Räcker det att gräva ner slangarna 50cm, det måste hålla för att köras över med bilar, och även för traktor och lastbil (slamtömning)

Vad tror ni?

Tacksam för svar
 
För att förtydliga, placeringen är rakt under min grusade uppfart till huset.

Finns det risk att slangarna deformeras eller blir skadade på något sätt?
 
Själva slangarna är absolut inget problem att ha på det djupet.

Jag har själv själva borrhålet mitt på min asfaltsuppfart och det var nog lite mindre än 50cm till berget där så även mitt hål är väldigt grunt. Var lite nervös när en lastbil körde upp med däcket ovanför men det höll som tur var. Har inte asfalterat om de hål som behövdes tas upp än heller. Dock behöver du inte vara orolig alls för själva slangarna, men själva hålet och de kopplingar som sätts där är ju lite mer känsliga och man vill helst ha de lite djupare. I alla fall känns det så själv, de som borrade tyckte inte det var något problem.
 
Brunnsborraren ska gräva in slangen imorgon, han sa att 50cm räcker, och jag blev väl lite tveksam
Det är bara grus/jord under så det finns inga hinder för att gräva djupare.
 
  • Gilla
Manges69
  • Laddar…
B
R Rhudoc skrev:
Brunnsborraren ska gräva in slangen imorgon, han sa att 50cm räcker, och jag blev väl lite tveksam
Det är bara grus/jord under så det finns inga hinder för att gräva djupare.
Men då skulle jag lägga den på samma djup som kollektorn i en jordvärmranläggning ligger på (närmare 1m?), annars kommer den ju inte ta upp värme så bra sista metrarna.

Finns det inga hinder att lägga den på rätt djup så borde den ju ligga på rätt djup kan jag ju tycka.

Dessutom kan jag tycka det är bra att lägga lite djupare, ifall man ska gräva i framtiden för fiber eller el, så är risken mindre för att nån gräver av den...
 
Tack för svaren, den blev nergrävd 80 cm istället
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.