Jag har fått beställning på en ekport till ett hus byggt 1912. En dubbelport med speglar nedtill och glas upptill och ett stort spröjsat fönster ovanför i samma karm. Den skall se ut som på originalritningen och följa den gamla stilen. Originalporten är försvunnen men profiler och detaljer skall enligt utsago ha sett ut som på en inre port som finns kvar i original.
Samtidigt vill ägaren ha bättre isoleringsvärde och bättre tätningar än en dåtida port skulle ha haft. Han talade också om att han vill ha en "aluminiumplåt på insidan så den inte börjar hänga".

Jag har funderat ut en lösning med moderna tätningar i en grov karm av 1910-talsmodell. Jag funderar också på att göra ramen litet tjockare till exempel 42mm och sätta en tunn aluminiumfolieklädd polyuretanskiva bakom speglarna på insidan och täcka med ekpanel på insidan för att få bättre isolering och dubbelt värmeglas i dörrarna i stället för det gamla enkelglaset. Om den där aluminiumplåten verkligen skall vara där hamnar den då bakom panelen. Det blir i så fall väldigt tunga portar.

Nu hoppas jag att forumets erfarna portsnickare kan ge mig litet tips och råd!
Jag har snickrat spegeldörrar och jag har snickrat en dubbelport med glas upptill men ek är ett material som jag inte har någon erfarenhet av.
 
Jasså är det så man gör...

Sista budet är kunden backade några steg.
Innan han anförtror mig projektet vill han fara till Gamlakarleby och ta en närmare titt på en liknande men något enklare port i furu som jag har gjort. Sedan får vi se vem som får uppdraget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.