D Daniel 109 skrev:
Vad är du ute efter? Du kan av uppenbara skäl inte få ett fastprisavtal som täcker allt när läget är så osäkert.
Nej inget fast pris.
 
Hantverkaren har ju ingen spåkula så jag förstår att de inte kan ge ett korrekt pris som de vågar stå för om de inte har alla förutsättningar klara.
Det ni kan göra är väl att betala hantverkaren för några timmar rivning där han får bättre koll på skadan och därefter lämna en ny offert när han har omfattningen klart för sig
 
  • Gilla
shtob och 7 till
  • Laddar…
För att undvika obehagliga överraskningar på fakturan när jag anlitat hantverkare har jag använt några olika varianter. Ett sätt kan vara att be om veckorapportering på timmar/kostnader så att du själv får en uppfattning om var det kan landa. Ett annat sätt kan vara att dela upp jobbet - först offert för rivning och annat grovjobb sedan be dem om en ny offert för iordningställande. Med risk för att jobbet drar ut på tiden om de bokat in sig på annat däremellan.
Du kan ju också fråga vad han skulle behöva för att minska osäkerheten i offerten, om han inte kan avgöra hur stor skadan är bara för att den är bakom en gipsvägg så är det ju lätt för dig att ta bort den...
 
  • Gilla
azellen och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
För att undvika obehagliga överraskningar på fakturan när jag anlitat hantverkare har jag använt några olika varianter. Ett sätt kan vara att be om veckorapportering på timmar/kostnader så att du själv får en uppfattning om var det kan landa. Ett annat sätt kan vara att dela upp jobbet - först offert för rivning och annat grovjobb sedan be dem om en ny offert för iordningställande. Med risk för att jobbet drar ut på tiden om de bokat in sig på annat däremellan.
Du kan ju också fråga vad han skulle behöva för att minska osäkerheten i offerten, om han inte kan avgöra hur stor skadan är bara för att den är bakom en gipsvägg så är det ju lätt för dig att ta bort den...
Tack för tips! Problemet är att den drabbade väggen har alla rör- och eldragningar monterade på sig.
 
S Stuff skrev:
Hantverkaren har ju ingen spåkula så jag förstår att de inte kan ge ett korrekt pris som de vågar stå för om de inte har alla förutsättningar klara.
Det ni kan göra är väl att betala hantverkaren för några timmar rivning där han får bättre koll på skadan och därefter lämna en ny offert när han har omfattningen klart för sig
Tack för råd!
 
Det går att definiera allt arbete som bedöms behövas för att uppnå eftertraktat resultat, det som inte går att uppskatta tex beroende på hur omfattande fuktskadan är i väggar etc. Man kan skriva in i avtalet att efter tex rivning skall bedömning göras av fortsatt arbete och det prissättas och skriftligt överenskommas m.m..

Skriv avtalet så att det finns tydliga gränser för vad ni köper inom budget/fast pris.

Det gynnar ingen part att försöka omfatta det som inte går att bedöma.
Ang 14, 17 har ingen aning
 
  • Gilla
azellen och 2 till
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Det går att definiera allt arbete som bedöms behövas för att uppnå eftertraktat resultat, det som inte går att uppskatta tex beroende på hur omfattande fuktskadan är i väggar etc. Man kan skriva in i avtalet att efter tex rivning skall bedömning göras av fortsatt arbete och det prissättas och skriftligt överenskommas m.m..

Skriv avtalet så att det finns tydliga gränser för vad ni köper inom budget/fast pris.

Det gynnar ingen part att försöka omfatta det som inte går att bedöma.
Ang 14, 17 har ingen aning
Så två avtal egentligen menar du? Riva först med ett avtal och sen få ett andra då de vet omfattningen av skadan?
 
Det är såklart en idé att dela upp det men summan blir väl samma? Utom att du efter rivning kan välja att blåsa av uppbyggnaden.
 
Olle7888 Olle7888 skrev:
Så två avtal egentligen menar du? Riva först med ett avtal och sen få ett andra då de vet omfattningen av skadan?
Nja det blir en s.k ÄTA eller tilläggsbeställning på avtalet om ni kommer överens.

Men jag vet ju inte förutsättningarna, är det en lättvägg tex. el och rör borde gå att uppskatta oavsett fuktskada det är omfattning rivning och uppbyggnad som beror på skadan, eller?

hantisen borde kunna ge riktpriser för typ riva hel vägg och återställa, halv etc om du vill veta hur mycket det max kan dra iväg.
 
D Daniel Barnaniel skrev:
Det är såklart en idé att dela upp det men summan blir väl samma? Utom att du efter rivning kan välja att blåsa av uppbyggnaden.
Om det visar sig vara en minimal skada så kan ju ett mer rättstämmande pris sättas efter för resten.
 
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Nja det blir en s.k ÄTA eller tilläggsbeställning på avtalet om ni kommer överens.

Men jag vet ju inte förutsättningarna, är det en lättvägg tex. el och rör borde gå att uppskatta oavsett fuktskada det är omfattning rivning och uppbyggnad som beror på skadan, eller?

hantisen borde kunna ge riktpriser för typ riva hel vägg och återställa, halv etc om du vill veta hur mycket det max kan dra iväg.
Det du skriver läste jag precis om. Och det du säger låter klokt men han vägde minimal skada på 30x30cm gipsvägg med megaskada, dra upp golvet och riva halva tvättstugan..
 
Är det betongbjälklag? då behövs inte golvet rivas för fukt. annars finns risk för detta, men är skadan så omfattande borde du kontakta ditt försäkringsbolag. Börja med en "normal omfattning" och få offert på tex halva väggen eller vad som kan vara troligt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Är det betongbjälklag? då behövs inte golvet rivas för fukt. annars finns risk för detta, men är skadan så omfattande borde du kontakta ditt försäkringsbolag. Börja med en "normal omfattning" och få offert på tex halva väggen eller vad som kan vara troligt.
Ja det är betong. Men plastmattan är ju uppvikt mot gipsväggen. Försäkringsbolaget har varit här. Inget att hämta där. Möglet beror på andra hantverkares slarv som vi stridit om i flera år...
 
  • Gilla
leifberggren
  • Laddar…
ok
fukt kan ha hamnat under plastmattan, är den bubblig?

Plastmattan klarar fukten men limmet kan förtvålas och skapa lukt och emissioner men om inte frugan har tvättfetisch borde inte detta vara det primära problemet. Det är ju ingen ide att mattan räknas med i ett pris, den borde också kunna rivas ut i efterhand så den måste inte utföras av denna hantverkare.

Om mattan måste bytas pga problemen ovan finns risk att du måste torka ut betonggolvet innan ny läggning alt lägga klinkers istället för att inte ackumulerad fukt skall förtvåla limmet igen.
 
A
jag tycker du fått det bästa svaret hittills.

Låt hantverkaren riva ner det som hindrar en bättre uppskattning av priset. Det kan vara:
Steg 1: Riv väggen till kostnad av ….
Steg 2: Riv ytterligare för att förstå mer, alternativt så ser hantverkaren omfattningen och kan ge ett bättre pris.

Hantverkaren kan vela ha mer betalt för första rivningen då det kan bli merarbete men därefter vet hantverkaren vad som krävs.

Alternativet är löpande räkning med tydlig specifikation på timkostnad, material och biltillägg. Detta är speciellt viktigt om du ska ha in elektriker och VVS firma som ska jobba, det brukar/kan bli hiskeligt dyrt annars.


Tyvärr är det bara att acceptera läget och säkra pengar med banken om försäkringsbolaget inte hjälper till.
 
  • Gilla
tio_Pepe och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.