju inte kallare än inomhustemperaturen).

Kall luft stiger. En vvx vill man alltid ha i motströmsförhållande för att få bra effekt. Det innebär att övre delen i ett rätt kopplat element ska vara varmare än botten för att nå denna effekt.

Kopplar man fel får man ut mindre effekt eller måste ha högre temp till element för att uppnå samma effekt.
Jo, det stämmer väl. Har för mig rekommendationen jag en gång fick kall/varmvatten, att placera kallvattenröret nederst.

Returen på elementen dras av cirkpump eller självdrag. Och är kopplade på nedre utloppet på elementen. Eller hur?
Högsta punkt bör ha luftnings möjlighet, eller hur? Hela rörsystemet bör luta minimalt, att luft inuti rör sig automatiskt högsta punkt, eller?
 
B BSOD skrev:
Blir det kondens på brödrosten om den står i skåpet sommartid?
???
 
B
P Psykoppout skrev:
Jo, det stämmer väl. Har för mig rekommendationen jag en gång fick kall/varmvatten, att placera kallvattenröret nederst.

Returen på elementen dras av cirkpump eller självdrag. Och är kopplade på nedre utloppet på elementen. Eller hur?
Högsta punkt bör ha luftnings möjlighet, eller hur? Hela rörsystemet bör luta minimalt, att luft inuti rör sig automatiskt högsta punkt, eller?
Det är ju ditt system, du har väl koll på om du har cirkpump eller självcirkulation?

Anslutningen på elementet kan ske på olika ställen beroende på modell. Finns vissa som har två anslutningar i botten, andra kan anslutas från sidan.

Alla element jag har sett har luftningsmöjlighet i ovankant.

Lutningar på rör blir faktiskt inte så noga om man har cirkpump och kan trycka på med den, men man bör ju undvika lokala högpunkter som inte kan luftas.

Luft löses i vattnet, så förr eller senare tar sig luften till en högpunkt, om man bara får igång en svag cirkulation.
 
  • Gilla
Kalle91
  • Laddar…
Ja det finns många typer av anslutningar. Våra från början av 70 talet har bara en större anslutning i botten, så visst är det väldigt olika.
 
Det är ett en rörssystem va?
 
Ja det stämmer, det är ettrörssystem,
De kallas tydligen ”etthålsradiator”
 
Kalle91 Kalle91 skrev:
Har jag förstått det rätt...
- Vatten kommer in från vänster rör (tillopp)
- Går vidare genom ventilhuset/termostaten
- Om termostaten är stängd = inget vatten in till radiator
- om radiator öppen = går in vatten till radiator.


Vilket betyder...
Om tilloppsröret till vänster just nu är smått varmt när jag placerar handen på det, ända fram till termostaten.

Vattnet som kommer ut från luftventilen är kall..

Returerröret är kallt...

Måste väl vara ventilhuset som krånglar? Eller luft i elementet ? Hittar ingen annan slutsats. I början när röret var helt kallt så kanske det var luft högre upp som sedan smugit sig ner.
Ja, jag tror du skall försöka motionera ventilen mer och se till att den är öppen. Får du inte igång cirkulationen då, kan du testa att pressa vatten i systemet via påfyllningen.
Stäng alla termostater och se till att du har fri passage till dessa radiatorer. Fyll på vatten och låt vattentrycket pressa bort luften. Släpp ut överflödigt vatten vid en avtappningsventil eller släpp en returkoppling någonstans om du inte har en avtappning.
Så gör man får att lufta en nyinstallerad golvvärmeslinga. Det gäller bara att ha tungan rätt i mun och öppna och stänga på rätt ställen… Se till att du inte får för högt tryck i systemet bara.
 
Pumpen lär ge klart bättre flöde än du får på det sättet.
 
D Daniel 109 skrev:
Pumpen lär ge klart bättre flöde än du får på det sättet.
Nej, sitter det ”fast” får inte pumpen vatten någonstans att trycka på och då slirar den bara.
 
Jag tyckte det såg ut som piggen gick väldigt lätt fram och tillbaka, kanske sitter själva ventilen innanför fast iallafall?
 
  • Gilla
patriklarsson
  • Laddar…
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Nej, sitter det ”fast” får inte pumpen vatten någonstans att trycka på och då slirar den bara.
Va? Finns det vatten i pumpen så pumpar den.
 
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Nej, sitter det ”fast” får inte pumpen vatten någonstans att trycka på och då slirar den bara.
En pump skapar ett tryck. Beroende på flödet så slirar den alltid mer eller mindre.
 
Det är något av en definitionsfråga. Många pumpar skapar snarare ett flöde. Men sanningen ligger någonstans på skalan där i mellan. Lite olika beroende på pumptyp.
 
D Daniel 109 skrev:
Va? Finns det vatten i pumpen så pumpar den.
D Daniel 109 skrev:
Va? Finns det vatten i pumpen så pumpar den.
Luft komprimeras, skapar ett motstånd och fungerar som en fjäder. Är det för mycket luft (som det kan vara när slingan varit helt tom) är det svårt att få snurr med bara en pump.

Men, jag tror fortfarande att ventilkäglan skall tryckas in mer än video visar och att det är problemet.
 
Ja, om du har luft i pumpen. Men det är ju inte fallet här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.