Vi har vunnit budgivningen på ett hus vars tomt ska avstyckas från säljarens ägor.
Enligt säljare och mäklare ska tomten vid avstyckning bli ca 5000 m2.
Vi har skrivit kontrakt och betalt handpenning.
I kontraktet finns en klausul där det framgår att om tomten är mindre än 4500 m2 så ska köpeskillingen regleras.
Nu har lantmäteriet varit här och satt ut käppar och tomten beräknas bli 3300 m2, det saknas alltså 1700 m2 (eller 1200 m2 beroende på hur man räknar =).

Vart ska vi vända oss för att få reda på värdet på tomten, eller det som saknas?
Mäklaren har fått sina pengar och verkar inte vara så angelägen om att hjälpa till.

/Micke
 
Ett förslag är att du pratar med din bank och ber dom föreslå en värderingsman. Sedan borde tycker jag den kostnaden för värderingsmannen gå på säljaren.

I många sammanhang där man mäter saker och det finns stipulerat att ett visst fel är acceptabelt så räknar man från nominellt värde när felet väl överstiger gränsen. Ex. har jag erfarenhet av en felaktig vattenmätare. Där tillåter man ett fel på (om jag minns rätt) 4%. Om felet överstiger 4% (i vårt fall var det 10%, till 18 fastigheter). Så skall man ha kompensation för hela felet inte bara för den del som överstiger det godtagbara felet. Så i ert fall borde man jämföra värdet av den tomt det "bidde" med värde av den nominella tomten på 5000kvm (om det nu går att jämföra vattenmätare med fastighetsyta).
 
Vad står det i klausulen? Framgår det inte där exakt HUR diffen ska regleras tycker jag du ska kontakta lantmäteriet. I protokoll från lantmäteriförrättningen brukar parterna ange vilket markpris och vilka villkor de har enats om.
 
kan inte lantmäteriet flytta käpparna så det blir rätt storlek?
 
Rent spontant så skulle ni betala 66% av den ursprungliga köpeskillingen. Såna här tomter som ligger lite "utanför" (vilket jag förmodar att den gör) så brukar man ange pris per kvadratmeter.
 
Jag tycker du skall sätta en blåslampa på mäklaren. Han har inte rätt att inkassera sitt arvode förrän affären är klar
 
Bonden (säljaren) är stenhård på vad som ska vara hans, så käpparna kan inte flyttas.
Men köpeskillingen står kvar och vi har gjort upp i godo, alla nöjda vad gäller den biten men nu har vi ett annat problem...

När vi tittade på huset låg det en mycket stor rishög på tomten efter att de klippt häcken och en massa buskar, vi kom överens om att bonden skulle ta bort den så snart som möjligt.
Nu har det gått ett halvår och högen ligger fortfarande kvar. Vi har påminnt bonden flera gånger och nu tycker han att det räcker med att han ställer dit en vagn som VI ska fylla med hans skit. "Ingick i köpet" säger han =)

Sen har vi ett uthus/garage på 30 kvm, där har bonden en massa bråte som vi vill ha bort och så vill vi att han iaf ska sopa ur, han hävdar återigen att hans skit "ingick i köpet".

Hur ska vi göra?
 
Jag gissar att bonden äger markerna runt ert hus, och att ni med tiden kommer att behöva hålla er på någorlunda god fot med honom. (Tänker på vinter med snöröjning, möjlighet att köpa ved, och att man inte vill ha en grahäck planterad runt tomtgränsen). Därför är det väl bara att "gilla läget" och elda upp skräpet en dag när vinden ligger på åt hans håll (om han bor i närheten). Rent juridiskt är det nog inte rimligt att bråka, men er kanna är ju påfylld nu, så fortsätter han att jäklas kan den ju rinna över en dag.
 
kanske prata snällt med bonden å fråga om du får låna hans traktor?
om han är en riktig bonde så borde han ju ha gårdsplanen full av traktorer:)
kan ju vara bra att inte bli ovän med honom om ni nu ska ha honom som granne resten av livet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.