Hej,

Jag är väldigt sugen på att skaffa mig ett digitalt lås till min ytterdörr, men har en ganska jobbig föreningen som gillar att motsätta sig mot saker. Det står inget i föreningens stadgar om byte av lås eller digitala lås. Någon som vet om föreningen har rätt att motsätta sig?

Mvh,
Max
 
J
Skaffa Glue Lock annars. Då berörs bara insidan av dörren.
 
Spontant skulle jag säga att dom inte kan motsätta sig att du byter lås eller låstyp i dörren.
 
Stadgarna brukar ange om ytterdörren ingår i föreningens eller medlemmens ansvar. Om det är det senare bör det vara upp till dig att byta lås.
 
Claes Sörmland
Konstigt med stadgarna, det brukar stå något om vem som ansvarar för låsunderhåll. Finns inget centralt låssystem så är det standardmässigt bostadsrättsinnehavaren och med ansvar kommer beslutanderätt om vilket lås.
 
Börja med kolla grannar gå upp och ner i varje våning kan vara så att någon redan installerat en sådan då kan dem inte neka dig.

Glue lock / Yale Linus kan du alltid ha på insidan haft det i många år funkar fint tar lite tid tills dörren öppnas.

Behöver du fråga om godkännande (om inte det är som ovan skrev så klart) då är mitt bästa tips att formulera dig kort och bestämt. Har bott i flera föreningar där styrelsen stretar emot.

Exempelvis: "Hej, jag vill anlita en låssmed för installera Yale Doorman som följer högsta säkerhetsklass bla bla".
 
Om det uttryckligen i stadgarna står att nycklarna hanteras av föreningen samt att det finns ett låssystem i huset så är det nog bra att kolla av med styrelsen innan. I hus där man använder sig av systemnycklar för tillträde så kan man ju ha visst förståelse för att styrelsen stretar emot. Detta skall dock vägas mot att man kan få problem med försäkringar då andra rent formellt har tillträde till lägenheten. Man bör sträva mot att de boende själv skall ansvara för entreedörren samt dess låsning. Om möjligt kan man ju ha en separat låstub.
 
Välj ett lås som bara ersätter låsvred, finns mängder med sådana installerade på både hyres/brfs lägenheter.
Används ofta av social/omsorgsförvaltningar inom hemtjänst för att slippa nycklar och istället använda mobil.
Glue är en konsumentvariant av dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.