Har du testat att stänga övriga element och köra pumpen på max? Det borde kunna trycka ner luten till elementet.
 
D Daniel 109 skrev:
Har du testat att stänga övriga element och köra pumpen på max? Det borde kunna trycka ner luten till elementet.
Godmorgon Daniel. Har planerat testa det idag. Återkommer med resultat :)
 
P
L Larsa_87 skrev:
Vad är det som du har gjort? Bytt pump eller kopplat om rör? Det snurrar hursom åt fel håll. De blåmarkerade rören ska vara varma (tillopp) och de rördmarkerade ska vara kalla(retur).
Dras inte varmvattnet på returen? Tillopp?
 
P Psykoppout skrev:
Dras inte varmvattnet på returen? Tillopp?
Har jag förstått det rätt...
- Vatten kommer in från vänster rör (tillopp)
- Går vidare genom ventilhuset/termostaten
- Om termostaten är stängd = inget vatten in till radiator
- om radiator öppen = går in vatten till radiator.


Vilket betyder...
Om tilloppsröret till vänster just nu är smått varmt när jag placerar handen på det, ända fram till termostaten.

Vattnet som kommer ut från luftventilen är kall..

Returerröret är kallt...

Måste väl vara ventilhuset som krånglar? Eller luft i elementet ? Hittar ingen annan slutsats. I början när röret var helt kallt så kanske det var luft högre upp som sedan smugit sig ner.
 
  • Ett uppvärmt radiator med termostat och tillopps- och returrör mot en träpanelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med radiator, tilloppsrör och termostat, misstänkt luftproblem eller trasig ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kalle91 Kalle91 skrev:
Har jag förstått det rätt...
- Vatten kommer in från vänster rör (tillopp)
- Går vidare genom ventilhuset/termostaten
- Om termostaten är stängd = inget vatten in till radiator
- om radiator öppen = går in vatten till radiator.


Vilket betyder...
Om tilloppsröret till vänster just nu är smått varmt när jag placerar handen på det, ända fram till termostaten.

Vattnet som kommer ut från luftventilen är kall..

Returerröret är kallt...

Måste väl vara ventilhuset som krånglar? Eller luft i elementet ? Hittar ingen annan slutsats. I början när röret var helt kallt så kanske det var luft högre upp som sedan smugit sig ner.
Vet inte hur kallt det är hos dig men det är väldigt svårt att felsöka när det är en bra bit över nollan ute. Kan myclet väl vara så att det funkar som det ska nu. Termostaten bromsar om det är varmt i rummet och släpper på lite varmt vatten, returen är kallare för att radiatorn har släppt ifrån sig lite värme till rummet.
 
D Daniel 109 skrev:
Fjädrar den ut när man trycker i. Den så finns det ingen anledning att trycka mer.
Även om elementet är kopplad åt fel håll borde det bli flöde.
Varför inte? Käglan i kan fortf sitta fast i stängt läge?
 
Interiör med radiator och markerad strypventil eller flödesventil under locket, pil visar ventilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På din bild som jag markerat med svart pil . Under locket sitter det en strypventil eller flödesventil vet inte vad de heter på fackspråk . Jag fick plugg i dessa på 2 element i källaren som jag fick åtgärda genom att . Skruva lös pluggen och skruva ut strypventilen som sitter under pluggen nästan helt (sitter ett vanligt spår i den som man skruvar med skruvmejsel) På mitt ena element var jag tvungen att skruva lös strypventilen helt för att få liv i elementet . Men då sprutar det vatten så då måste du vara snabb och ha något kärl som du kan samla upp vattnet i och stänga cirkpumpen
Denna ventil finns för att man ska kunna justera in retur temp från varje element. Googla returventil ,så hittar du på nätet . Ev kan några andra element ha retur ventilen öppen för mkt så att dina 2 element inte får något varmvatten. Det är viktigt att hela systemet är rätt injusterat så att du får rätt flöde och returtemp på alla element
 
Redigerat:
P
Kalle91 Kalle91 skrev:
Smått förvirrad. När jag tidigare tog bilderna så var det varmt vatten som kom ut när jag skruvade på skruven till retur kopplingen nere. Returöret var den som jag uppfattade som varm. Jag öppnade luftventilen igår och lät det flöda på med vatten ett tag. Fyllde på vatten i systemet och verkar nu vara "korrekt" rör som är lite varmt, dvs den som går till termostaten.

Dem har alltid varit kopplade så. Varmt på tillopp uppe och kall retur nere. Tror inte det är felkopplat. Jag har inte ändrat om bland rören så hur kan det vara felkopplat?

Känner jag just nu på röret som kommer ner från taket (den till vänster) så är den smått varm högt upp sedan kall ju närmare termostat den kommer. Sen är det kallt på retur röret också.

Misstänker luft högt upp i rören som någon ovan nämnt. Blir kanske svårt bli av med vanlig luftning?
Högsta punkt i rörsystemet bör kunna luftas, det är så vi får väck luften.

Och det kallaste röret, returen är alltid nederst. Kondens uppstår annars där. Samma på varm och kallvatten rör.
 
P Psykoppout skrev:
Och det kallaste röret, returen är alltid nederst. Kondens uppstår annars där. Samma på varm och kallvatten rör.
Det påståendet är fullständigt galet.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Det påståendet är fullständigt galet.
jaha, så att det är tvärtom?
 
Nej, men det finns ingen kondensrisk på radiatorrör och kallvattenrör får inte lägre kondensrisk av att ligga underst.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Nej, men det finns ingen kondensrisk på radiatorrör och kallvattenrör får inte lägre kondensrisk av att ligga underst.
Okkidoki, svärfar VVS:are från 19årsåldern till 65årsåldern sa nåt sånt till mig då jag installerade. Han kanske har fel, vad vet jag. Kanske minns fel, eller så har vi inte fel alls.

Är det galet att returen ligger nederst oxå?
 
B
P Psykoppout skrev:
Okkidoki, svärfar VVS:are från 19årsåldern till 65årsåldern sa nåt sånt till mig då jag installerade. Han kanske har fel, vad vet jag. Kanske minns fel, eller så har vi inte fel alls.

Är det galet att returen ligger nederst oxå?
Ja det blir inte kondens på en radiatorkrets. Blir det kondens på brödrosten om den står i skåpet sommartid? Du måste ner i ca 15c eller kallare för att riskera kondens (ja, förenklat beror på temp och rh utomhus, men elementen är ju inte kallare än inomhustemperaturen).

Kall luft stiger från golvet förbi elementet, då den värms upp. En vvx vill man alltid ha i motströmsförhållande för att få bra effekt. Det innebär att övre delen i ett rätt kopplat element ska vara varmare än botten för att nå denna effekt.

Kopplar man fel får man ut mindre effekt eller måste ha högre temp till element för att uppnå samma effekt.

Edit: förtydligande
 
Redigerat:
B BSOD skrev:
Kall luft stiger.
Senast jag kollade så var det varm luft i luftballonger och inte kall :geek:
 
B
S0MMER S0MMER skrev:
Senast jag kollade så var det varm luft i luftballonger och inte kall :geek:
Haha du har så rätt, omformulera mig ovanstående så det blir rätt:)
 
  • Gilla
Psykoppout och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.