Tog bort ett 80-tals-valv och hittade nån form av ägg i glasfibern.
Det var som att vara med i ägg-scenen i Alien-filmen.

Vilket djur lägger såna här ägg?
  • I konsistensen som en spröd glass-strut ungefär.
  • Popcornstorlek.
  • Klibbiga åtminstone underst
  • I ena fallet i en håla i isoleringen, i det andra fallet fästa mot en bräda under en isoleringsbit.
  • Många fästa tillsammans i nån slags klase.

Hittade också vad jag tror är en långsprötad silverfisk, men det är väl inte den som lägger såna stora ägg gissar jag? I övrigt inga livstecken.

Blev plötsligt väldigt sugen på att inte ha någon isolering här när jag återställer.

En hand som pekar på en klase av okända, spröda äggliknande föremål i glasfiberisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Popcornstora, klibbiga äggliknande objekt i klase, inbäddade i glasfiberisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brunt, klibbigt kluster likt ägg fäst i gulaktig glasfiberisolering med håligheter och trä i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Popcornstora, spröda och klibbiga äggliknande föremål fästade vid en träbräda intill isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det slog mig att det kanske snarare är någon form av bo, än ägg.
Men frågan kvarstår, vem är det som bygger bon av den här typen.
 
Rester av gammalt getingbo? Bålgeting kanske?
 
Düsseldorff
Äggen vettefan men en långsprötad silverfisk har du definitivt på bild 2.
 
Jag hade början på något liknande i en sovsäck i garaget. Tror det var någon slags bin som börjat bygga men avbrutit, en död drönare fanns där. Var som att de byggt bo av kexchoklad, gick att tvätta bort i maskin.
 
Solitärbin?
 
Bin var en bra gissning, det ledde mig vidare till humlor.
För något år sen var det ett enormt surrande av humlor som gärna ville bo på ett annat ställe i huset.
Jag hittar liknande bilder på humlebon.

Vi säger case closed och nöjer oss med att det är ett gammalt bi- eller humlebo.
Det ger mig mer nattro än om det skulle varit något som äter hus eller människor.

Tack för spånandet.

Gamla humlebo med klotformade strukturer bland mossa och gräs, tecken på tidigare humleaktivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.