Hej.

Jag har placerat min häll i ett hörn och har därför ett 60 skåp under. På varje sida står det ett skåp men eftersom det är ett hörn så får jag glipor på ca 3,8 cm.

Är det nån som har vettiga idéer hur jag bäst monterar passbitar?

På IKEA har jag sett att de skruvar fast en täcksida (tillsågad förstås) vinkelrätt mot ena skåpet. Problemet med det är att då kommer den andra sidan möta skåpet betydligt längre in än den vinkelräta sidan. Jag vill ha samma avstånd på båda sidor.
Jag kan inte gera så långa bitar så jag har just nu kapat passbitar så att de ska möta den främre kanten av skåpen. Sen monterar jag passbiten på gerade trästycken som jag skruvar inifrån skåpen.

Problemet är att sticksåga passbiten snyggt, gera trästycken rätt samt få rätt avstånd på allt mot främre kanten.
Finns det bättre lösningar? Vit plåt som veckas? Nåt tunt som kan limmas?

En bild för att visa hörnet:
Arkley Photo Gallery/The Arkley House/Kitchen/2006-12-11 18-31-46
 
Kan vara svårt att få det bra
med sticksågen.
Om man inte har andra såg möjligheter
eller att det inte funkar med bänksåg,
kan det gå bra att såga nån mm från ritan
och ta sista biten med elhyvel.

Mvh Putte
 
Det finns ju en Faktum-stomme för hörnplacerad spis. Har du den som du sedan satt skåpet i?

Jag tolkar det som att du inte köpt någon speciell hörnlösning utan köra med vanliga stommar. Försökte kolla på IKEA's hemsida men där finns ju inte så mycket med, eller är jag dålig på att leta? Har hittat det i planeringsverktyget i alla fall.
 
Att "hörnlösning" finns med i Ikeas ritprogram är nog för att göra det lättare för en att rita dit en sån. Det betyder inte att det finns en speciell stomme för det.

Så var det i alla fall sist jag diskuterade med deras kökskonsulenter. Det var i o f s ett och ett halvt år sen så det kan ju ha ändrats. Vad de sade var i alla fall precis som payman säger, man tager en vanlig 60 cm stomme och sätter passbitar för att passa in den mot de anslutande skåplängorna.
 
Ok, då kanske det är på det viset fortfarande.

Hur gör man med sockeln då? Blir det någon specialare där.. det känns som att det borde funka bra ändå.
 
Stenback skrev:
Ok, då kanske det är på det viset fortfarande.

Hur gör man med sockeln då? Blir det någon specialare där.. det känns som att det borde funka bra ändå.
Sockeln blir lite trixig. Man får ta två längder in mot hörnskåpet och sedan lägga en tvär som är gerad.
 
de bitarna som ska synas framåt som du ska sätta dit? runt om lådfronterna?
Det jag skulle gjort är att såga till en bit som är lång/hög nog och sedan gersåga den för att få rätt vinkel. då kommer du inte se de sågade snitten.
 
henrik79 skrev:
de bitarna som ska synas framåt som du ska sätta dit? runt om lådfronterna?
Det jag skulle gjort är att såga till en bit som är lång/hög nog och sedan gersåga den för att få rätt vinkel. då kommer du inte se de sågade snitten.
Problemet är att passbitarna behöver vara 70 cm långa. Det krävs en bordsåg med gerfunktion för att få det bra.

Jag följde mitt eget förslag och det blir ganska bra. Dock måste man foga lite på varje sida. :). Sen limmade jag träklossarna mot passbiten. Hoppas det håller.

Dessutom får du en rejäl bit att fästa i (den gerade träklossen bakom passbiten).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.